سردبیر القدس العربی:

این آتش‌بازی‌ها پیامی برای ایران ندارد

۰۸ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۰۸۴۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ادعای این که حمله به تاسیسات تسلیحاتی مورد ادعای خارطوم پیامی به ایران یا آمادگی برای انجام حمله خصمانه به این کشور است، ادعایی بسیار ساده‌انگارانه است چرا که اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته‌ای سوریه لحظه‌ای درنگ نکرد.
این آتش‌بازی‌ها پیامی برای ایران ندارد

دیپلماسی ایرانی: اقدام چهار جنگنده اسرائیلی در حمله به تاسیسات تولید اسلحه در خارطوم حرکتی برای بی ثبات کردن نه تنها سودان بلکه کل خانواده امت اسلامی بود، که نمی توان به راحتی در برابر آن سکوت کرد چرا که استقلال کشوری که عضو سازمان ملل است، زیر پا گذاشته شده و فراتر از آن به 35 میلیون نفر جمعیت آن توهین شده است.

اسرائیل با اقدام به انجام این عملیات تروریستی باعث شده است که ابزارهای اخلاقی و قانونی برای هر انسانی که بخواهد به این عمل واکنش نشان دهد و بخواهد از حرکت خصمانه اش انتقام بگیرد، فراهم باشد. اتفاقی که باعث می شود تا منطقه عربی مجددا به میدان درگیری های خونین تبدیل شود و زمینه های لازم برای رشد و شکوفایی خشونت به خصوص برای گروه های تندروی اسلامی فراهم آید.

هیچ دلیل منطقی یا قانونی که این حرکت تروریستی اسرائیل را مبرا کند، وجود ندارد، چرا که این حق سودان است که کارخانه تولید سلاح با همکاری هر کشوری در جهان داشته باشد و بخواهد آن را توسعه دهد، اما به هیچ وجه حق اسرائیل نیست که بخواهد به آن حمله کند. آن هم به طریقی که دیدیم که به روشنی قوانین بین المللی را زیر پا می گذارند و تاکید می کند که حق اسرائیل است که به هر کشوری که فکر می کند مزاحم آن است، حمله کند.

حتی اگر این کارخانه با همکاری ایرانی ها در حال فعالیت می بود هیچ بهانه ای برای ارسال جنگنده برای بمباران آن وجود ندارد، حتی اگر به زعم اسرائیل سلاح های این کارخانه به دست نیروهای مقاومت فلسطینی در غزه یا لبنانی در جنوب می رسید. اسرائیل خود تاسیسات هسته ای و کارخانه ساخت موشک و سلاح های شیمیایی در اختیار دارد و از بسیاری از گروه های مسلح حمایت می کند که در راس آنها جنبش جدایی طلب سودان قرار دارد، به هیچ وجه ناگهانی نیست که رئیس جمهوری کشور سودان جنوبی که کشورش یک سال پیش اعلام موجودیت کرد، تلاویو را نخستین مکان برای دیدار خود پس از کسب کرسی قدرت انتخاب می کند.

رسیدن جنگنده های اسرائیلی به این اهداف در خارطوم و انجام عملیات تروریستی که با پیمودن 1900 کیلومتر مسیر هوایی میسر شد، چیز ساده ای نیست، حتما به هواپیماهای سوخت رسان نیز دارند، و همچنان نمی دانیم که این هواپیما را چه کسی یا کدام کشور بدون این که ردیابی شود، چه در سودان چه در مصر، برای اسرائیل تامین کرده است.

...

به هیچ وجه تعجب نمی کنیم که این جنگنده ها از پایگاه های خود در فلسطین اشغالی برخواسته باشند، پیش از این جنگنده های اسرائیلی کاروان خودروهای سودانی را در بندر بور سودان در کرانه دریای سرخ بمباران کرده بودند، گفته می شد که این کاروان ها سلاح به جنبش حماس در غزه می بردند، اما آیا می توان تنها بر اساس یک نظریه حمله نظامی به آن را توجیه کرد، به خصوص این که هر جنگنده اسرائیلی که پرواز می کند از سودان جنوبی، هم پیمان قابل اعتماد اسرائیل در منطقه بر می خیزد و عملیات خود را پیش می برد؟

هیچ اطلاعاتی که این فرضیه را تایید کند، در اختیار نداریم، آن چه در این جا مطرح می کنیم صرفا سوال هایی است که دولت جوبا باید به هر ترتیبی چه با صدور بیانیه چه به طریقی دیگر به آنها پاسخ دهد به خصوص حالا که با خارطوم تفاهم نامه آتش بس امضا کرده و قول مساعد داده است تا برای حل مشکلات مرزی با آن مذاکره کند.

