ایران برای بازدید از پارچین شرط گذاشت

۰۶ دی ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۰ کد : ۱۹۱۰۸۳۶ سرخط اخبار

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه گفت: پاسخ امریکا در مقابل منتقدانی که جنگ افغانستان و عراق را نقد می کنند پاسخی صد در صد ایدئولوژیک است که برای حفظ ارزش های غربی مطرح می شود  یعنی در اصل سیاست خارجی غرب صد در صد مبتنی بر ایدئولوژیک است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، قشقاوی در جریان سخنرانی خود که در مرکز مطالعات ملی و تحولات جهانی صورت می گرفت اظهار داشت: حمایت بی چون و چرا از صهیونیسم عین ایدئولوژی غربی است اما من می خواهم بدانم تعدی به خاک، دخول و ورود به منازعات فرهنگی و قومی و مداخله اقتصادی چه زمانی از سوی ایران سرزده که 27 کشور عضو اتحادیه اروپا ما را تحریم کرده اند؟

وی ادامه داد: من بارها این سوال را از مقامات و دیپلمات های کشورهای اروپایی پرسیده ام اما چون سیاست خارجی غرب مبتنی بر ارزش های ایدئولوژیک است آنها حرفی برای گفتن ندارند. این از جمله اصول سیاست خارجی غرب است که مسلمان ها همیشه باید پست تر از اسرائیل باشند.

قشقاوی با تاکید براینکه ما هیچ گاه منافع ملی آنها را به خطر نیانداخته ایم تصریح کرد: ما تاکنون اقدامی علیه تمامیت ارضی غرب نکرده ایم با این حال باید این پرسش را مطرح کرد که آیا سیاست خارجی آنها دشمن محور است یا سیاست خارجی ما؟

وی با بیان اینکه برخی نحله های فکری که از جریان های روشنفکری آلوده هستند، با مساله تمامیت ارضی ایران خلط پیدا می کنند،گفت:از نگاه آنها اسرائیل فرزند آزاد غرب به حساب می آید اما ایران از هیچ آزادی برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: اسرائیل 200 کلاهک هسته ای دارد و از برخی کشورها زیردریایی هسته ای گرفته است و آمریکا به این کشور برای تجهیز گنبد آهنین 225 میلیارد دلار واگذار کرده است.

وی ادامه داد: چرا هیچ کشوری نمی گوید ایران سلاح هسته ای دارد؟ گمانه زنی ها تنها محدود به این امر است که سیر علمی ایران در سال 2015 ممکن است این کشور را مجهز به سلاح هسته ای کند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه هیچ جریانی، جز جریان فکری منتسب به مرحوم بازرگان مخالف اشغال لانه جاسوسی نبود عنوان کرد: چرا بعد از حادثه بن قاضی، آمریکا اقدامی علیه لیبی نکرد؟ چرا این کشور تحریم نشد؟  تحریم های ایران توسط آمریکا از سال 1979 با تسخیر لانه جاسوسی و دستورالعمل 17، 18 که بلوکه کردن تمام دارایی بانک مرکزی در ایالت متحده آمریکا بود آغاز و تا کنون ادامه دارد.

قشقاوی در پاسخ به این سوال که امکان مذاکره ایران و آمریکا در شرایط فعلی چقدر می تواند محتمل باشد، اظهار داشت: مساله مذاکره ایران با آمریکا سابقه دار است. ما درباره افغانستان و عراق با آمریکا مذاکره کرده ایم. از طرفی بحث سه جانبه ایران، ترکیه، برزیل که این دو کشور به نمایندگی از آمریکا وارد بحث هسته ای ایران شدند از دیگر نمونه های مذاکرات ایران و آمریکا است.

اگر تهدیدات فرامنطقه ای کمرنگ شود، اجازه بازدید از پارچین را صادر می کنیم

وی با اشاره به برنامه هسته ای ایران گفت: مواضع هسته ای ایران شفاف و عملیاتی اعلام شده است. اگر آنها  غنی سازی را برای ما به رسمیت بشناسند ما نیز بنا به فتوای رهبری و نه قانون منع سلاح هسته ای استفاده از سلاح هسته ای را نه تنها در دستور کار خود نداشته و من بعد هم نخواهیم داشت. زیرا فتوا برای ما فراتر از قانون است. اگر تهدیدات فرامنطقه ای کمرنگ شود آنها امکان بازدید از پاراجین را پیدا خواهند کرد.

