طرح کوفی عنان کامل نیست

۳۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۹۰۰۲۳۶ سرخط اخبار
 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه با بیان این که طرح کوفی عنان نجات دهنده سوریه نیست و یک طرح اولیه است و نیاز به تدوین مراحل تکمیلی دارد ،گفت: در حال حاضر دولت بشار اسد با حمایت کشورهای دوست خود بحران را پشت سر گذاشته است. 

محمد رضا شیبانی سفیر ایران در سوریه در گفت وگوی اختصاصی با خراسان درباره شرایط سوریه و اجرای طرح کوفی عنان گفت: طرح آقای کوفی عنان همان طور که اطلاع دارید اولین طرحی نیست که درباره تحولات سوریه ارائه شده باشد. قبل از آن طرح اتحادیه عرب هم ارائه شده بود. در این طرح تلاش بر این بود مشکلات موجود در صحنه سیاسی امنیتی سوریه رفع شود. اما نکته مهم در طرح اتحادیه عرب این بود که بازیگرانی در پشت این طرح قرار داشتند و اهدافی را در پشت پرده از اجرای این طرح دنبال می کردند که عملا در مراحل اجرایی طرح با توجه به این که نتایج حاصل از اجرای طرح به نفع آن ها نبود و در چارچوب نگاه سیاسی امنیتی آن ها قرار نمی گرفت در جهت ناکام گذاشتن آن فعال شدند و نیروهای ناظر اتحادیه عرب را از سوریه فراخواندند. 

وی افزود: طرح کوفی عنان در زمانی مطرح شد که، ۲ دور نشست گروه های معارض و کشورهای حامی آن در تونس و استانبول ناموفق بود. آن ها به دنبال ایجاد وحدت و ارتقای سطح توانمندی معارضین سوریه بودند. علاوه بر این کشورهای حامی معارضین، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی نیز در تحقق اهدافی که از پیش تعیین کرده بودند در مرحله اجرایی ناموفق بودند. «شیبانی» درباره عوامل موثر در ناموفق بودن جریان آمریکایی و اروپایی در تحولات سوریه گفت: این عوامل عبارتند از: ایستادگی دولت بشار اسد، حمایت های دوستان سوریه که در رأس آن جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، حمایت های اکثریت مردم سوریه از دولت، عدم توانمندی رهبران معارضین در جذب و جلب اعتماد مردم سوریه و در نتیجه محدود بودن دامنه جغرافیایی فعالیت های سیاسی اعتراض ها، و نیز نبود انسجام و یکپارچگی در صف معارضین، از طرف دیگر وجود انسجام و همبستگی در بخش های سیاسی و نظامی سوریه.

سفر کوفی عنان به تهران اعتراف به جایگاه تأثیر گذار ایران بود

وی افزود: با ورود کوفی عنان راه حل سیاسی به عنوان تنها راه حل تحولات سوریه مورد توجه قرار گرفت این در حقیقت اثبات نگاه واقع بینانه جمهوری اسلامی ایران بود. ایران از ابتدای تحولات بر این نکته تأکید داشت که راه حل تحولات سوریه، سیاسی است. این راه حل سیاسی هم از طریق گفت وگوهای داخلی سوری انجام خواهد شد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق افزود: کوفی عنان علاوه بر ارائه طرح ۶ ماده ای خودش در صدد برآمد که با کشورهای تأثیرگذار در تحولات سوریه رایزنی و گفت وگو داشته باشد این طرح در حال حاضر در مراحل ابتدایی قرار دارد و نمی توان گفت که طرح نجات دهنده سوریه است. ورود عنان به تهران در حقیقت اعتراف به جایگاه تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه ای و تأثیرگذار در تحولات منطقه ای بود. شیبانی با موفق خواندن سفر عنان به ایران افزود: وی اهداف و ابعاد طرح خود را برای مقامات و مسئولان ایران تشریح کرد و متقابلا مواضع مقامات جمهوری اسلامی ایران را شنید. از آن جایی که این طرح در زمان کوتاهی تدوین شده نواقص جدی دارد. در عین حال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تا وقتی که آقای کوفی عنان برای حل دقیق و صحیح تحولات و بحران سوریه در هماهنگی کامل با مقامات سوری حرکت می کند به وی کمک خواهد کرد.

گروه های مسلح آتش بس را در برخی مناطق زیر پا گذاشته اند

شیبانی درباره اجرای مراحل طرح کوفی عنان گفت: در حال حاضر آتش بس در مناطق مختلف توسط گروه های مسلح زیر پا گذاشته شده است. البته آن گونه که من اطلاع دارم مقامات سوریه جدا از این طرح بخشی از تعهدات خود را از جمله آزادی زندانیان سیاسی و ورود خبرنگاران اجرا کرده اند. وی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از اجرای طرح کوفی عنان در این مرحله چگونه است؟ اظهار داشت: وجود نیروهای مسلح و حمایت کشورهای فرامنطقه ای از این گروه ها شرایط ویژه و پیچیده ای در سوریه به وجود آورده است و طبیعی است برقراری آتش بس و بازگشت به شرایط عادی زمان خواهد برد و دامنه جغرافیایی وسیعی که این تحولات ضد امنیتی به خود گرفته از دیگر عواملی است که از سرعت اجرای آتش بس کاسته است. کوفی عنان از اجرای تعهدات دولت سوریه در یکی دو روز اول ابراز رضایت کرده است. نکته قابل توجه این است که حکومت ها و دولت ها وظیفه حفظ و ایجاد امنیت در محدوده جغرافیایی مربوط به خود را دارند. شیبانی درباره حضور ناظران بین المللی در سوریه گفت: تعدادی از ناظران بین المللی وارد شده اند و قرار است تا حدود ۲۵۰ ناظر افزایش یابد و مسئولیت آن ها نظارت بر اجرای تعهدات توسط طرف های درگیر است.

