رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور

آمریکا نیت خوبی نداشت، کمکش را نپذیرفتیم

۲۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۰۵۵۵۲ اخبار اصلی آمریکا
ایالات متحده اعلام کرده است که با وجود تحریم ها راه هایی برای ارسال کمک به زلزله زدگان ایران پیش رو دارد.
آمریکا نیت خوبی نداشت، کمکش را نپذیرفتیم

دیپلماسی ایرانی: درحالی که در چند روز اخیر گزارش رسانه ها حاکی از آن بود که تحریم های آمریکا علیه ایران موجب شده ارسال کمک از ایالات متحده به ایران برای زلزله زدگان آذربایجان، مشکل  و یا غیر ممکن شود، اکنون مقامات تهران اعلام کرده اند که از پذیرش کمک ایالات متحده خودداری کرده اند چرا که نیت خوبی نداشته است.

حسن قدیمی، رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور در این زمینه اظهار داشت: ایران کمک بشر دوستانه آمریکا برای کمک به بازماندگان زلزله را نپذیرفت. وی ادامه داد ما اعتقاد نداریم آمریکا این پیشنهاد را با نیت خوبی مطرح کرده باشد. قدیمی خاطرنشان کرد ما اکنون به دلیل تحریم ها به بحران تامین دارو مواجه هستیم.

این در حالی است که ایالات متحده با توجه به وقوع زلزله  در ایران قوانینی را تعیین کرده که میزان مجاز ارسال کمک به ایران را تعیین می کند.

با این وجود قدیمی می گوید آمریکا می تواند تحریم ها را لغو کند تا به ایران کمک کرده باشد. این همان در خواستی است که مذاکره کنندگان هسته ای ایران نیز در گفت و گو با نمایندگان گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه، آلمان) آن را مطرح می کنند. تهران از آمریکا و متحدانش می خواهد تحریم ها را لغو کنند تا در مقابل جمهوری اسلامی نیز برخی همکاری ها را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده پس از زلزله روز شنبه در آذربایجان با صدور بیانیه ای اعلام کرد آماده کمک به ایران در این شرایط دشوار است . اما پاسخ تهران این بود که ایالات متحده در سال جاری هر آنچه در چنته داشته را به کار گرفته تا ایران را ایزوله کند. هرچند هلال احمر ایران اعلام کرده است که کمک کشور هایی مانند آلمان، تایوان و روسیه را نیز نپذیرفته اما گزارش رسانه ها حاکی از آن است که کمک های قطر؛ پاکستان، سوئیس و آذربایجان به ایران رسیده است.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، ایالات متحده اعلام کرده است که با وجود تحریم ها راه هایی برای ارسال کمک به زلزله زدگان ایران پیش رو دارد. ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: آمریکایی ها امیدوارند در این شرایط دشوار کمک های بشردوستانه به ایران ارائه کرده و بدون دریافت مجوز تبادل مالی با ایران، غذا و دارو به این کشور بفرستند. این در حالی است که نقل و انتقال های مالی شخصی خاص با ایران که جنبه تجاری نداشته باشد نیز همچنان قانونی است.

این در حالی است که شورای ملی ایرانی آمریکایی از دولت آمریکا خواسته است برای تضمین به ثمر رسیدن تلاش ها برای کمک به زلزله زدگان به موسسه های مالی اطمینان دهد انتقال این کمک ها شامل تحریم ها نمی شود.

گفتنی است روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا در 3 دهه گذشته قطع بوده و از سال های 1990 نیز تحریم های آمریکا روابط اقتصادی دو طرف را به شدت محدود کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

کلید واژه ها: آمریکا تحریم زلزله کمک


نظر شما :