تهران، قاهره را جایگزین استانبول می کند؟

۳۰ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۹۱۱۷۲۶ سرخط اخبار

تارنمای روسی ˈایران روˈ روز شنبه نوشت: احتمال جایگزینی قاهره با استانبول به عنوان میزبان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به نفع تهران و مسکو است.

 

به گزارش ایرنا در مقاله تحلیلی ˈایران روˈ با اشاره به گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مبنی بر امکان برگزاری دور جدید مذاکرات گروه 1+5 با ایران در روزهای 29-28 ژانویه، آمده است: بدیهی است که از نظر کشورهای غرب استانبول به عنوان محل ملاقات از هر نظر مناسب می باشد.

در مقاله گفته شده است: ترکیه، شریک فعال غرب در بحران سوریه است که از دسته های مسلح غیر قانونی در این کشور جانبداری می کند و انواع تسلیحات و امکانات برای آموزش آنها در خاک خود در اختیار این گروه ها قرار می دهد.

در مقاله تارنمای روسی یادآوری شده است: موضع گیری ترکیه درباره سوریه از یک سو و روسیه، چین و ایران از سوی دیگر، با هم تضاد قطبی دارد.

بر اساس این مقاله، حوادث سال گذشته نشان داد که عزم ترکیه در باره رویدادهای سوریه به قدری محکم است که آنکارا سیاست خود در زمینه ˈمسأله سوریهˈ را بالاتر از منافع همکاری با روسیه قرار داده است. همین امر باعث می شود که استانبول برای مسکو و تهران به عنوان میزبان نشست آتی تهران و 1+5 نامطلوب محسوب شود.

در ادامه مقاله در باره علت مناسب بودن استانبول برای دولت های غربی به عنوان محل برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفته شده است: استقرار سامانه های ˈپاتریوتˈ در خاک ترکیه این واقعیت را به اندازه کافی ثابت کرده است که آنکارا خود را خارج از پیمان ناتو تصور نمی کند.

در عین حال، بی ثباتی در خاورمیانه جایگاه ترکیه را در ناتو بالا برده و دسترسی به هدف بزرگ اردوغان یعنی شناسایی آنکارا به عنوان مجری اساسی منافع این پیمان و غرب در منطقه و به دست آوردن امتیازات سیاسی و اقتصادی ناشی از این وضع حقوقی، را تسهیل می کند.

در ادامه مقاله تارنمای ˈایران روˈ آمده است: در این شرایط برگزاری نشست ایران و گروه 1+5 در استانبول، سهم مهمی در افزایش سرمایه سیاسی ترکیه ایفا کرده و به معنی شناسایی نقش آن به عنوان داور منطقه ای می باشد.

بنا بر مقاله، شناسایی غیرمستقیم مشروعیت رفتار ترکیه نسبت به سوریه باید به عنوان پاداش مکمل خوشایندی تلقی شود.

در مقاله رسانه روسی گفته شده است: انتخاب استانبول به عنوان محل برگزاری ملاقات دربرگیرنده یک جنبه مهم دیگر است که غرب آن را در نظر گرفته و اردوغان آن را خوب درک می کند. حوادث در سوریه به تعبیری توسعه بحران داخلی سیاسی در ترکیه را فعال کرده است.

در این مقاله با اشاره به تعادل ناپایدار سیاست خارجی و داخلی دولت اردوغان بین اصول مصطفی کمال و بینش اسلام گرایانه نظریه پردازان حزب عدالت و توسعه آمده است: در این سیاست جنبه های معینی از اسلام و اصول لاییک و عناصری از ارزش های سنتی یک کشور مسلمان و جامعه مصرفی غرب وجود دارد.

در مقاله تارنمای روسی اضافه شده است : این سیاست با مقاومت فزاینده طرفداران سکولاریسم و نمایندگان محافل اسلامی روبرو است که در حول و حوش ˈفتح الله گولنˈ متحد شده اند.

رویارویی دولت اردوغان و حزب عدالت و توسعه با این دو نیرو وارد مرحله جدیدی شده است و غرب با برگزاری مجدد مذاکرات مهم ( ایران و 1+5 ) برای تمام خاور میانه در استانبول می خواهد، موقعیت اردوغان و حزب وی در ترکیه را تقویت کند.

