از سوی سفیر ایران

گازپروم به صدمه زدن به ایرانیان متهم شد

۰۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۸ کد : ۱۵۷۴۸ اخبار اصلی
سفیر ایران در مسکو، گازپروم نفت را به آسیب رساندن به مردم ایران از طریق تاخیر در توسعه پروژه‌های نفتی متهم کرد. این اتهام در حالی به گازپروم وارد می‌شود که شمار اندکی از سرمایه‌گذاران در بخش انرژی ایران همچنان به تعهدات خود پایبند مانده‌اند.
گازپروم به صدمه زدن به ایرانیان متهم شد
دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که طرح گام به گام روسیه روی میز دیپلمات‌های ایرانی قرار دارد تا شاید از این طریق راهی برای خارج شدن از بن بست هسته‌ای جمهوری اسلامی با غرب پیدا شود، و در حالی که مقامات عالی‌رتبه ایران همتایان روس خود را دوست خطاب می‌کنند، سفیر ایران در مسکو، گازپروم نفت را به آسیب رساندن به مردم ایران از طریق تاخیر در توسعه پروژه‌های نفتی متهم کرد. این اتهام در حالی به گازپروم وارد می‌شود که شمار اندکی از سرمایه‌گذاران در بخش انرژی ایران همچنان به تعهدات خود پایبند مانده‌اند. محمد رضا سجادی همچنین تاکید کرد که به دلیل خودداری روسیه از فروش موشک‌های اس 300 به ایران، جمهوری اسلامی به دادگاه قضایی بین‌المللی سازمان ملل شکایت کرده است. به گزارش مسکو تایمز اتهاماتی که سجادی به گاز پروم نفت که شاخه نفتی این شرکت گازی تحت کنترل دولت است در شرایطی مطرح می‌شود که شماری از شرکت‌های بزرگ نفتی به دلیل تحریم های بین‌المللی و دشواری تعامل با جمهوری اسلامی از ایران خارج شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گازپروم نفت عملیات توسعه میدان نفتی آذر را بر عهده دارد. قرارداد همکاری این شرکت با شرکت ملی نفت ایران در سال 2009 منعقد شده اما هم اکنون پیشرفت محسوسی در پروژه ایجاد نشده است. سجادی که اظهاراتش توسط یک مترجم ترجمه می‌شد در جریان یک کنفرانس خبری گفت: آسیب بزرگی توسط شرکت‌های نفت روسیه به مردم ایران وارد شده است و من در حال حاضر در خصوص خطر این رویکرد با طرف روس گفت و گو کرده‌ام. این در حالی است که سخنگوی گازپروم نفت از ارائه توضیح در این زمینه خودداری کرده است و در وب سایت این شرکت نیز به نام ایران به عنوان مکان هایی که گازپروم نفت در آن فعال است اشاره نشده است.

باید گفت تاریخ آخرین اشاره گازپروم نفت به ایران به ماه مارس باز می گردد. زمانی که الکساندر کلومتسکی، مدیر این شرکت در پروژه بدار در عراق در مصاحبه‌ای این نکته را خاطرنشان کرد که آمار و اطلاعاتی که از ایران می‌رسد به شرکت در برآورد پتانسیل بدار کمک کرده است. به گفته وی با توجه به مداخله این شرکت در ایران، گازپروم نفت برآورد خود در خصوص ذخایر بدرا را به 3 میلیارد دبشکه افزایش داده است. کلومتسکی همچنین تاکید کرد که میدان آذر در ایران و بدرا در عراق به یک منبع نفتی زیر زمینی مشترک تعلق دارند. به هر ترتیب به نظر می‌رسد که تعلل گازپروم نفت برای توسعه میدان نفتی آذر ناشی از روندی باشد که از ژانویه 2010 تقویت شده است. گزارش کنگره آمریکا حاکی از آن است که شرکت‌های خارجی فعال در ایران از این تاریخ به بعد به طور ملموسی حضور خود را در ایران کاهش داده اند.

آمار دفتر حسابرسی دولتی آمریکا نیز نشان می‌دهد که 20 شرکت از 41 شرکت خارجی فعال در ایران از ایران خارج شده یا در روند خارج شدن از ایران قرار دارند. برای مثال شرکت لوک اویل در مارس 2010 اعلام کرد که با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران از ادامه فعالیت‌ها در این کشور خودداری می کند. گفتنی است باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در تابستان گذشته طرحی را به امضاء رساند که به موجب آن شرکت‌های خارجی از سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار در بخش انرژی ایران منع می‌شوند و در صورت اقدام در این زمینه با مجازات‌های ایالات متحده مواجه خواهند شد. این قانون جدید فشار را بر موسسه‌های مالی و آژانس‌های بیمه و اعتبار صادراتی که به بخش نفت جمهوری اسلامی کمک می‌کنند، ‌افزایش داده و به این ترتیب سرمایه گذاری در ایران دشوار تر شده است.

 

لغو قرارداد اس 300

 گفتنی است اظهارات سجادی در زمینه هشدار به روسیه تنها به بخش نفت محدود نشده و وی تاکید کرده که تهران در مورد موشک‌های اس 300 در حال طی کردن مسیر قانونی در سطح بین‌المللی است. به گزارش خبرگزاری اینترفکس به نقل از سجادی، ایران دادخواست خود را تنظیم کرده و آن را به دادگاه بین‌المللی ارائه داده است تا از طریق آن روسیه بتواند برای فروش این موشک‌ها به ایران اقدام کند.

این در حالی است که یک مقام عالی‌رتبه روسی در این زمینه به اینترفکس گفته است که تا زمانی که سازمان ملل تحریم‌ها را لغو نکرده؛ مسکو به فروش این موشک‌ها به ایران موافق نیست. وی که در زمینه صادرات سلاح در روسیه فعال است تاکید کرده که قرارداد موشک‌های اس 300 در حال تعلیق نیست و روسیه آن را لغو کرده است. وی همچنین این نکته را خاطر نشان کرد که مسکو آماده است مبلغ 166 میلیون و 800 هزار دلاری پرداخت شده از سوی ایران برای این قرار داد را بازگرداند. قرارداد فروش موشک‌های اس 300 در سال 2007 بین ایران و روسیه به ارزش 800 میلیون دلار منعقد شده است. اما از آن زمان تا کنون مسکو به بهانه‌های مختلف اجرای این قرار داد را به تاخیر انداخته است. برخی بر این گمانند که روس‌ها با استفاده از کارت اس 300 در تعاملات خود با ایالات متحده در زمینه ایران امتیاز می‌گیرند.   



نظر شما :