زیباری: همچنان با ایران مشکل مرزی داریم

۲۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۲ کد : ۱۳۷۲۰ اخبار اصلی
هوشیار زیباری گفت: «مشکل ما با ایران همچنان به قوت خود باقی است. هنوز بحث مرزها سر چاه‌های نفتی، آب‌های مشترک و مراکز پلیس مشترک مرزی ادامه دارد و هنوز با تهران به هیچ تفاهمی نرسیده‌ایم.»
زیباری: همچنان با ایران مشکل مرزی داریم

دیپلماسی ایرانی: هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در اظهاراتی تنش‌زا ایران، ترکیه، سوریه و کویت را متهم کرد که مرزها را زیر پا گذاشته و وارد خاک عراق شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، زیباری همچنین گفت: «مشکل ما با ایران همچنان به قوت خود باقی است. هنوز بحث مرزها سر چاه‌های نفتی، آب‌های مشترک و مراکز پلیس مشترک مرزی ادامه دارد و هنوز با تهران به هیچ تفاهمی نرسیده‌ایم.»

وی همچنین گفت: «ما یک کارگروه ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل دادیم و 726 نقطه را در مرزهای 1458 کیلومتری دو کشور نقطه‌گذاری کردیم و کار مرزکشی‌ها تا پایان سال جاری میلادی پایان می‌یابد.»

زیباری همچنین خبر از احداث 15 برج مرزی در منطقه اهوار با توافق و مشارکت ایران داد و گفت: «بدین ترتیب مرزکشی آبی مشترک دو طرف نیز پاک شده و مجددا در همان جای سابق کشیده خواهد شد.»

زیباری همچنین در اظهاراتی جدید مدعی شد، ایران نزدیک به یک کیلومتر به خاک عراق وارد شده برای این که بتواند روی چاه‌های نفتی مشترک سرمایه‌گذاری کند. درباره مشکلات مرزی آبی دو طرف در (اروند رود) نیز در نشست مشترک که در سطح وزارت برگزار شد نیز از ایران خواستیم حقوق آبی را رعایت کند ولی ایران تا کنون توجهی به خواسته ما نکرده است. جلبک‌هایی نیز از سوی ایران به سمت آب‌های عراق در حرکت است که مرزهای مشترک را از بین می‌برند، برای این کار نیز کار گروه ویژه تشکیل دادیم تا این معضل را حل و فصل کنیم ولی تا کنون همکاری از سوی ایران صورت نگرفته است. این جلبک‌ها خسارت‌های بسیاری به زمین‌های زراعی عراق وارد می‌آورند.

این در حالی است که هفته گذشته، حسن دانایی فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفته بود که ایران تصمیم‌های جدی زیر نظر کارگروه‌های خبره مشترک دو کشور برای پایان دادن به قضیه مرز‌کشی‌های آبی اتخاذ کرده تا این موضوع برای همیشه حل و فصل شود.

زیباری نسبت به مشکلات مرزی با کویت نیز گفت: «ما توانستیم از تحریم‌های سازمان ملل تحت بند هفتم منشور این سازمان خارج شویم ولی از جمله بندهایی که بر اساس این تحریم‌ها هنوز نتوانسته‌ایم بر سر آنها به نتیجه برسیم، قضایای مرتبط با کویت است که باید برای حل آن راه حلی بیابیم. ما در حال مذاکره و رسیدن با تفاهم با کویت بر سر چاه‌های مشترک نفتی هستیم و برای حل این موضوع نیز از یک شرکت حقوقی جهانی کمک گرفته‌ایم. بر سر بندر مبارک در کویت و مشکلاتی که این بندر برای بندر فاو در عراق ایجاد کرده نیز در حال مذاکره با کویتی‌ها هستیم تا مشکلات مرتبط با این موضوع نیز هر چه سریع‌تر حل و فصل شوند.»

نظر شما :