قشقاوی پاسخ آمریکا به پیشنهادات ایران در خصوص مواضع هسته ای پاسخی نامعقول دانسته و یادآور شد: ما در اجلاس استانبول پیشنهاداتمان را مطرح کردیم اما پاسخ آنها تنها این بود که اگر ما چنین اقداماتی را انجام دهیم تحریم ها بیشتر نخواهد شد. بعد هر وقت می گویند خواهان مذاکره با ایران هستند قطعنامه ای در کنگره علیه ایران صادر می کنند. اگر چندپارگی در هیات حاکمه آمریکا وجود دارد به صراحت اعلام کنند و اگر یکپارچگی است آنها می خواهند چه کسی را مسخره کنند؟

دستگاه دیپلماسی ما نمی تواند ادعای عصمت کند

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه که در مرکز مطالعات ملی و تحولات جهانی سخن می گفت، در خصوص انتقاداتی که به دستگاه دیپلماسی ایران وارد می شود اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی ما نمی تواند ادعای عصمت کند. بخشی از انتقادات حتما می تواند درست باشد اما بین این ادعا که دستگاه دیپلماسی ایران منفعل است و واکنش مقامات غربی به سیاست خارجه ایران تضاد وجود دارد. به عنوان مثال کلینتون می گوید همه در مورد سوریه یک پیشنهاد می دهند اما ایران نمی گذارد این پیشنهادات عملی شود.

وی ادامه داد: این سخنان با ادعای ناتوانی سیاست خارجی ایران در تناقض است و از دل یک دیپیماسی منفعل بیرون نخواهد آمد. وزارت خارجه منفعل و ضعیف نمی تواند اجلاس عدم تعهد را در چنین شرایط تحریمی و فشار بین المللی برگزار کند.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در ادامه با بیان اینکه ایران هسته ای به اعمال تحریم ها می ارزد عنوان کرد: من از آنجایی اهمیت هسته ای را می فهمم که غرب با ارائه و در اختیار گذاشتن تشویق های بسیار به دنبال آن است که ما را از این دانش محروم کند. من از برهان غربی ها می فهمم که چقدر داشتن دانش هسته ای مهم است.

معاون پارلمانی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه اگر گروه ها و جناح ها درباره تمامیت ارضی ایران خط کشی نکنند و موضع خود را به صراحت عنوان ننمایند از این نظام نخواهند بود تصریح کرد: اگر کسی خط قرمزی سیاست خارجی ما را نادیده بگیرد ولو تلویحا، کسی نمی تواند چنین فردی را درون نظام تصور کند. شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران صد درصد ضد ناسیونالیستی و ضد تمامیت ارضی ایران است.

وی ادامه داد: خاورمیانه حوزه نفوذ ما است. مساله سوریه صد در صد به خاک ما و تمامیت ارضی ما باز می گردد. چون متحد استراتژیک در حوزه امینیت ملی است.

قشقاوی با بیان اینکه غرب در منطقه خاورمیانه بدنبال دموکراسی نیست اظهار داشت: حضور غرب در منطقه خاورمیانه به معنی استقرار دموکراسی نیست و استقرار دموکراسی در این منطقه ضد منافع ملی آنها است. فوکویاما به تازگی اعلام کرده رفتن بشار اسد مرگ دموکراسی است. پیش نیاز توسعه حفظ تمامیت ارضی و ثبات است اما ما شاهدیم که در شرایط فعلی ثباتی در سوریه وجود ندارد و باید گفت با این وضعیت چطور دموکراسی برقرار خواهد شد.

قشقاوی تبری جستن از جریان هایی که خط قرمز سیاست خارجی ایران را رعایت نمی کنند یکی از عوامل ایجاد فضای باز سیاسی دانست که در غیر این صورت منجر به هزینه سیاسی خواهد شد.

 

کلید واژه ها: آمریکا خارجی سیاست خارجی تمامیت ارضی تمامیت ارضی دموکراسی تحریم مذاکره سلاح سلاح هسته ای دیپلماسی غربی نمی تواند وزارت امور خارجه


نظر شما :