طرح کوفی عنان نیاز به مراحل تکمیلی دارد

وی گفت: طرح کوفی عنان در مرحله مقدماتی برای حل ریشه ای تحولات و بحران سوریه است این طرح صرفا به دنبال ایجاد زمینه ای برای یافتن راه حل سیاسی و فراهم کردن زمینه گفت وگوها بین طرف های درگیر در سوریه است. قطعا این طرح نیاز به مراحل تکمیلی دارد بنابراین بایستی در انتظار ماند و دید که مراحل بعد چگونه تدوین می شود. البته جمهوری اسلامی ایران در راستای اهتمام به تحولات منطقه ای و سوریه نگاه و طرح سیاسی خاصی دارد. این طرح در مقاطعی از زمان به مقامات سوریه و برخی کشورهای منطقه ای هم ارائه شده و پویایی و توانایی لازم برای حل ریشه ای بحران در سوریه را دارد. شیبانی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما دولت بشار اسد از بحران عبور کرده یا خیر؟ گفت: در حال حاضر دولت سوریه با کمک کشورهای دوست و حامی خود از بحران اخیر عبور کرده است و امیدواریم به زودی آرامش به این کشور بازگردد.

به صورت استراتژیک با سوریه همکاری های دفاعی داریم

وی درباره اخبار منتشر شده درباره حضور ناوهای ایران و روسیه در سواحل سوریه گفت: روس ها به دلیل دراختیار داشتن پایگاه نظامی در منطقه «طرطوز» رفت و آمدهای نظامی در حد اعزام ناو نظامی به سواحل سوریه را در دستور کار خود دارند. جمهوری اسلامی ایران نیز از آن جا که با سوریه همکاری های عمیق و وسیعی دارد و نیز به صورت استراتژیک همکاری های دفاعی با سوریه داریم این همکاری ها در قالب سندهای مختلف نظامی بین دو کشور تعریف شده است در این چارچوب شاهد رفت و آمدهای برخی از ناوهای جمهوری اسلامی ایران در گذشته بودیم اما سیاست و استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاب می کند که توان نظامی خود را به دلیل وجود تهدیدهای متعدد در حال آماده باش نگه دارد در این چارچوب انجام برخی رزمایش های مقتدرانه در داخل و خارج در حوزه آب و خاک ضروری است و گاه اعزام ناوگان های نظامی به آب های دور دسترس از جمله آب های مدیترانه در دستور کار مقامات ارشد نظامی کشور قرار دارد. سفیر جمهوری اسلامی درباره سرنوشت گروگان های ایرانی در سوریه گفت: ایرانی هایی که طی تحولات سوریه توسط جریان های مسلح به گروگان گرفته شده اند در قالب ۳ مجموعه بودند یک گروه ۷نفر از مهندسان ایرانی در نیروگاهی در شهر حمص مشغول به کار بودند و ۲ گروه ۱۱نفره زائران ایرانی نیز توسط گروه های مسلح ربوده شده بودند. در نتیجه پی گیری ها و تلاش های مجدانه دستگاه دیپلماسی و دستگاه های مربوط خوشبختانه در ۲ مرحله ۱۶نفر از گروگان های ایرانی آزاد شدند و این آزادی بدون هیچ گونه ما به ازا بوده است. تلاش ها همچنان ادامه دارد و امیدواریم به زودی شاهد آزادی ۱۳ ایرانی که گروگان نیروهای مسلح هستند باشیم.

هدف گروگان گیرها فشار بر جمهوری اسلامی است

وی در پاسخ به این سوال که گروگان گیرها از جمهوری اسلامی چه درخواستی دارند؟ گفت: هدف اول آن ها اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران است تا از مواضع حمایتی خودش در مورد تحولات سوریه دست بردارد و هدف دوم آن ها استفاده از اتباع کشورمان به عنوان سپرهای انسانی و اعمال فشار بر دولت سوریه در راستای توقف عملیات نظامی است که مورد اعتراض شدید ما به مقامات و مسئولان بین المللی قرار گرفت. وی تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی و سایر دستگاه‌های مربوط تدابیر جدی برای جلوگیری از تکرار این حوادث اندیشیده اند. نکته مهم این است از زمان ربوده شدن مهندسان ایرانی نزدیک به ۳۵۰ مگاوات از مدار برق سوریه خارج شده است و بدین ترتیب بخشی از مردم سوریه از دریافت خدمات برق محروم شده اند.

جریان مقاومت موضع کاملا حمایتی از دولت سوریه دارد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه در مورد روابط لبنان و سوریه نیز گفت: دولت مرکزی لبنان با آگاهی از تحولات سوریه و آثاری که سوریه می تواند در لبنان و منطقه داشته باشد در ابتدای بحران موضع حمایتی از دولت سوریه را اتخاذ کرد اما به دلیل فشار جریان های سیاسی که در بالا به آن اشاره شد دولت لبنان عملا تصمیم گرفت سیاست بی طرفی را پیش بگیرد. اما جریان مقاومت موضع کاملا حمایتی از دولت سوریه و شخص بشاراسد را در دستور کار خود دارد.

نظر شما :