بحران سوریه نسل جدید القاعده را بوجود آورد

۲۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۱۰۵۲۷ سرخط اخبار

 به رغم تهدیدهای پیاپی ناتو و سران کشورهای غربی و آمریکایی مبنی بر دخالت نظامی در سوریه، معاون دبیرکل اتحادیه عرب دخالت ناتو در امور سوریه را کاملا بعید دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المحیط، احمد بن حلی، معاون نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: مساله دخالت ناتو در سوریه امری کاملا بعید است و تلاش هایی که در حال حاضر سران ناتو آن را دنبال می کنند در حقیقت برای دستیابی به راهکاری سیاسی در خصوص سوریه است.

بن حلی پس از دیدار با هیاتی از اعضای ناتو به ریاست معاون دبیرکل ناتو در امور سیاسی و امنیتی گفت که در دیدار با هیات مذکور درخصوص زمینه های همکاری میان اتحادیه عرب و ناتو به ویژه درخصوص مبارزه با تروریسم، آخرین تحولات منطقه و تلاش ها برای خالی کردن منطقه خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی گفت وگو کرده است.

بن حلی همچنین تصریح کرد که بحث و بررسی شماری از مسائل و مشکلات کشورهای عربی و در راس آن سوریه از دیگر موضوعات گفتگوی وی با هیات ناتو بوده است.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه با اشاره به اینکه آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو پیشتر تاکید کرده است دخالت نظامی در سوریه در دستور کار این ائتلاف نیست، گفت: رایزنی های ما با مقامات ناتو در چارچوبی عادی و در حقیقت نوعی تبادل نظر بوده و در خصوص دخالت ناتو در سوریه هیچ صحبتی نشده است.

بن حلی افزود: دیدار ما با هیات ناتو بیشتر برپایه موضوعات سیاسی در خصوص سوریه بوده تا در خصوص مسائل نظامی. چرا که موضع اتحادیه عرب دائما بر راهکار سیاسی است چنانکه اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب نیز مکلف است بحران سوریه را که متاسفانه روز به روز خطرناک تر می شود به صورتی مسالمت آمیز و سیاسی حل و فصل کند.

بن حلی همچنین به دیدار امروز (سه شنبه) الابراهیمی و العربی در مقر اتحادیه عرب اشاره و آن را دیداری مهم قلمداد کرد.

وی درباره تاخیر کنفرانس 2012 در خصوص ایجاد منطقه ای خالی از سلاح هسته ای در خاورمیانه نیز گفت: ما ناخرسندی خود را از به تاخیر افتادن این کنفرانس مهم که در حقیقت در راستای اجرای کنفرانس 2010 درباره بازنگری معاهده ممنوعیت گسترش سلاح های هسته ای است، به مقام های ناتو اعلام و نسبت به عدم پایبندی مسئولان برای اجرای این قطعنامه ابراز نگرانی کردیم، چرا که برای ما خاورمیانه ای خالی از سلاح هسته ای حائز اهمیت است.

معاون دبیرکل اتحادیه عرب درباره تلاش های این اتحادیه در خصوص کمک رسانی به آوارگان سوریه در داخل و خارج از این کشور نیز گفت: اتحادیه عرب در حال حاضر برای کمک به غیرنظامیان آواره سوری و ارائه کمک های انسانی بیشتر برای حل و فصل بحران سوریه و پایان دادن به خشونت و کشتار در این کشورتلاش زیادی می کند و به ارتباطات خود با مخالفان جهت ایجاد وحدت بیشتر میان آن ها و تشکیل ساختاری که بتواند مسئولیت های بعدی سوریه را برعهده بگیرد ادامه می دهد.

بن حلی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره آغاز مرحله انتقالی در سوریه نیز گفت: در حال حاضر طرح ابتکاری "ژنو 2" مطرح شده و گفته می شود بیانیه ای که در سی ام ژوئن در ژنو صادر شد دربرگیرنده عوامل اساسی است که می تواند مرجع هرگونه اقدام سیاسی در سوریه باشد، لذا مقامات آمریکا و روسیه با حضور اخضر الابراهیمی یا معاون وی رایزنی هایی را در خصوص رسیدن به ساختاری توافقی که نام ژنو 2 بر آن گذاشته خواهد شد، انجام می دهند و آن را پس از توافق به شورای امنیت به عنوان راهکاری در خصوص سوریه ارائه خواهند داد. اما هنوز این مساله تحت بررسی است و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.

