مانور مشترک امریکا با 30 کشور جهان در خلیج فارس

غرب هشدارهای ایران را جدی گرفت

۲۸ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۰۶۹۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک، دلایل و اهداف اصلی رزمایش مین‌روبی امریکا و هم‌پیمانانش در خلیج فارس را برای دیپلماسی ایرانی بررسی کرده است.
غرب هشدارهای ایران را جدی گرفت

دیپلماسی ایرانی: هدف این مانور ایجاد راهکارهایی در مقابله با مین گذاری و یا بستن تنگه هرمز و به عبارت روشن تر مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران است. امریکا رهبریت این مانور را برعهده دارد که حدود 30 کشور دیگر نیز در این مانور مشترک شرکت کرده اند از جمله آنها می توان به کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین، قطر و انگلیس اشاره کرد. انگلیسی ها برای شرکت در این مانور ناوها و شش کشتی خود را روانه خلیج فارس کرده اند.

این مانور پیام و نتیجه گیری مهم و خاصی دارد. نتیجه گیری اصلی که می توان کرد این است که امریکایی ها تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران را جدی گرفته اند، این تهدید همان بستن تنگه هرمز است. چراکه آنها در ابتدا ادعا می کردند ایران نمی تواند این کار را انجام دهد و چنین امکاناتی ندارد و این مساله تنها یک جنگ روانی است. اما با چنین مانوری و حضور سنگین 30 کشور با این همه امکانات نشان می دهد که ایران توانایی این کار را دارد و آنها تهدید های جمهوری اسلامی ایران را در این مورد جدی گرفته اند.

پیام این مانور می تواند هم منطقه ای باشد و هم بین المللی:

1.     پیام منطقه ای: آنها با این مانور قصد دارند تا اعلام کنند که در کنار کشورهای منطقه حضور دارند و آنها را در هیچ مقطعی تنها نخواهند گذاشت و حضورشان هم جدی است.

2.     پیام دیگر هشدار به جمهوری اسلامی ایران است که اگر قصد بستن تنگه هرمز را دارد، باید بداند جامعه بین المللی در مقابل تهدیدهای ایران متحد است.

البته تمامی این اعمال می تواند جنگ روانی و فشار سیاسی- امنیتی بر جمهوری اسلامی ایران باشد تا به آنها یا امتیاز بدهد و یا در نهایت در مقابل آنها کوتاه بیاید و درمذاکرات آینده با 1+5 به گونه دیگری رفتار کند.

اما به باور من بحث تنگه هرمز و مساله ایران تنها پوشش است، موضوع مهم حضور نظامی آنها به ویژه امریکا و کشورهای غربی آن هم به صورت سنگین در منطقه برای حفظ رژیم های دیکتاتوری منطقه است. این رژیم ها روزبه روز متزلزل تر می شوند و بیداری اسلامی به سوی آنها پیش می رود، در نتیجه امریکا و غرب نگرانند که چنین اتفاقی در این کشورها رخ دهد، به ویژه شرایط عربستان سعودی، شرایط سختی است. هم به دلیل سیستم حکومتی که دارد و بیماری پادشاه عربستان و اختلافات داخل خاندان سلطنتی حاکم بر آن و هم به دلیل تحرکات مردمی که کم کم در حال آغاز هستند. بنابراین امریکا نگران وضعیت عربستان، بحرین و شرایط یمن و دیگرکشورهاست که در تکاپو برای تغییر وضعیت سیاسی خود به سر می برند.

