آیا اسد به دنبال معامله است

۰۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۱۱۹۸۱ سرخط اخبار

خبرگزاری فارس: اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» نوشت: ‎‎‎‎‎‎‎‎ادامه جنگ برای کسب پیروزی می تواند سوریه را به پرتگاه فروپاشی فرقه ای بکشاند.
به گزارش فارس، اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» در مقاله ای به قلم «جولیان بارنز-داسی» در خصوص «بحران سوریه» نوشت: ا‎‎‎‎‎‎‎‎ین احتمال وجود دارد که به صورت غیرقابل جبرانی حتی بدون دخالت نظامی غرب، سوریه دچار شکاف شود. دستگاه امنیتی اسد، هم‎چنان به قوت خود باقی است و قادر خواهد بود برای مدت‎های طولانی دوام بیاورد (حتی بعد از مرگ اسد)
* نمی توان با نبرد نظامی پیروز میدان شد

بعد از دو سال خشونت وحشیانه و کشته شدن 40 هزار نفر در سوریه، دیگر نمی توان به طور جدی از رژیم سوریه انتظار داشت که راه حلی سیاسی برای این بحران پیشنهاد نماید. معاون رییس جمهور «فاروق الشرا» در انتقاد از رویکرد رژیم سوریه به روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان، گفت: «نمی توان با نبرد نظامی پیروز میدان شد، استقرار دولت وحدت ملی از طریق مذاکره می تواند راه حل خوبی باشد، ولی سوریه برای گرفتن وقت بیشتر این پیشنهاد را رد می کند».

* رژیم سوریه تسلیم نمی‎شود

تصور هر نوع گفت‎وگوی سیاسی و راه حل سریع برای رفع مناقشه در بهترین حالت، امری دور از ذهن به نظر می رسد. میزان شکاف در حال حاضر بیش از حد، خونین و عمیق شدن است. جنگجویان شورشی، به خصوص ‎‎‎‎‎‎‎‎بعد از دستاوردهای نظامی که داشتند، هرگز سلاح خود را ‎‎‎‎‎‎‎‎زمین نخواهند گذاشت و راه حل مذاکره را نمی پذیرند.
* نابودی رژیم سوریه امر قریب الوقوعی نیست

نابودی این رژیم امر قریب الوقوعی نیست و رژیم توانسته است که کنترل مراکز کلیدی شهری مانند مرکز دمشق و حمص را در اختیار داشته باشد. ظاهراً روسیه پذیرفته است که ‎‎‎‎‎‎‎‎پیروزی نهایی رژیم در آینده ای نزدیک امری غیرقابل تصور است. نزدیک ترین هم پیمان اسد، 6 طرح انتقال را ارائه داده است، و این امر نشان می دهد که آن‎ها نیز امید خود را از دست داده است و به دنبال راهی برای خلاص شدن از این وضعیت است.

* سوریه به دنبال کشاندن شورشیان به پای میز مذاکره است

به این ترتیب بهتر است که اسد و اطرافیان او در نهایت هر چه زودتر به این نتیجه برسند که باید دست به معامله بزنند. اظهارات «الشرا»، به عنوان اولین اظهارات مبنی بر این‎که رژیم دیگر توان پیروزی در جنگ نظامی را ندارد، می تواند نشان دهنده این امر باشد که سوریه به دنبال کشاندن شورشیان به پای میز مذاکره است. اگرچه «الشرا» به وضوح اذعان داشته است که اقتدار نهایی از آن اسد خواهد بود، ولی این‎که به طور ضمنی اسد را مورد انتقاد قرار داده است، می تواند نشان دهنده تغییر مهمی در اوضاع باشد؛ این مصاحبه بیشتر بر روی آژانس خبری دولتی سوریه، «سانا» تاکید داشته است. علاوه براین، این‎که این اظهارات از زبان یک مقام ارشد دولتی بیان شده است به هیچ وجه امری تصادفی نیست، و حتی برخی از اعضای اپوزیسیون، قبلاً پیشنهاد انتقال را داده بودند.
‎‎‎‎‎‎‎‎*سوریه بر لب پرتگاه فروپاشی فرقه ای

با این حال، حتی اگر اظهارات «الشرا» واقعی نباشد، این اظهارات به سرکوب مخالفان توسط رژیم اشاره دارند. سوریه برای این کارها بهای سنگینی را پرداخت خواهد کرد. این احتمال نیز وجود دارد که به صورت غیرقابل جبرانی در طی این فرایند، خیلی بیشتر از این، با یا بدون دخالت نظامی غرب، سوریه دچار شکاف شود. دستگاه امنیتی اسد، هم‎چنان به قوت خود باقی است و قادر خواهد بود برای مدت‎های طولانی دوام بیاورد (حتی بعد از مرگ اسد).

کلید واژه ها: سوریه مذاکره رژیم سوریه


نظر شما :