خبرگزاری رویترز ادعا کرد

احتمال همکاری باکو و تل آویو علیه تهران

۱۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۰۷۴۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
هنوز مشخص نیز که آیا الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان ریسک آسیب دیدن صنعت انرژی یا برانگیخته کردن احساسات اسلام گرایان در راه همراهی با اسرائیل علیه ایران را خواهد پذیرفت یا خیر.
احتمال همکاری باکو و تل آویو علیه تهران

دیپلماسی ایرانی: سخن پراکنی برخی مقامات اسرائیلی در زمینه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران، خاورمیانه را روی لبه تیغ قرار داده و نزدیک ترین متحد اسرائیل در جهان یعنی ایالات متحده را آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دچار تشویش کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا می کند ایران حدود یک سال با ورود به باشگاه هسته ای فاصله دارد اما در مقابل شماری از مقامات نظامی و امنیتی در تل آویو خاطرنشان می کنند که اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل علیه ایران بدون مشارکت آمریکا، نتیجه مورد نظر را حاصل نخواهد کرد.

با این حال برخی ادعا می کنند بدون آمریکا نیز اسرائیل متحدان دیگری دارد که شاید این کشور را در اقدام نظامی احتمالی علیه ایران همراهی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آذربایجان، یکی از کشور های باقی مانده از جماهیر شوروی سابق با در اختیار داشتن ذخایر غنی نفتی و دارای مرز مشترک در شمال ایران می تواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد. برخی منابع محلی مطلع از سیاست نظامی اعلام کرده اند که احتمالا پایگاه های هوایی آذربایجان و هوایپماهای بدون سرنشین جاسوسی این کشور به رژیم صهیونیستی کمک خواهند کرد.

به گمان کارشناسان، تل آویو بسیار تمایل دارد که از پشتیبانی واشینگتن بهره مند باشد اما در جایی که مقامات آمریکایی به وضوح با برخی سیاست های اسرائیل مخالفت می کنند، نتانیاهو و کابینه اش چار ای جز تلاش برای یافتن متحدان دیگر ندارند. با این حال هنوز مشخص نیز که آیا الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان ریسک آسیب دیدن صنعت انرژی یا برانگیخته کردن احساسات اسلام گرایان در راه همراهی با اسرائیل علیه ایران را خواهد پذیرفت یا خیر.

اکنون با وجود تکذیبیه های مقامات اسرائیلی و آذربایجانی، دو مقام سابق نظامی در آذربایجان و برخی منابع جاسوسی در اسرائیل مدعی شده اند که اسرائیل و آذربایجان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می توانند از پایگاه های نظامی آذربایجان و اطلاعات جاسوسی برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران استفاده کنند. به گفته آنها اسرائیل علاقمند است که به پایگاه های نظامی آذربایجان دسترسی داشته باشد.

 

این در حالی است که دولت علی اف در آذربایجان از معدود دوستان مسلمان رژیم صهیونیستی یهودی در منطقه به شمار می رود که ناخرسندی ایران از این روابط بر کسی پوشیده نیست. آذربایجان متحد غرب اخیرا قرار دادی 1 میلیارد و 600 میلیون دلاری در زمینه خرید تسلیحات و فروش نفت به اسرائیل منعقد کرده است. وزیر امور خارجه اسرائیل نیز در ماه آوریل سال جاری میلادی به آذربایجان سفر کرده بود.

برخی ناظران بین المللی می گویند با توجه به اینکه مشکل سوخت گیری مجدد برای جنگنده های اسرائیلی در صورت اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد، آذربایجان دست کم به سوخت گیری نیرو های رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد.

 

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به طور شفاف بیان کرده است که از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نمی کند و ترجیح می دهد زمان بیشتری را در اختیار دیپلماسی قرار دهد. از سوی دیگر آمریکا سرمایه گذاری های کلانی را در تاسیسات و نیروی دفاعی آذربایجان انجام داده و از اینکه علی اف در حمله احتمالی اسرائیل به ایران مشارکت داشته باشد، خرسند نخواهد شد. البته مقامات نزدیک به رئیس جمهور آذربایجان تاکید دارند که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. راشد کریم اف از مشاوران رئیس جمهور می گوید هیچ کشوری ثالثی نمی تواند از آذربایجان برای حمله به ایران استفاده کند. در مقابل مقامات اسرائیلی نیز حتی در محافل خصوصی کمتر به این موضوع می پردازند. آنهایی که به این طرح با دیده تردید می نگرند بر این باورند که استفاده اسرائیل از آذربایجان؛ واکنش گسترده ای را در بین کشور های منطقه به دنبال خواهد داشت. با این حال اکثر کارشناسان می گویند در صورتی که حمله ای در کار باشد، احتمال همکاری جاسوسی یا کمک آذربایجان به سوخت گیری مجدد جنگنده های اسرائیلی، بسیار زیاد است.

این در حالی است که روابط تهران باکو نیز چندان گرم نیست. بیش از دو برابر جمعیت آذری ها در آذربایجان در ایران زندگی می کنند و در تهران شبکه تلویزیونی مشغول به کار است که علی اف را دست آموز اسرائیل معرفی کرده و همواره به وجود فساد مالی در باکو اشاره می کند. از سوی دیگر باکو نیز ادعا می کند جمهوری اسلامی حمایت هایی را از گروه های اسلام گرا در آذربایجان انجام می دهد. اخیرا نیز دو کشور تعدادی از افراد را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده اند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آذربایجان اسرائیل آمریکا


نظر شما :