بر همین اساس حرکت امریکا و غربی ها و هم پیمانانشان در منطقه برای حفظ رژیم های حاکم فعلی در منطقه است. چراکه آنها شاهد بودند در مناطق دیگر همچون شمال افریقا و خاورمیانه شرایط تغییر بسیار جدی صورت گرفته و مردم برای احقاق حقوق خود و ایجاد نظام آزاد وارد عمل شده و تصمیم گرفته اند. در این منطقه مشارکت سیاسی، حقوق زنان، حقوق مطبوعات و رسانه ها هیچ جایگاهی ندارد، بنابراین به باور من نگرانی های غربی از این بیداری هاست. به دلیل آن که آنها می دانند ایران زمانی تهدید خود را عملی می کند که رژیم صهیونیستی و یا امریکا حمله کنند. در غیر این صورت ایران هرگز آغازکننده درگیری نخواهد بود، همان طور که سردار جعفری هم تاکید کرد، ایران در هیچ صورتی آغاز کننده جنگ نخواهد بود. به معنای دیگر ایران عکس العمل نشان می دهد، غربی ها هم این موضوع را می دانند، بنابر این تا زمانی که خود آنها تجاوز نکنند، ایران هم تنگه هرمز را نمی بندد.

در نتیجه دلیل بسیج کردن قدرت های منطقه ای و بین المللی در این مانور می تواند همین اصل باشد که ایران توانایی پیدا کرده و می تواند تهدیدهای خود را عملی کند. باید اذعان داشت که ایران از نظر تاکتیک، شجاعت و اتخاذ تدابیر سخت در برهه های مختلف زمانی قابلیت های بالایی دارد. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران کشورهای غربی و امریکا از جزئیات توانمندی های ایران با خبر نیستند. به عبارت دیگر به دلیل عدم حضور مستشاران و نبود روابط صمیمی با ایران و عدم ایجاد شبکه های جاسوسی، موفق به داشتن اطلاعات دقیق از نوع سلاح ها، تاکتیک های ایران، نوع رادارها، موشک ها، مین ها، قدرت انفجاری، توانایی های تخریبی و اصابت به هدف و ... نشدند. اما به صورت کلی به این نتیجه رسیده اند که ایران توانمندی مبارزه و عکس العمل در مقابل هر تجاوزی را دارد.

پاسخ به اعتراض جهان عرب به امریکا

برنامه ریزی برای انجام این مانور از سه ماه پیش اعلام شده بود. بنابراین نمی تواند مستقیما به موضوع اخیر اعتراض جهان عرب به امریکا مرتبط باشد. اما از سوی دیگر استقرار این حجم از امکانات در خلیج فارس، نشان می دهد که آنها پیام تحرکات مردمی را جدی گرفته اند. منطقه در حال شعله ور شدن است، به ویژه عکس العمل مردم منطقه و دنیا در مقابل اهانت به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) نشان داد جامعه اسلامی در لحظات حساس متحد می شوند.

آنچه امروزه برای غربی ها و امریکا مهم است آینده منافع آنهاست، هم از نظر منافع نفتی و هم از نظر مسائل استراتژیک و سیاسی و یا حتی حضور فیزیکی در منطقه، آنها در حال حاضر در تمامی این موارد موقعیت خود را در خطر می بینند.

از سوی دیگر در مورد سوریه نیز ناامید شده اند، با توجه به تمامی امکاناتی که در اختیار معترضین قرار دادند هنوز به اهدافی که دنبال می کرده اد، نرسیده اند. بنابراین شرایط غربی ها بسیار دشوار است و آنها تنها در مقابل این مسائل سعی در نشان دادن قدرت و توانایی های خود دارند که به نظر می رسد چنین رویکردی تنها برای ایجاد جنگ روانی است و قابل اجرا در زمان تهدید نیست، چرا که بسیاری از کشورهایی که در این مانور شرکت کرده اند به علت تعارفات سیاسی و رابطه ای که با غرب دارند شرکت کرده اند، اما در عمل نه شجاعت و نه امکان برخورد دارند. چراکه تجربه ثابت کرده است که در همان لحظه اول عقب نشینی می کنند و اعتقادی به این اهداف ندارند، به ویژه کشورهای منطقه حاضر نیستند در این راه جان خود را به خطر بیندازند./14 

کلید واژه ها: امریکا جمهوری اسلامی ایران تنگه هرمز عربستان رزمايش نظامي در خليج فارس امير موسوي


نظر شما :