چرخش استراتژی تل آویو از گزینه نظامی به تحریم

تور اروپایی نتانیاهو با دستور کار ایران

۱۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۰۷۵۲۶ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
برخی منابع در تل آویو می گویند، با توجه به انتخابات و دیگر تحولات در آمریکا احساس ما بر این است که نمی توانیم انتظار زیادی از ایالات متحده داشته باشیم تا راه های دور زدن تحریم ها توسط ایران را مسدود کند.
تور اروپایی نتانیاهو با دستور کار ایران

دیپلماسی ایرانی: مقامات رژیم صهیونیستی فاش کرده اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی یک تور اروپایی برگزار کند که در آن تلاش برای سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران در دستور کار قرار دارد. به این ترتیب می توان این اقدام نتانیاهو را نشانه ای دیگر از چرخش تل آویو ( دست کم برای حال حاضر) از گزینه نظامی به سوی تحریم های بیشتر علیه ایران توصیف کرد. رویکردی که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا همواره به دنبال آن بود و می کوشید نتانیاهو را نیز در این راه همراه کند.

نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته در مجمع عموی سازمان ملل مدعی تعیین خط قرمز برای برنامه های هسته ای ایران شد . خط قرمزی که نتانیاهو از آن سخن می گفت ضرب الاجل احتمالی اسرائیل برای اقدام نظامی علیه ایران را اواسط سال 2013 اعلام کرد. زمانی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شده و زمانی چند ماهه برای ادامه دیپلماسی و تحریم ها نیز به بوته آزمون گذاشته شده است.

اما انتشار گزارش های متعدد در خصوص تاثیر تحریم ها بر اقتصاد ایران تا حدودی نگرش مقامات اسرائیلی را نیز متاثر ساخته و موجب شده است آنها با دید مثبت تری به دور جدید تحریم ها بنگرند. در همین حال وزیر امور خارجه اسرائیل نیز اخیرا گزارشی را منتشر کرده که در آن ادعا شده تحریم ها در بخش هایی کارساز بوده اند اما از آنجا که به طور کامل به نتیجه نرسیده اند باید دور دیگری از تحریم ها را علیه ایران اعمال کرد.

موشه یعلون، یکی از وزرای مشهور نتانیاهو در گفت و گو با رادیو ارتش مدعی شد، ما به دنبال تحریم های سنگین ترسی هستیم اما در پس زمینه این تحریم ها باید گزینه نظامی وجود داشته باشد.

این در حالی است که نخست وزیر اسرائیل از زمان آغاز تحریم ها علیه ایران تا کنون همواره بر عدم کارایی آنها تاکید داشت و به همین دلیل گزینه نظامی را پیشنهاد می داد. واشینگتن پست در این زمینه می نویسد، نتانیاهو قصد دارد در سفر به اروپا، فرانسه و آلمان را برای گسترش دامنه تحریم ها علیه ایران متقاعد کند. به گفته مقامات در تل آویو، اکنون نتانیاهو بر اروپا متمرکز است چرا که به عقیده وی پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا موجب می شود کاخ سفید نتواند اقدامات جدی در مورد ایران به عمل آورد. گفتنی است تلاش نتانیاهو برای اعمال دور جدیدی از تحریم های غرب علیه ایران در حالی صورت می گیرد که انگلیس، فرانسه و آلمان اخیرا از بررسی بسته جدیدی از تحریم ها خبر می دهند که بنا بر ادعای آنها تا پیش از پایان سال جاری میلادی علیه جمهوری اسلامی اعمال می شوند. همچنین وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست اخیر خود در قبرس نیز از تلاش برای تصویب تحریم های جدید خبر داده بودند.

برخی منابع آگاه در تل آویو می گویند، با توجه به انتخابات و دیگر تحولات در آمریکا احساس ما بر این است که نمی توانیم  انتظار زیادی از ایالات متحده داشته باشیم تا راه های دور زدن تحریم ها توسط ایران را مسدود کند. به همین دلیل تصمیم بر این است که رایزنی های بیشتری با اروپا در زمینه تحریم ایران انجام شود

اما در مقابل برخی از مقامات با تغییر استراتژی نتانیاهو موافق نیستند و می گویند هنوز برنامه سفر وی به اروپا نهایی نشده است. این مقامات می گویند اسرائیل همواره بر تشدید تحریم ها تاکید داشته و این استراتژی جدیدی در سیاست های تل آویو در قبال ایران به شمار نمی رود. همچنین نگرانی هایی نیز در مورد موافقت اروپا با تحریم های مورد نظر تل آویو وجود دارد. اسرائیل خواستار تحریم های سنگین علیه ایران است که به طور حتم پیامد هایی برای اقتصاد اروپا نیز به همراه خواهد داشت.

این در حالی است که نظرسنجی ها نشان می دهد افکار عمومی اسرائیلی ها با ایده اقدام نظامی علیه ایران موافق نیست و شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل از جمله چهره هایی است که همواره علیه اقدام نظامی سخن می گوید.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: تحریم اسرائیل اروپا


نظر شما :