سلاحی که مرزها را در سکوت می شکند

جنگ هوشمند به روایت اعداد

۱۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۹۰۹۷۸۷ اخبار اصلی آمریکا
جنگنده های بدون سرنشین که تا دیروز مختص به ارتش ایالات متحده بودند امروز در دست اکثر کشورهایی که جنگ بدون حضور سرباز را ترجیح می دهند قرار دارند
جنگ هوشمند به روایت اعداد

ديپلماسي ايراني: داستان جنگنده های بدون سرنشین همچنان ادامه دارد. جنگنده هایی که اصلی ترین ابزار امریکا در جنگ هوشمند و هدف دار علیه کشورهای مظنون به جادادن تروریست ها در خاک خود بوده اند، به حساب می آیند. با انتخاب مجدد باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور چهل و پنجم ایالات متحده همگان از احتمال توسل بیشتر وی به این ابزار یا انتخاب راهی دیگر سخن می گویند. در این میان در هفته ای که گذشت  فعالان حقوق بشر، به دنبال انتشار گزارشی در نیویورک تایمز در خصوص تلاش اوباما برای قانونی کردن این استراتژی در جنگ ، بر حجم  انتقادهای خود از پرزیدنت اوباما دراین خصوص افزودند.حقیقت آن است که وابستگی ارتش ایالات متحده و آژانس های اطلاعاتی به این هواپیماهای کنترل از راه دور برای شناسایی و حذف دشمنان هر روز بیش از دیروز می شود. همزمان دیگر کشورها نیز به دنبال دستیابی به توانایی ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هستند.
در این گزارش،  وضعیت این سلاح قرن 21 را به روایت اعداد بررسی می کنیم :

میزان تلفات:
2500 : میزان تخمینی تلفات مردمی که براثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین در دولت اوباما کشته شده اند.
2341 : مظنونین طالبان و رهبران القاعده که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان، از سال 2004 تاکنون کشته شده اند.

تعداد حملات:
1 : حملات هوایی ایالات متحده در پاکستان در سال 2004.
35 : حملات هوایی ایالات متحده در پاکستان در سال 2008.
117 : حملات هواپیمایی ایالات متحده در پاکستان در سال 2009 ، سالی که پرزیدنت اوباما به قدرت رسید، و سالی که اوج حملات بود.
1160 : حملات هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان از سال 2009 تاکنون.
50 : حملات هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در یمن از فوریه تاکنون، زمانی که نیویورک تایمز اعلام کرد ایالات متحده به دنبال کشتن دو تن از رهبران القاعده در این کشور است.در همان دوره القاعده محلی – القاعده شبه جزیره عربستان – اعضایش از چند صد نفر به چند هزار نفر رسیده بود.

انواع جنگنده های بدون سرنشین موجود و برد آنها
8000 : تعداد هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده.
25 : مدل های جدید هواپیماهای بدون سرنشین چینی که در نمایشگاه هوایی ژوهای در اواخر ماه نوامبر رونمایی شد.همچنین در یک انیمیشن نشان داده شد که هواپیمای بدون سرنشین مسلح به ناو هواپیمابر آمریکایی حمله می کند.
1250 مایل : برد شاهد-129 ، جدیدترین هواپیمای بدون سرنشین ایران.
998 مایل : مسافت جغرافیایی میان تهران و تل آویو.

تعداد و هزینه های انجام گرفته در این مسیر
37 میلیارد دلار : میزان سرمایه گذاری ایالات متحده برای افزایش 35 درصدی تعداد هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی و نظامی در هشت سال آینده.
94 میلیارد دلار : میزان تخمینی هزینه های جهانی تحقیقات و خرید هواپیماهای بدون سرنشین در دهه ی آینده.
9 میلیارد دلار : میزان هزینه ای که برای هواپیماهای بدون سرنشین نظامی صرف شده است.
50 : کشورهایی که دارای هواپیماهای بدون سرنشین هستند.اکثر آنها دارای هواپیماهای شناسایی هستند، درحالی که به راحتی می توانند آنها را به موشک یا بمب مجهز کنند.در همین رابطه، پیتر دبلیو سینگر از مؤسسه بروکینگز به نیویورک تایمز می گوید «من فکر می کنم همان طور که هواپیما، در آغاز جنگ جهانی اول، در ابتدا غیر مسلح بود و محدود به تعداد انگشت شماری از کشورها می شد،سپس مسلح شد و در همه جا وجود دارد.این مسیری است که ما در آن قرار داریم»
نویسنده : هارولد ماس / منبع : ویک 

 

کلید واژه ها: هواپیماهای بدون سرنشین القاعده اوباما پاکستان


نظر شما :