در ادامه مقاله آمده است: سیاستمداران غربی تلاش می کنند احساس غیرت ملی گرایانه ترک ها را به بازی گرفته و ضمن تأکید بر نقش ویژه ترکیه به جامعه این کشور اینگونه القا کنند که همانا سیاست اردوغان برای ترکیه این رشد اعتبار بین المللی و شناسایی از طرف غرب را به ارمغان آورده است.

در ادامه مقاله سوال شده است آیا ایران و روسیه باید به افزایش سرمایه سیاسی یک عضو فعال ناتو مساعدت کرده و در بالا بردن اعتبار کشوری شرکت کنند که سیاست آن صرفاً سیاست غربی است.

در مقاله تارنمای روسی با اشاره به اینکه شهر قاهره به عنوان محل برگزاری مذاکرات ایران و گروه 1+5 بیش از هر گزینه دیگر جوابگوی منافع روسیه، ایران و چین خواهد بود، گفته شده است: اهمیت مصر در معادلات خاور میانه هر بیشتر می شود.

روسیه و ایران با انتخاب قاهره برای میزبانی این نشست معتبر و مهم بین المللی نه تنها مشکلات سیاسی را که ناگزیر در خاک ترکیه بروز خواهند کرد، برطرف می کنند بلکه می تواند بازی پیشگیرانه ای انجام دهند.

در ادامه مقاله تارنمای ˈایران روˈ به افزایش نقش قاهره در تحولات منطقه خاورمیانه اشاره و گفته شده است: امروزه مصر به کشوری تبدیل می شود که بازیگران بزرگ منطقه ای و بین المللی سعی می کنند آن را به مدار نفوذ خود جلب کنند.

ˈهفته گذشته ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری مصر و ˈحمد بن جاسم آل ثانیˈ نخست وزیر قطر مذاکراتی داشتند که با وجود انعکاس بسیار محدود خبری، می توان نتیجه گرفت که قاهره فعالانه را به مدار منافع شورای کشورهای عربی خلیج فارس می کشانند.

بدیهی است که در شرایط جاری روسیه و چین به کشانده شدن مصر به این ائتلاف علاقمند نیستند.

در مقاله تارنمای روسی آمده است: اگر قاهره به عنوان محل برگزاری نشست ایران و 1+5 انتخاب شود، مرسی شانس خود را از دست نداده و نقش مهم مصر در حل و فصل این مسأله را که مهمترین مسأله بین المللی است، مورد تأکید قرار خواهد داد.

بر اساس مقاله تارنمای خبری روسی، با توجه به دیدار رسمی آتی ˈمحمود احمدی نژادˈ رییس جمهوری اسلامی ایران از مصر برای اوایل ماه فوریه، رییس جمهوری مصر ناگزیر ابتکارات صلح آمیز مهمی در جهت حل مسأله ایرانی مطرح خواهد کرد تا برای مذاکرات بین دو رهبر کشورهای کلیدی جهان اسلام جو مساعدی ایجاد نماید.

در مقاله ˈایران روˈ آمده است: اگر روسیه بر برگزاری مذاکرات با ایران در قاهره پافشاری کند، به بالا بردن اعتبار مرسی در داخل مصر کمک خواهد نمود و از سوی دیگر، غرب با پیشنهاد استانبول نیز برای افزایش اعتبار اردوغان تلاش می کند.

مقاله تارنمای روسی این گونه پایان می یابد: روسیه در صورت انتخاب شدن استانبول به عنوان محل نشست آتی مذاکرات ایران و گروه 1+5 از غرب دنباله روی خواهد کرد در حالیکه گزینه قاهره به مسکو اجازه می دهد مبتکر یک سری حرکت های سیاسی شود.

 

کلید واژه ها: ترکیه مذاکرات روسی مصر قاهره تارنمای اردوغان روسیه مقاله تارنمای شده است: به عنوان محل آمده است: عنوان محل گروه 1+5 سیاسی تارنمای روسی ایران و گروه 1+5 ˈایران روˈ سوریه روˈ و گروه ۱+۵ و گروه ˈایران ایران و گروه گفته شده است: ادامه مقاله به عنوان محل برگزاری مقاله تارنمای روسی محل برگزاری بین المللی اعتبار استانبول به استانبول به عنوان عنوان محل برگزاری


نظر شما :