رهبر کردهای سوریه با تاکید بر حفظ یکپارچگی کشور:

آنکارا به فکر جنگ باشد با آن می‌جنگیم

۱۱ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۰ کد : ۱۹۰۸۵۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
در گذشته در کوبانی، عفرین و قامشلی با نیروهای نظام سوریه جنگیدیم، اما وقتی که دیدیم نظام قصد گشودن جبهه کردها را ندارد، گفتیم چرا باید بر گشودن جبهه کردی اصرار کنیم.
آنکارا به فکر جنگ باشد با آن می‌جنگیم

دیپلماسی ایرانی: شاید برای نخستین بار باشد که یکی از رهبران کردستان سوریه به صراحت اعلام می کند که هم کیشانش به دنبال جدایی از سوریه نیستند و ماهیت خود را در حفظ یکپارچگی سوریه می دانند. صالح مسلم محمد، دبیر کل حزب اتحاد دموکراتیک کردستان، قدرت اصلی ای که بر 600 کیلومتر از مرزهای شرقی و شمالی سوریه تسلط دارد و کنترل یک مثلث سه گانه شامل عفرین، حلب و دیریک را بر عهده دارد، در گفت وگو با السفیر لبنان به صراحت می گوید که اگر کشوری خارجی قصد حمله به سوریه را داشته باشد، کردها وظیفه خود می دانند که در کنار ملت سوریه با آن بجنگند و اجازه ندهند که تمامیت ارضی کشور مورد تعدی و تهدید قرار بگیرد. وی در این باره می گوید: «کردها هیچ آینده ای جز در وحدت سوریه ندارند. هیچ مهم نیست که درباره حضورمان در دمشق دموکراتیک چه می گویند از همه مهم تر این است که حقوقمان حفظ شود. کردها نقش کلیدی را در هر گونه عملیات نظامی گسترده بازی می کنند. شاید تعداد ما نسبت به کل جمعیت سوریه کم باشد اما همه خوب می دانند که منطقه ما در حال حاضر امن ترین نقطه است و هر کسی بخواهد تعرضی به آن بکند با پاسخی سخت روبه رو خواهد شد. این حقیقت را ترکیه نیز خوب می داند، برای همین به فکر جنگ با سوریه نیست.»

وی درباره تحولات جاری در سوریه می گوید: «ما طرفدار تغییرات مسالمت آمیز هستیم. با ارتش آزادیبخش نیز وقتی که به حقوق مردم تعدی کردند و مردم عادی را قربانی سیاست های فردی خود کردند به مقابله برخواستیم.»

چندی پیش به هنگام حمله ارتش آزادیبخش سوریه به شهر تاریخی و باستانی حلب، مناطق کردنشین مورد هدف این ارتش قرار گرفت که به درگیری نظامی میان آنها با نیروهای مسلح کرد به رهبری حزب اتحاد دموکراتیک انجامید. وی در این باره می گوید: «کسانی که آن حرکت خشونت آمیز و ناپسندیده را انجام دادند افرادی بودند که از سوی جماعت صلاح بدر الدین حمایت می شدند. متاسفانه بدرالدین خودش کرد است که با ارتش آزادیبخش همکاری می کند. او و طرفدارانش تلاش می کنند که در میان کردها نفوذ کنند و جبهه صلاح الدین ایوبی را تشکیل دهند. منظور من در این جا تعداد افراد محدود و کمی است. صلاح بدر الدین این افراد را دور خود جمع کرده و آنها را به انضمام ارتش آزادیبخش در آورده است. وی روابط بسیار نزدیکی با ترکیه دارد. این افراد هیئت عالی کردستان را که برای اداره مناطق کردنشین به وجود آمده است به رسمیت نمی شناسند.»

وی درباره رویکرد ارتش آزادیبخش سوریه به کردها می گوید: «آنها هنوز ما را به رسمیت نشناخته اند. نه تنها حزب اتحاد دموکراتیک کردستان و هیئت عالی کردستان بلکه کلا حقوق مردم کرد را به رسمیت نمی شناسند. برای همین است که با ما می جنگند و دستور به حمله و قتل عام ما را می دهند. در حالی که کردها فقط حقوق ملی خود را می خواهند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا واقعا ترکیه قصد رویارویی با کردهای سوریه را دارد، می گوید: «ترکیه خود جریان های مبارز با کردها را آموزش می دهد و سلاح و پول در اختیار آنها می گذارد. جبهه صلاح الدین و جبهه صلاح بدرالدین هر دو مزدورهای ترکیه هستند. این چیزی است که همه می دانند. آنها جرات دخالت نظامی در سوریه را ندارند و به کمک چنین جبهه هایی می خواهند اهداف سیاسی خود را پیش ببرند.»

