باوجود افزایش تحریم ها

راه های گریز بسیار است

۳۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۹۰۵۵۰۶ ترجمه برگزیده
تحلیلگران ایرانی و دیپلمات های غربی در تهران می گویند تا زمانی که بهای نفت بالای 100 دلار برای هر بشکه باشد، ایران می تواند به مخالفت خود با درخواست بین المللی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای اش ادامه دهد.
راه های گریز بسیار است

دیپلماسی ایرانی : تحلیلگران و مقامات می گویند افزایش بهای نفت و تدابیر مالی پیچیده به ایران کمک کرده است تا در مقابل پیامد های مخرب تحریم ها ، همچنان روز ها را سپری کند.

تولید نفت ایران برای نخستین بار به پایین ترین سطح در 20 سال اخیر رسیده است. سطح تولیدی که نمونه آن تنها در زمان جنگ ایران و عراق سپری شد و دلیل این کاهش تولید تحریم هایی است که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال می کنند. با این حال مقامات آمریکایی در هفته گذشته پرونده ای را گشودند که از60 هزار نقل و انتقال مالی برای ایران از سوی بانک انگلیسی استاندارد چارتر خبر می داد. 99.9 درصد از این نقل و انتقال های مالی با ایران در قالب دلار و در ایالات متحده انجام شده بود.  موضوع قانون شکنی این بانک در حالی مطرح است که همچنان گزارش 335 صفحه ای سنا در خصوص یک دهه نقض تحریم ها از سوی اچ اس بی سی، دیگر بانک انگلیسی در ارتباط با ایران ، توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است. این بانک نیز دست کم 25 هزار مورد معامله به ارزش 19 میلیارد دلار با ایران انجام داده که باز هم 90 درصد معامله های انجام شده با حساب هایی در بانک های آمریکا بوده است.

به گزارش فایننشال تایمز، این گزارش ها نشان می دهد که ایران هنوز هم می تواند تحریم ها را دور بزند. البته هنوز مشخص نیست که دور زدن تحریم ها تا چه زمانی می تواند ادامه داشته باشد. دیوید ریس، کارشناس یک موسسه مشاوره جاسوسی بر این باور است که با افزایش مجازات و هزینه ای که طرف های معامله با ایران باید پرداخت کنند و حساسیت مقامات برای شناسایی آنها، به تدریج تعداد موسسه هایی که ریسک همکاری با ایران را متحمل می شوند، کاهش می یابد.

با این حال تجار ایرانی برای ادامه تجارت خود از راه هایی مانند صرافی های مطمئن یا ارسال حواله استفاده می کنند. از سوی دیگر چین هم در این زمینه نقش مهمی ایفا می کند. بانک های چینی بیش از هر بانک دیگری در آسیا از تاجران ایرانی استقبال می کنند و هنوز هم نسبت با گشایش اعتبار و ارائه اعتبار نامه اقدام می کنند. این در حالی است که به نظر می رسد ایران، چین و دیگر مشتریان آسیایی نفت خود را برای پذیرش قرارداد های بیع متقابل در خصوص فروش نفت راضی کرده باشد.

در همین حال تاجران ایرانی می گویند هنوز هم بانک های کوچک اروپایی به خصوص آنهایی که در کشورهای دچار بحران اقتصادی قرار دارند به نقل و انتقال های مالی با ایران از طریق اتباع خارجی و کشور های انتقال دهنده پول مانند ترکیه، اوکراین، آذربایجان و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، کمک می کنند.

به این ترتیب ردیابی منبع و مقصد پول برای مقامات آمریکایی دشوارتر می شود. از سوی دیگر ایرانیانی که تبعیت دوگانه دارند نیز می توانند با دریافت کارمزد به نقل و انتقال پول برای ایران و دور زدن تحریم ها کمک کنند. البته جا به جایی پول از این طریق زمان بر است و می تواند به تاخیر در واردات کالا منجر شده و  هزینه ها را افزایش دهد.

این در حالی است که افزایش بهای نفت نیز در این زمینه به ایران کمک کرده است. تحلیلگران ایرانی و دیپلمات های غربی در تهران می گویند تا زمانی که بهای نفت بالای 100 دلار برای هر بشکه باشد، ایران می تواند به مخالفت خود با درخواست بین المللی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای اش ادامه دهد. چرا که در حال جاضر صادرات نفت ایران به آسیا همچنان ادامه دارد و آمریکا به کشور هایی مانند چین امتیاز معافیت از تحریم ها را ارائه کرده است. از سوی دیگر مشکل تحریم بیمه ای تانکر هایی ایرانی نیز تا حدودی با تغییر پرچم تانکر ها از سوی ایران حل شده است که به ادامه صادرات نفت ایران کمک می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10
انتشار اولیه:چهارشنبه 25 مرداد 1391 / بازانتشار: دوشنبه :30 مرداد 1391

کلید واژه ها: تحریم بهای نفت ایران


نظر شما :