واکنش‌ سران کشورها به خبر مرگ قذافی

۲۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۷۲۰۰ سرخط اخبار
برخی از سران کنونی و سابق جهان در واکنش‌هایی فوری به اعلام خبر کشته شدن معمر قذافی رضایت و خوشحالی خود را از این رویداد اعلام داشته و به مردم لیبی تبریک گفتند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از منابع خبری مختلف،‌ باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا گفت: دوره دیکتاتوری در لیبی تمام شد... اما راه دموکراسی دشوار خواهد بود. آمریکا در ماه های آینده به مردم لیبی کمک خواهد کرد تا حکومت تازه خود را شکل دهند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت که در شرایط کنونی، مردم لیبی فرصت بهتری برای ساختن آینده‌ای مطمئن و دموکراتیک در اختیار دارند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس گفت: خوشحالیم که شهر سرت سقوط کرده است. نیروهای قذافی هم تقریبا از شهر بنی‌ولید بیرون رانده شده‌اند و با حذف قذافی، لیبی اکنون می‌تواند وارد مرحله جدیدی شود ولی هنوز در این مرحله هم چالش‌هایی وجود دارد. همچنان چالش‌هایی در لیبی هست که باید برطرف شوند.

نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه با انتشار یک اطلاعیه از وقایع لیبی به عنوان آغاز یک روند دموکراتیک در این کشور استقبال کرد. وی گفت: آزادی سرت باید نمایان‌گر آغاز فرآیندی باشد که شورای انتقالی لیبی برای ایجاد یک سیستم دموکراتیک با آن موافقت کرده است؛ سیستمی که تمامی گروه‌ها بتوانند در آن نقش داشته باشند و آزادی‌های بنیادین را تضمین کند. اکنون وقت مصالحه برای وحدت و آزادی است.

دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه گفت: ما انتظار داریم صلح و آشتی به لیبی بازگردد و تمامی افرادی که کشور را اداره می‌کنند بتوانند به توافق‌نامه‌ای در خصوص ساختار نهادهای حاکم دست یابند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت: سرانجام مسیر برای یک آغاز تازه و صلح‌آمیز سیاسی (در لیبی) هموار شده است.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان اظهار امیدواری کرد که فصل جدیدی از صلح و دموکراسی در لیبی گشوده شود. وی گفت: ما امیدواریم که مردم لیبی پس از چندین دهه دیکتاتوری در این کشور بتوانند فصلی جدید، صلح‌آمیز و دموکراتیک برای کشورشان باز کنند.

اتحادیه آفریقا که پیش از این، عضویت لیبی در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده بود، اعلام کرده است که این تعلیق را لغو می‌کند.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه پایان حکومت ستمگرانه در لیبی را تبریک گفت.

نیک کلگ، معاون نخست‌وزیر انگلیس گفت: در صورتی که خبر دستگیری و کشته شدن قذافی صحت داشته باشد، این مساله گامی حائز اهمیت در راستای دستیابی به صلح و آزادی در سراسر منطقه است.

اندرو میچل، وزیر توسعه بین‌الملل انگلیس گفت: هنوز مشخص نیست دقیقا چه اتفاقی افتاده اما در صورتی که قذافی در درگیری‌ها دستگیر یا کشته شده باشد، این بدین معنا است که دستیابی به آزادی و آینده‌ای که مردم لیبی در سراسر این کشور برای داشتن آن جنگیده‌اند، اکنون به واقعیت تبدیل شده است. دیوید کامرون[نخست‌وزیر انگلیس] با شجاعت تصمیم گرفت که انگلیس در لیبی وارد مداخله نظامی شود. او ضمن رهبری جامعه بین‌المللی این اطمینان را حاصل کرد که اقدام بین‌المللی برای جلوگیری از کشتار مردم به ویژه در شهر بنغازی ضروری است. انگلیس نقش مهمی در مداخله نظامی در لیبی داشته است.

مارک روت، نخست‌وزیر هلند گفت: مطلع شده‌ام قذافی به تازگی دستگیر و کشته شده است و این مساله باعث خرسندی‌ام شد.

هرمان ون رومپی، رییس شورای اتحادیه اروپا و خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا اعلام کردند: خبر کشته شدن معمر قذافی نشان‌دهنده پایان دوران خودکامگی و فشار است، دورانی که مردم لیبی مدت‌ها از آن رنج می‌بردند. امروز لیبی می‌تواند فصلی جدید در تاریخ این کشور رقم زند و آینده‌ای دموکراتیک بسازد. ما از شورای ملی انتقالی لیبی می‌خواهیم فرآیند صلحی فراگیر را در پیش گیرد و از این طریق امکان انتقال قدرت و اختیارات را به گونه‌ای دموکراتیک و مسالمت‌آمیز فراهم آورد.

فرانکو فرایتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: کشته شدن قذافی یک پیروزی بزرگ برای مردم لیبی به شمار می‌آید. این مساله راه را برای انتقال مسالمت‌آمیز اختیارات هموار خواهد کرد و امکان برگزاری انتخابات را به گونه‌ای فراهم خواهد آورد که مردم لیبی بتوانند خود رهبرانشان را انتخاب کنند.

عفو بین‌الملل خواهان انجام تحقیقاتی مستقل درباره چگونگی مرگ قذافی شده است. تصاویری که منتشر شده‌اند نشان می‌دهد که او زنده بازداشت شده است.

سفیر لیبی در انگلیس با حضور در مقابل سفارت این کشور در لندن در جمع خبرنگاران گفت: آینده مردم لیبی از امروز شروع شده است. مهم نیست معمر قذافی بازداشت یا کشته شده است، مهم این است که مردم لیبی از شر او راحت شده‌اند.

 

نظر شما :