از سوی دیگر خبرگزاری کویت اعلام کرد که دیدار امروز الابراهیمی و العربی با هدف رایزنی در خصوص آخرین تحولات سوریه وتلاش های صورت گرفته در خصوص حل و فصل بحران این کشور برگزار خواهد شد.

یک منبع آگاه در این خصوص گفت: الابراهیمی قرار است العربی را در جریان نتایج مذاکراتش با وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آخرین تماس هایش با گروه های مخالف و مقامات کشورهای جهان قرار خواهد داد. الابراهیمی و العربی درباره مرحله انتقالی سوریه و نقش ائتلاف ملی مخالفان سوریه که اخیرا در دوحه تشکیل شده و توسط 100 کشور به رسمیت شناخته شد و نیز موضع بین المللی و موضع کشورهای عربی نسبت به سوریه گفت وگو خواهند کرد.

قرار است الابراهیمی با محمد کامل عمرو، وزیر خارجه مصر در خصوص آخرین تحولات سوریه نیز گفت وگو کنند.

از سوی دیگر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام این کشور گفت: بحران سوریه باعث شده تا نسل جدیدی از القاعده در این کشور ظهور کند. با افزایش تعداد کشته ها و مجروحان در درگیری های سوریه باید به دنبال استراتژی برای رویارویی با وضعیت موجود در سوریه بود.

نخست وزیر انگلیس همچنین نسبت به خطر روز افزون کشیده شدن گروه های منطقه ای به درگیری های مستقیم نیز هشدار داد و گفت: درگیری ها در سوریه باعث جذب و ایجاد مجموعه جدیدی از گروه های تندرو وابسته به القاعده در این کشور شده است. رهبران اروپایی در نشست اخیر خود بر لزوم بازنگری در قانون ممنوعیت کمک های تسلیحاتی به مخالفان بشار اسد، توافق کردند.

وی درباره بحران انسانی سوریه نیز گفت: بحران انسانی که در سوریه وجود دارد نیازهای میلیون ها تن در سوریه را به کمک های فوری به ویژه با نزدیک شدن به زمستان چند برابر کرده است. ما به تلاش های خود برای تشویق دو طرف جهت آغاز روند انتقال سیاسی و نیز حمایت مخالفانی که برای به شکست کشاندن روند انتقال تلاش می کنند ادامه می دهیم.

کامرون درباره توافق سران اتحادیه اروپا مبنی بر بازنگری قانون ممنوعیت کمک های تسلیحاتی به مخالفان سوریه نیز گفت: به نظر من بازنگری واصلاح این قانون مناسب است اما بدون شک ما به ممنوعیت کمک های تسلیحاتی به نظام سوریه ادامه می دهیم.

نخست وزیر انگلیس در ادامه خاطرنشان کرد: بیم آن دارم در صورت عدم کمک به تشکیل گروه های مخالف و همکاری با آنها آغاز روند انتقالی که همه ما خواهان آن هستیم سخت تر شود.

با این حال گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه بار دیگر با تاکید بر موضع مسکو در قبال سوریه گفت که کشورش با هرگونه تلاش برای اتخاذ قطعنامه هایی در شورای امنیت در خصوص سوریه که در آن به استفاده از زور سوریه اشاره شده باشد، مخالف است.

وی افزود: تلاش برای برقراری صلح در سوریه از طریق اعمال زور و استفاده از نیروهای حافظ صلح به عنوان راهکاری در سوریه به طور کلی مردود است و چنین تصمیماتی قابل اجرا نیست. شروع عملیات حفظ صلح در سوریه جز پس از موافقت شورای امنیت امکان پذیر نیست و تحقق این مساله در شرایط کنونی غیرممکن و نیازمند موافقت دولت سوریه است.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین افزود: ایده استقرار نیروهای حافظ صلح در سوریه گهگاه به عنوان تلاشی برای حل و فصل بحران سوریه مطرح می شود چنانکه پیشتر نیز اخضر الابراهیمی در نشستی با اعضای شورای امنیت از آن سخن گفته بود. با چنین اقداماتی جامعه جهانی در نهایت مجبور خواهد شد با به هدر دادن منابع سیاسی و مادی فراوان بار دیگر ثبات را بازگرداند.

