کشته شدن یکی از رهبران القاعده در پاکستان

۲۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۹۱۰۱۷۲ سرخط اخبار

اسوشیتدپرس در گزارشی از پیشاور ( پاکستان ) نوشت :
کشته شدن یکی از رهبران ارشد شبکه القاعده در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به منطقه ای قبایلی در پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان ، جدیدترین ضربه به این شبکه اسلامگرای شورشی به شمار می رود.
مقامات اطلاعاتی پاکستان که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند خالد بن عبدالرحمان الحسینان معروف به ابو زید الکویتی براثر اصابت چند فروند موشک به خانه ای در نزدیکی شهر میرعلی از شهرهای مهم در منطقه قبایلی وزیرستان شمالی کشته شد .
الکویتی در بسیاری از تصاویر ویدئویی که شبکه القاعده منتشر می کرد حضور داشت و یک عالم مذهبی برای این گروه به شمار می رفت .
وی اوایل این ماه جایگزین یحیی اللیبی از فرماندهان ارشد القاعده شد که او نیز در حمله ماه ژوئن هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به وزیرستان شمالی کشته شد . بااین حال الکویتی در مقایسه با اللیبی از اهمیت کمتری برخوردار بود و در فهرست مظنونان تروریستی تحت تعقیب وزارت امور خارجه آمریکا قرار نداشت .
حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان طی چند سال اخیر کشته شدن برخی رهبران ارشد شبکه القاعده و گروه طالبان را درپی داشته است .
ماهیت مخفی حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا و کشته شدن غیرنظامیان در این حملات باعث شده است تا با مخالفت های مردمی و مقامات دولتی در پاکستان روبرو شود .
مقامات پاکستان اغلب حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را نقض حق حاکمیت این کشور توصیف کرده اند .
دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از زمان به دست گرفتن قدرت ، تعداد و دقت حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور را علیه اهداف تروریستی در پاکستان به شدت افزایش داده است . اما آمریکا در این جنگ گسترده تر علیه تروریسم موفق نخواهد شد مگرآنکه برنامه هایش را در این زمینه شفاف تر سازد و کنترل چنین عملیاتی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) به ارتش واگذار کند .
حتی در میان حامیان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به منظور مقابله با تروریسم نیز درخواست های فراوانی برای شفافیت بیشتر ، پاسخگویی بیشتر و نظارت بیشتر وجود دارد .
استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه شورشیان پس از حملات یازدهم سپتامبر سال دو هزار و یک آغاز شد ، در آخرین سال ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا افزایش یافت و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز به شدت تقویت شده است .
آمریکا تاکید دارد هدف از حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور از بین بردن تروریست هاست اما این حملات کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان را درپی داشته است و این مسئله باعث تنفر و خشم مردم نسبت به واشنگتن شده است .
افغانستان ، عراق ، پاکستان ، یمن و اخیرا لیبی کشورهایی هستند که آمریکا از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای حمله به آنها استفاده کرده است .

کلید واژه ها: آمریکا سرنشین هواپیماهای بدون سرنشین پاکستان حملات بدون سرنشین آمریکا سرنشین آمریکا هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا حملات هواپیماهای حملات هواپیماهای بدون سرنشین بدون سرنشین آمریکا به سرنشین آمریکا به آمریکا به القاعده


نظر شما :