صالح مسلم محمد در پاسخ به این سوال که به شما تهمت همکاری با نظام سوریه را می زنند و می گویند که شما علیه حکومت دمشق نمی جنگید، می گوید: «ما خودمان را خوب می شناسیم. این حرف ها اهمیتی برای ما ندارند. این واقعیت ما است. همان طور که مخالفان ما را به رسمیت نمی شناسند حکومت نیز ما را به رسمیت نمی شناسد. ما خودمان برای خودمان تصمیم می گیریم و سیاست هایمان را پیش می بریم. در گذشته در کوبانی، عفرین و قامشلی با نیروی نظام جنگیدیم، در آن موقع مخالفان کجا بودند؟ در عین حال وقتی که دیدیم نظام قصد گشودن جبهه کردها را ندارد، گفتیم چرا باید بر گشودن جبهه کردی اصرار کنیم. من نمی خواهم معاون عرعور و طیفور (شیخ حازم العرعور، رهبر اخوان المسلمین سوریه و محمد فاروق طیفور، معاون دبیر کل اخوان المسلمین سوریه) شوم، هر کسی هم که بخواهد در این راستا به من دست درازی کند دستش را قطع می کنم. ما خوب می دانیم اگر آنها به قدرت برسند همه مان را به زندان می اندازند. ما نمی خواهیم با تغییر نظام گرفتار عرعور و طیفور شویم. ما نمی خواهیم با صلاح الدین همراه شویم تو او بخواهد فتوحات عثمانی ها را زنده کند.»

وی در پاسخ به این سوال که رهبر شاخه نظامی حزب کارگران کردستان، ترکیه را تهدید به یک جنگ بزرگ کرده است، آیا واقعا کردها آمادگی نظامی برای جنگیدن با ترکیه را دارند، می گوید: «ما در حال حاضر در حد وسعمان از خودمان حمایت و محافظت می کنیم. از هیچ کس هیچ چیز نمی خواهیم. ما هزاران جوان رزمنده داریم که سابقه حضور در ارتش سوریه را دارند. اگر دولت ترکیه قصد جنگیدن و حمله به خاک سوریه و منطقه کردستان را داشته باشد، بداند که ما خود را برای همه احتمالات آماده کرده ایم.»

وی ضمن رد ارتباطش با حزب کارگران کردستان ترکیه همچنین می گوید: «در منطقه ما یک فرد مسلح وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه وجود ندارد. اگر چه بسیاری از آنها هستند که می خواهند به ما کمک کنند ولی ما نیاز به کمک آنها نداریم. ولی اگر یک روز اوضاع به گونه دیگری پیش رفت بی شک از مسعود بارزانی و جلال طالبانی درخواست کمک خواهیم کرد.»

رهبر حزب دموکراتیک کردستان همچنین هر گونه همکاری با اخوان المسلمین سوریه را رد می کند و می گوید که مسئولیت ناامنی و بی ثباتی موجود در سوریه متوجه آنان است و این اخوانی ها هستند که ناآرامی های سوریه را رهبری و هدایت می کنند.

وی در نهایت درباره این که آیا جریان های مسلح مخالف نظام می توانند باعث سقوط دولت سوریه شوند، می گوید: «نظان همچنان قوی است و حتی سلاح هایی در اختیار دارد که تا بدین لحظه از آنها استفاده نکرده است، مثلا موشک های اسکادی در اختیار دارد که تا کنون در هیچ جا استفاده نشده اند، در عین حالی که از هیچ حمایت خارجی نیز برخوردار نیست. ما امیدواریم که آینده سوریه بیش از این تیره نشود. حداقل همگان به چیزی شبیه توافق نامه ژنو که بسیار خوب بود، پایبند باشند، اما متاسفانه دیدیم فردای توافق نامه ژنو ترکیه به ارتش آزادیبخش 400 تن اسلحه داد و به توافقات ژنو اهمیت نداد.»   

کلید واژه ها: سوریه ترکیه کردستان ارتش آزادیبخش


( ۱ )

نظر شما :