از سوی دیگر شبکه خبری الجزیره نیز اعلام کرد: نبیل العربی در واکنش به حملات اخیر به اردوگاه آوارگان فلسطینی در سوریه ضمن محکوم کردن این حملات نسبت به خطرات کشیده شدن فلسطینی ها به درگیری های سوریه هشدار داد. آنچه فلسطینی های سوریه در حال حاضر با آن رو به رو هستند در حقیقت با قوانین بین المللی در خصوص حقوق بشر کاملا متناقض است.

العربی همچنین از مقامات سوریه و طرف های درگیر خواست تا برای حفظ امنیت آوارگان فلسطینی و ممانعت از کشیده شدن آنها به درگیری های موجود و فراهم کردن حمایت های لازم از آن ها تلاش کنند.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز حملات هوایی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در دمشق را خطری بزرگ توصیف کرد و گفت: حملاتی که به اردوگاه آوارگان فلسطینی در دمشق صورت گرفته در واقع دعوت فاروق الشرع برای حل و فصل تاریخی بحران سوریه و تشکیل دولت وحدت ملی را به شکست کشاند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود از همه طرف های درگیر در سوریه خواست تا به حملات غیرقانونی خود به غیرنظامیان پایان داده و به قوانین بین المللی پایبند باشند.

نولاند در ادامه نسبت به وضعیت بیش از 500 هزار آواره فلسطینی در سوریه که در حال حاضر قربانی خشونت هستند ابراز نگرانی کرده و دولت سوریه را به موافقت با ورود کامل و آزادانه کارمندان گروه های کمک رسانی جهت حمایت و کمک بیشتر به قربانیان فرا خواند. والری آموس، مسئول عملیات بشردوستانه سازمان ملل نیز به نوبه خود تاکید کرد: ما از دولت سوریه می خواهیم به 10 سازمان غیر دولتی دیگر اجازه دهد تا در سوریه برای کمک رسانی بیشتر فعالیت کنند.

آموس در این اظهارت خود که در سفرش به دمشق ایراد کرد، گفت: هدف ما از این درخواست گسترش فعالیت هایمان در سوریه است. ما این لایحه را به دولت دمشق تقدیم کردیم و امیدواریم که مقامات دمشق در اولین فرصت ممکن پاسخ ما را بدهند. ما از دولت دمشق خواسته ایم اجازه دهد سازمان ملل برای کمک به مردم این کشور سوخت را وارد سوریه کند. این درخواست ما درخواستی فوری و جدی است و دولت سوریه اعلام کرده است که امروز (سه شنبه) پاسخ درخواست ما را خواهد داد.

پیشتر والری آموس به دولت سوریه اعلام کرده بود که سازمان ملل ارتباطاتش با مخالفان را حتی در داخل سوریه نیز افزایش داده تا بدین وسیله کمک رسانی به مناطقی را که در آن ها درگیری ها بیشتر است آسان تر کند که دولت سوریه با این مساله موافقت کرده است.

در همین حال وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه روز دوشنبه در سفری کم سابقه و به منظور بررسی وضعیت شهر حلب وارد این شهر شد.

تلویزیون رسمی سوریه اعلام کرد که الحلقی پس از ورود به شهر حلب و دیدار از بخش های مختلف این شهر که در نوع خود اولین حضور یک مسئول بلندپایه سوریه در حلب طی ماه های گذشته به شمار می رود نسبت به کمک چهار میلیون دلاری به این شهر متعهد شد.

تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد که الحلقی تاکید کرده است 200 میلیون لیره سوری معادل 6 / 2 میلیون دلار را برای کمک های انسانی و مبلغ 100 میلیون لیره معادل 3 / 1 میلیون دلار را برای نیازهای ضروری دیگر اختصاص داده است.

تلویزیون سوریه در خبر خود به مناطقی که الحلقی از آن ها دیدار کرده اشاره ای نکرد.

وائل الحلقی پیشتر نیز اعلام کرده بود که کمک رسانی به مردم آسیب دیده سوریه و بازسازی شهرها و زیرساخت های سوریه جز اولویت های دولت این کشور است.

کلید واژه ها: سوریه ناتو اتحادیه عرب


نظر شما :