حکومت اسرائیل مثل سگ وحشی رفتار می کند، جنگنده هایش ناگهان بر فراز نواز غره پرواز می کنند و هر کسی که بخواهند را می کشند، از آن طرف خارطوم را بمباران می کنند یا تغییر مسیر می دهند و تاسیسات سوری به زعم خود هسته ای این کشور در نزدیکی دیر الزور را بمباران می کنند، و تهدید هم می کنند که می خواهند به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند و آن را ویران سازند. اسرائیل رژیمی است که تروریسم را به بدترین شکل ممکن آن به تصویر می کشد و منبع تهدید امنیت جهانی و ثبات آن محسوب می شود.

سودان کشور مسلمانی است که با امضای توافق نامه برای جدایی جنوب از آن یک سوم خاک خود را از دست داد و جنگ سختی را نیز در دارفور تجربه می کند. غرب توطئه ای را در سر داد که می خواهد سودان را تجزیه کند. سودان اسلحه و رادار پیشرفته در اختیار ندارد تا به کمک آنها بتواند از استقلال و تمامیت ارضی خود در برابر هر گونه حرکت خصمانه اسرائیلی دفاع کند، برای همین اسرائیل به آن حمله تروریستی انجام می دهد تا به دیگران به خصوص ایران پیام بفرستد.

بیایم تصور کنیم اگر جریان های مسلح از سودان به سینا منتقل می شدند و عملیاتی علیه اسرائیل انجام می دادند، واکنش جامعه جهانی به خصوص امریکا چگونه بود. قطعا شورای امنیت بیانیه صادر و سودان را محکوم می کرد و تحریم های جدید علیه آن کشور وضع می کرد.

شورای امنیت هیچ جلسه ای برای بحث بر سر حمله اسرائیل به سودان برگزار نکرده است، حتی وزرای امور خارجه کشورهای عربی نیز هیچ نشست فوق العاده ای برای مناقشه بر سر این حرکت خصمانه برگزار نکردند، گویی که سودان عضو این اتحادیه نیست، سودان کشور فقیری است که جز کرامت و عزت و حس میهنی هیچ چیز دیگری ندارد، اما این معیارها ارزشی برای اتحادیه عرب که به یک اداره کوچک وابسته به وزارت امور خارجه امریکا تبدیل شده، ندارد.

اسرائیل نمی تواند، حتی می توان گفت جرات ندارد که به ایران حمله کند چرا که از انتقام ایران به شدت می ترسد، و همچنین نتایج فاجعه باری که ممکن است به شهرک های فلسطینی وارد آید، ایران موشک هایی دارد که به کمک آنها می تواند از هم پیمانان خود که بسیار عطش واکنش به اسرائیل در صورت تعرض از سوی آن رژیم دارند، حمایت کند. برای همین می توان گفت که سودان فقیر محاصره شده در زخم های سخت انتظار کمک و حمایت دارد که البته این حمایت را اتحادیه ترسوی عرب نمی تواند از آن بکند.

...  

ادعای این که حمله به تاسیسات تسلیحاتی مورد ادعای خارطوم پیامی به ایران یا آمادگی برای انجام حمله خصمانه به این کشور است، ادعایی بسیار ساده انگارانه است، اسرائیل در حمله به تاسیسات هسته ای سوریه لحظه ای درنگ نکرد، قبل از آن نیز در سال 1981 تاسیسات هسته ای اوزیراک (تموز) عراق را بمباران کرده بود، آن هم زمانی که نظام عراق درگیر جنگ طولانی با ایران شده بود.

به عبارت دیگر اسرائیل اهداف آسان در کشورهای ضعیف را انتخاب می کند، برای این که بتواند تروریسم را در منطقه رواج دهد و کشورهای منطقه را به تسلیم وادار کند، و این چیزی است که در طول چهل سال گذشته به استثنای یک باری که در جنوب لبنان شکست خورد، در لبنان و غزه انجام داده است.

دولت سودان تعهد داده است که به این دشمن اسرائیل پاسخ دهد، نمی دانیم که این پاسخ چه زمان خواهد بود، سودان نه جنگنده دارد و نه موشک، اما انتظار داریم که این واکنش از مصر صورت بگیرد، اما نه الآن که در مرحله انتقالی سختی به سر می برد اما در آینده نزدیک پاسخ ناگهانی خواهد داد یا حتی شاید شاهد قطع روابط اسرائیل با مصر باشیم و قاهره سفیر خود را از تلاویو فرا بخواند. سودان از قدیم امتداد طبیعی مصر به حکم منطقه جغرافیایی، تاریخی و دموگرافی مشترک آن بوده است، فراتر از همه اینها ارتباطات اسلامی بسیاری قوی ای میان جوامع آنها با یکدیگر وجود دارد.

اسرائیل با آتش بازی می کند که علیه همسایگانش و همسایه همسایگانش این گونه وارد عمل می شود، و این نه تنها باعث می شود تا آتش این درگیری دامنشان را بگیرد بلکه دامن کل رژیمشان را نیز خواهد گرفت.

کلید واژه ها: سودان مصر ايران و اسرائيل


نظر شما :