پروژه های آمریکایی خطر قرمز تهران در دمشق

ایران با ملت سوریه مخالف نیست

۱۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۴۳ کد : ۱۹۰۹۶۴۵ ترجمه برگزیده خاورمیانه
ایران با شکل‌گیری هر گونه پروژه جدیدی در منطقه مخالف است و با این که سوریه یکی از محورهای این تغییر باشد نیز به شدت مخالفت می‌کند، و الا ایران به هیچ وجه علیه ملت سوریه نیست
ایران با ملت سوریه مخالف نیست

ديپلماسي ايراني: يك كارشناس مشهور لبناني مواضع ايران در قبال بحران سوريه را عليه مطالبات و خواسته‌هاي مشروع ملت سوريه نمي‌داند و مي‌گويد كه ايران تنها با پروژه جديد امريكا در منطقه كه مي‌خواهد سوريه را آغازگر اين پروژه كند و به سوريه به چشم دروازه‌هاي پروژه جديد خود مي‌بيند، مخالفت مي‌كند. به اعتقاد وي ايران مي‌خواهد سوريه را همچنان در محور مقاومت حفظ كند، نقش و جايگاه آن را تقويت كند و آن را همچنان به عنوان يكي از كشورهاي كليدي محور مقاومت و ممانعت كه اتفاقا اخيرا نيز توانسته است در غزه دستاوردهاي مهمي به دست آورد، نگه دارد.

به گزارش روزنامه لبناني الديار، طلال العتريسي، كارشناس لبناني امور ايران همچنين مي‌گويد: «ايران نقشي روشن در پيروزي اخير مقاومت در غزه داشت. به اين مساله همه اعتراف دارند. ايران نقشي اساسي در رسيدن سلاح به دست مقاومت و آموزش نيروهاي آنها و همچنين تمامي انواع حمايت‌ها از جمله حمايت مالي از اين جريان داشت كه باعث شده است تا به يك شريك اساسي براي جريان مقاومت و فلسطيني‌ها تبديل شود.»

وي همچنين درباره سفر علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي به لبنان، سوريه و تركيه اشاره كرد و مي‌گويد كه اين سفر پس از پيروزي مقاومت در غزه انجام شد. ايران همچنين در در همين چارچوب مواضع روشني را در قبال سوريه اتخاذ كرد و نشان داد كه اهتمام جدي و عملي براي يافتن راه حلي براي حل بحران سياسي سوريه دارد.

عتريسي همچنين مي‌گويد: «با سوريه مقابله مي‌شود به دليل اين كه مواضعي در تاييد مقاومت اتخاذ كرده است و خود را وفادار به اين محور مي‌داند. ايران نقش سوريه را از موقعيتي كه در محور مقاومت دارد و نيازي كه به اصلاحات سياسي در اين كشور احساس مي‌شود، جدا نمي‌بيند.»

وي در ادامه درباره سياست تركيه در قبال بحران سوريه و چگونگي ايجاد توازن در حفظ رابطه با ايران نيز مي‌گويد: «تركيه تلاش كرد در طول بحران سوريه تا اندازه مقبولي از روابط را با همه حفظ كند. سياست تركيه در قبال ايران بيش از آن‌چه بسياري تصور مي‌كنند، آرام است. به گونه‌اي كه دو طرف طوري برخورد كردند كه نهايت تدبير در قبال بحران سوريه و هم‌زمان حفظ روابطشان با يكديگر را صرف كردند، به خصوص كه دو كشور روابط اقتصادي بسيار گسترده و مهمي نيز با يكديگر دارند. اما با اين حال تركيه نتوانست وارد مرحله‌اي كه با كشورهاي همسايه‌اش مشكل نداشته باشد، بشود، بلكه در حال حاضر خود را كشوري معرفي مي‌كند كه به واسطه عضويتش در پيمان ناتو قدرتمند است و اين امتياز را به رخ كشورهاي همسايه‌اش مي‌كشد. در حالي كه سوريه به هيچ وجه تهديدي عليه تركيه مسحوب نمي‌شود. با همين تصور اكنون مرزهاي سوريه به مكاني براي عبور افراد مسلح به خاك خود و سوريه تبديل شده و تركيه به پناهگاه و مقري براي آنها تبديل شده است.»

عتريسي در ادامه مي‌گويد: «در حال حاضر مناقشه‌ها و اختلاف‌هاي بسياري در داخل تركيه بر سر درگير شدن بيش از اندازه اين كشور در بحران سوريه در جريان است و اين مساله‌ باعث شده تا اين كشور با روسيه، ايران، عراق و ديگر كشورهاي منطقه به مشكل بر بخورد.»

وي درباره روابط روسيه با ايران بر سر بحران سوريه نيز مي‌گويد: «دو كشور نقاط مشترك بسياري در مواضع خود در قبال سوريه دارند. ايران هر گونه عمليات مسلحانه در داخل سوريه را رد مي‌كند، از گفت‌وگوهاي طرف‌هاي مختلف سوري حمايت مي‌كند و بارها نيز تلاش كرده است تا آن دسته از مخالفان سوري كه مخالف دخالت خارجي در سوريه هستند را در تهران گرد هم آورد تا بدين ترتيب به صورت طبيعي درباره آينده سوريه با نظام حاكم بر اين كشور گفت‌وگو كنند.»

عتريسي همچنين مي‌گويد:مجموعه‌هايي از مخالفان نظام سوريه هستند كه در خارج اقامت دارند كه مخالفت هر گونه دخالت نظامي در كشورشان هستند اما كسي به آنها توجهي نمي‌كند.

وي در پايان تاكيد مي‌كند، ايران با شكل‌گيري هر گونه پروژه جديدي در منطقه مخالف است و با اين كه سوريه يكي از محورهاي اين تغيير باشد نيز به شدت مخالفت مي‌كند، و الا ايران به هيچ وجه عليه ملت سوريه نيست، اما با جريان‌هاي مسلح كه مورد حمايت امريكا هستند و مي‌خواهند طرح آن را عملي كنند، به شدت مخالفت مي‌كند.   

 تحريريه ديپلماسي ايراني

انتشار اولیه: پنجشنبه 9 آذر 1391 / بازانتشار:شنبه 11 آذر 1391

کلید واژه ها: سوریه ترکیه ايران و تركيه ايران و سوريه


نظر شما :