بهار عربی کویت را در می‌نوردد

۳۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۶۴۵۵ اخبار اصلی
سیاسیون کویتی می‌گویند که این برای نخستین بار از دهه نود تا کنون است که اکثریت جریان‌های سیاسی در کویت علیه دولت یک‌پارچه شده‌اند. حتی برخی احزاب خواستار حضور اصطلاحا میلیونی در میدان‌های اصلی شهرهای کویت برای سرنگونی دولت شده‌اند.
بهار عربی کویت را در می‌نوردد
دیپلماسی ایرانی: گویا بهار عربی به کویت نیز رسیده است. کویتی‌ها دسته دسته به خیابان‌ها می‌آیند و خواستار سرنگونی نخست‌وزیر و برگزاری انتخابات سراسری هستند. این در حالی است که در اتفاقی نادر ارتش که به کمک پلیس به خیابان‌ها آمده به روی مردم آتش گشوده تا این گونه وانمود شود که تنها کشور نیم‌بند دموکرات شورای همکاری خلیج فارس نیز انقلابی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست‌ آن‌لاین، اعتصاب و دعوت به تظاهرات علیه دولت سراسر کویت را در نوردیده است. همه یک چیز را می‌خواهند؛ شیخ ناصر المحمد الصباح، نخست‌وزیر کویت باید سرنگون شود.

سیاسیون کویتی می‌گویند که این برای نخستین بار از دهه نود تا کنون است که اکثریت جریان‌های سیاسی در کویت علیه دولت یک‌پارچه شده‌اند. حتی برخی احزاب خواستار حضور اصطلاحا میلیونی در میدان‌های اصلی شهرهای کویت برای سرنگونی دولت شده‌اند. نمایندگان مجلس ملی نیز در حال جمع‌آوری امضا برای برکناری نخست‌وزیر و هم‌زمان دعوت از مردم برای انجام تظاهرات گسترده علیه حکومت هستند.

گفته می‌شود دلیل ظاهری مطالبات اقتصادی است که می‌خواهند حکومت مطالبات کلان مالی مردم را تامین کند. اما بسیاری نیز معتقدند آن‌چه در پس این تظاهرات گسترده وجود دارد تحرکات افراطیون وهابی است که از قدرت گرفتن شیعیان در کویت نگران شده‌اند و به دنبال راهکاری برای سد نفوذ شیعیان در کشور هستند. به ویژه این که به ادعای آنها نخست‌وزیر بسیار متمایل به شیعیان است و در عین حال رابطه بسیار حسنه‌ای با ایران دارد و این مایه نگرانی آنها و متحدان عربستانی‌شان شده است.

بنا به گزارش‌ها معترضان و نمایندگان سلفی در پارلمان کویت که برای انجام تظاهرات علیه حکومت بیش از دیگران پافشاری می‌کنند همچنین مبارزه با فساد را بهانه قرار داده و درصددند که مخالفان سیاسی را نیز با همین بهانه با خود همراه سازند.

اگر چه برخی گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که تشکل مخالفان علیه حکومت را هم جریان‌های مخالف شیعی و هم جریان‌های مخالف سنی تشکیل می‌دهد که به نوعی حکایت از مخالفتی همگانی با ادامه نخست‌وزیری شیخ ناصر محمد الصباح دارد.

در همین راستا تقاضاهای مردمی برای انجام تظاهرات گسترده در روزهای آینده به ویژه روز جمعه 23 سپتامبر در صفحات فیس‌بوک بسیار گسترده شده است. پیش‌بینی می‌شود روز جمعه دست کم ده‌هزار نفر در پایتخت کویت علیه حکومت دست به تظاهرات بزنند که این رقم برای کشوری در حد و اندازه کویت رقم بزرگی محسوب می‌شود.

تنش سیاسی در کویت به اندازه‌ای گسترده شده که شیخ ناصر محمد الصباح از سفر به نیویورک و انجام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل منصرف شده است.

داهم القحطانی، روزنامه‌نگار کویتی در این باره می‌گوید: «تجمعات و تظاهرات شبانه‌ای که در کویت صورت می‌گیرد به نفع یک شیخ علیه شیخ دیگری است و نه تلاش برای شکست یک جریان سیاسی علیه جریانی دیگر. این ابتدای حرکتی مردمی و پاک برای پایان دادن به فساد در کشور و تکامل دموکراسی در کویت است.»

ماضی الهاجری دیگر روزنامه‌نگار کویتی نیز در این باره می‌گوید: «ماهیت سیاسی در کویت به گونه‌ای است که اگر اختلافی در خانه یکی از خانواده حکومتی و امیر صورت بگیرد این اختلاف محصور به خانه او نخواهد بود و به جاهای دیگر نیز کشیده خواهد شد. این بار نیز چنین شده است با این تفاوت که مردم نیز یک‌پارچه وارد میدان شده‌اند و این اختلاف‌ها را هدایت می‌کنند.»

ناظران از قلع و قمع شدید نیروهای امنیتی علیه مردم و تظاهرکنندگان هشدار می‌دهند و از این که نزدیک به 5 هزار نیروی امنیتی و پلیس به خیابان‌ها آمده‌اند تا با تظاهرات مردمی مقابله کنند، اعتراض دارند. دولت هر گونه اتهام مبنی بر سرکوب آزادی‌ها که به آن زده می‌شود را رد کرده و بر دموکراتیک بودن کشور و نظام کویت تاکید می‌کند.   

 

نظر شما :