ایران و عربستان در بستر تحولات خاورمیانه

مصر و سوریه جبهه جدال ایران با عربستان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۱:۲۴ کد : ۱۹۰۱۵۶۵ اخبار اصلی ایران و عربستان در بستر تحولات خاورمیانه
سخنرانی حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس در نشست پانزدهم دیپلماسی ایرانی با عنوان \"ایران و عربستان در بستر تحولات خاورمیانه\"
مصر و سوریه جبهه جدال ایران با عربستان

دیپلماسی ایرانی: حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران نشست پانزدهم دیپلماسی ایرانی با عنوان "ایران و عربستان در بستر تحولات خاورمیانه"  بود. وی سخنرانی خود را این گونه آغاز کرد: از زمانی که استکبار، در قدیم استعمار انگلیس و اکنون امریکا، به اهمیت منطقه پی برد، تلاش کرد به نوعی برای مصالح سیاسی خود از آن بهره برداری کند. آنها برای این کار سه پروژه را پیش بردند و سیاست های خود را بر آنها متمرکز کردند که عبارتند از اسرائیل، عربستان و ایران زمان شاه. عربستان و شاه ایران بر سر نوکری امریکا رقابت داشتند. در این میان هر چقدر شاه سر سپردگی خود را بیشتر نشان می داد مردم ایران نیز پیش می افتادند. تا این که ملت ایران پیش افتادند و شاه سرنگون شد. در چنین حالتی امریکایی ها مجبور شدند که یک فرماندهی مرکزی را در منطقه بسازند. دریایی آن بحرین است، هوایی اش قطر و زمینی اش عربستان و فرماندهی کلی آن متمرکز بر کل منطقه است. برای همین است که شاهدیم ناوهای خود را به خلیج فارس و دریای عمان گسیل داشته اند تا تسلط خود را بر منطقه افزایش دهند. در این میان عربستان در کنار اسرائیل نقشی اساسی در پیشبرد اهداف سیاسی امریکایی ها داشته است.

وی در ادامه گفت: عربستانی ها هیچ گاه سیاست مستقلی را دنبال نکرده اند. از این رو آنها پس از انقلاب رقیب سرسخت ما شدند. در برخی جاها توانستیم علیه آنها موفق شویم. مثلا در عراق علی رغم این که عربستانی ها نزدیک به 50 میلیارد دلار به عراقی ها علیه ما در جنگ کمک کردند ولی در نهایت ما موفق شدیم. اکنون این رقابت در سوریه به اوج رسیده است. خاندان سلطنتی عربستان یک نژاد پرست رسمی هستند. آنها در سوریه با تکبر توانسته اند اپوزسیون و مخالفان اسد را جیره خوار خود کنند. این نژاد پرستی عربستان به خصوص سعود الفیصل در حال حاضر به نفع اسد تمام شده و باعث تقویت او شده است.

وی سپس گفت: دعوای ما با عربستانی ها در حقیقت از فلسطین آغاز شد. زمانی که ملک فهد خودکشی سیاسی کرد و طرح خود را در این زمینه ارائه داد. در آن موقع اسد حاضر نشد که به مراکش برای مذاکره بر سر طرح ملک فهد سفر کند. آنها هم به تلافی این عدم حضور در سال 1982 علیه اسد طرح حماه را پیاده کردند. پس از آن حافظ اسد برای مهار مشکلات داخلی مجبور شد در نشست فاس دو شرکت کند. سناریوی سرنگونی اسد در حقیقت از آن موقع آغاز شده است.

وی تاکید کرد، خیانت عربستانی ها فقط به آن جا ختم نمی شود. آنها تمام تلاش خود را برای شکست خط مقاومت ادامه داده اند ولی تا کنون در اکثر موارد شکست خورده اند. ما نباید مصر را فراموش کنیم. در مصر من قول می دهم که به رغم هزینه های سنگینی که عربستانی ها در این کشور کردند، ما برنده خواهیم شد. ما از ابوالفتوح حمایت می کنیم در حالی که عربستانی ها از بقایای نظام مبارک حمایت می کنند و در نهایت این ما هستیم که برنده تحولات این کشور خواهیم بود. آقای ابوالفتوح یک چهره مردمی است و بخت او برای پیروزی در انتخابات بسیار بالا است.

شیخ الاسلام در پایان گفت، عربستانی ها در سوریه بیش از هر جایی با ما درگیر هستند. این درگیری به اوج خود رسیده است و فعلا ما پیروز این میدان شده ایم ولی هنوز نمی توان با قاطعیت گفت که نتیجه این رویارویی چه خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که نتیجه به کجا خواهد انجامید.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

 

کلید واژه ها: عربستان عربستانی عربستانی ها


نظر شما :