5+1 امروز در بروکسل تشکیل جلسه می دهند

نشستی برای تعیین نقشه راه ایران

۰۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۳ کد : ۱۹۰۹۴۳۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
باوجود تمامی تردید هایی که در مورد توافق با تهران وجود دارد، کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز میزبان نمایندگان 1+5 است تا پس از سه دور مذاکره بی نتیجه با ایران ، استراتژی خود را مورد بازبینی قرار دهند.
نشستی برای تعیین نقشه راه ایران

دیپلماسی ایرانی: با گذشت 5 روز از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که پتانسیل دو برابر شدن ظرفیت غنی سازی در ایران را تایید می کند و در شرایطی که مدیر کل آژانس در تازه ترین موضع گیری خود از بن بست حاکم بر مساله هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده است، گروه 1+5 امروز در بروکسل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را بررسی می کند.

هرچند هنوز تاریخی برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران که از اوایل تابستان به اغما رفته تعیین نشده است، اما نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین ، روسیه و آلمان تصمیم گرفته اند در غیاب نمایندگان تهران، موضوع هسته ای ایران را مورد مشورت قرار دهند. آنها پیش از این نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز تشکیل جلسه داده بودند که نتیجه آن ابراز امیدواری به از سرگیری گفت و گو ها به تهران بود. مذاکراتی که گمان می رفت در ماه نوامبر و در فاصله کوتاهی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود اما برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که دور بعدی گفت و گو ها با ایران در صورت توافق 1+5 احتمالا پس از تعطیلات سال نو میلادی انجام خواهد شد.

شماری از تحلیلگران بر این باورند با توجه به پیروزی مجدد اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین پیش رو بودن انتخابات اسرائیل در تاریخ 22 ژانویه، ریسک اقدام نظامی در آینده نزدیک در مقایسه با چند ماه قبل چندان بالا نیست و به همین دلیل گروه 1+5 مجال آن را یافته اند تا با فراغ بال بیشتری به مساله هسته ای ایران بپردازند. البته با وجود باقی بودن زمان برای دیپلماسی، محدودیت هایی نیز وجود دارد چرا که گزارش آژانس از افزایش ظرفیت غنی سازی در ایران خبر می دهد و آمانو نیز می گوید تحریم ها بر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی تاثیری نداشته است.

رویترز به نقل از آریل رتنر، مرد منتخب اوباما در وزارت خارجه برای بررسی اوضاع خاورمیانه گزارش داد: به طور حتم روزنه ای برای توافق وجود دارد اما این روزنه با گذشت زمان بسته خواهد شد. به گفته وی در نهایت این موضوع به پایبندی ایران به تعهدات بین المللی اش بستگی دارد.

اما باوجود تمامی تردید هایی که در مورد توافق با تهران وجود دارد، کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز میزبان نمایندگان 1+5 است تا پس از سه دور مذاکره بی نتیجه با ایران ، استراتژی خود را مورد بازبینی قرار دهند.

در این بین برخی دیپلمات ها نیز این احتمال را مطرح می کنند که احتمالا اشتون در ماه آینده با مقامات ایرانی در استانبول جلسه ای را تشکیل خواهد داد و از این طریق آنها را در جریان طرح های گروه 1+5 قرار می دهد.

یک مقام غربی در این زمینه اظهار داشت: ایده نشست امروز (چهارشنبه) بر این مبنا مطرح شد که نوعی هماهنگی در پیشنهاد هایی که به ایران ارائه خواهد شد، ایجاد شود.

این در حالی است که تا کنون پیشنهاد های گروه 1+5 به منظور ایجاد محدودیت در برنامه های هسته ای ایران در مقابل دریافت برخی امتیاز ها، از جانب مقامات تهران مورد پذیرش قرار نگرفته است. ایران خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی و تعدیل تحریم هاست تا همکاری هایی را با غرب انجام دهد. اما در مقابل آمریکا و متحدان اروپایی اش از ایران می خواهند اقدامات اعتمادساز انجام دهد تا زمینه تعدیل برخی تحریم ها فراهم شود.

اکنون دیپلمات ها می گویند یکی از گزینه هایی که 1+5 در حال بررسی آن است درخواست مصالحه بیشتر از سوی ایران در مقابل پیشنهاد تعدیل تحریم هاست.

جان ولفستال، مشاور سابق جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا می گوید، با فضای بیشتر در واشینگتن و فشار بیشتر در تهران، زمینه برای معامله پدید می آید.

کلیف کاپچان، تحلیلگر امور خاورمیانه در موسسه اوراسیا نیز بر این باور است که کلید اصلی برداشتن گام های مهم است و این آن چیزی است که 1+5 امروز در مورد آن مشورت می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا تحریم گروه 1+5


نظر شما :