119 هزار آواره مسلمان در میانمار

۱۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۹۱۲۳۴۴ سرخط اخبار

هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران متشکل از نمایندگان جمعیت هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت امور خارجه و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکشنبه بیست و چهارم دی ماه سال جاری سفری به میانمار داشت.

ابراهیم آقامحمدی عضو هیأت اعزامی ایران به میانمار در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، به بررسی مسائل مربوط به این کشور پرداخت.

آقامحمدی اظهار داشت: هیأت اعزامی ایران ابتدا به تایلند رفته و سپس از آنجا عازم میانمار شدند.

وی با بیان اینکه اولین جلسه این گروه با حضور کمالیان سفیر ایران در تایلند برگزار شد، گفت: پس از دریافت گزارشی از اوضاع تایلند و میانمار از سوی سفیر ایران در این کشور، هیأت اعزامی به همراه سفیر، تایلند را به مقصد میانمار ترک کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه یانگون پایتخت سابق میانمار محل اقامت اولین شب گروه اعزامی ایران در میانمار بود، خاطرنشان کرد: پس از استراحت کوتاهی هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران با هواپیما عازم ایالت آشوب زده راخین شد.

آقامحمدی افزود: بر اساس مجموع اطلاعات بدست آمده در این سفر، میانمار بیش از 130 قومیت را در خود جای داده است و علاوه بر ایالت راخین در برخی ایالات دیگر آن از قبیل کاچین نیز بحران شدید قومی و حتی درگیری های مسلحانه با ارتش میانمار وجود دارد.

وی با اشاره به نبود مرکز آمار در میانمار، اظهار داشت: به دلیل نبود مرکز آمار در میانمار جمعیت این کشور پنجاه میلیون نفر تخمین زده می شود که جمعیت مسلمان تا 17 درصد و جمعیت شیعیان این کشور تا 40 هزار نفر تخمین زده شده است.

عضو هیأت اعزامی ایران با بیان اینکه مسلمانان تمام استان های میانمار به جز استان راخین مانند بقیه اقوام از حقوق اجتماعی برخوردارند، تصریح کرد: در راخین مسلمانان با مشکل شغل و ازدواج مواجه هستند چرا که آنها را بنگلادشی دانسته و میانماری به حساب نمی آورند.

وی افزود: جمعیت استان راخین حدود سه میلیون نفر است که 800 هزار نفر آن را مسلمانان تشکیل داده اند.

آقامحمدی گفت: راخین استانی کاملاً محروم و بی امکانات است که از ابتدایی ترین زیر ساخت ها محروم بوده و درگیری هایی بین مسلمانان و بوداییان در 12 شهر استان راخین رخ داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به زیرساخت های ایالت راخین، خاطرنشان کرد: به جز یکی دو خیابان شهر سیت وی(sittwe) مرکز راخین که از آسفالتی بسیار فرسوده و پر از چاله برخوردار است، جاده آسفالت و حتی جاده خاکی متوسط هم در آن وجود نداشته و به دلیل صعب العبور بودن مسیر اردوگاه ها در دیگر شهرهای این ایالت، امکان دسترسی به آنها با وسایل نقلیه زمینی مانند ماشین امکان پذیر نبود و دسترسی به آنها صرفاً با چرخبال ممکن است.

وی با بیان اینکه فقط شهر سیت وی از برق برخودار بوده و در روستاهای اطراف آن از برق خبری نیست، ادامه داد: چیزی به نام کارخانه در این شهر معنا و مفهومی نداشته و بهداشت و آب لوله کشی هم در آن کم است.

عضو هیأت اعزامی ایران به میانمار افزود: وسائل نقلیه به جز ماشین های نیروی های نظامی و انتظامی به ندرت دیده می شود زیرا جاده ای برای این امر حتی در حد جاده خاکی هم ایجاد نشده است.

این نماینده مجلس، راخین را ایالتی سرسبز و پر آب با زمین های کشاورزی که اغلب زیر کشت برنج هستند عنوان کرد و شغل اصلی مردم راخین اعم از بودایی و مسلمان را کشاورزی دانست.

آقامحمدی با بیان اینکه هیأت اعزامی ایران بیست وششم و بیست وهفتم دی ماه با مسئولین ایالات راخین از جمله سروزیر ایالت، وزیر امنیت و هیأت وزیران این ایالت چند جلسه جهت بررسی اوضاع آوارگان برگزار کرد، اظهار داشت: یکی از این جلسات با حضور سروزیر، وزرای ایالتی، ریش سفیدان اقوام مسلمان و بودایی، خبرنگاران حاضر در منطقه و نمایندگان سازمان های امدادرسان برگزار شد.

وی گفت: رهبران مذهبی مسلمان و بودایی به دلیل اینکه موضوع این درگیری ها را قومی دانسته و مذهبی نمی دانند، در این نشست حاضر نشدند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه پس از آغاز درگیری که بین چند مسلمان و بودایی بوجود آمده بود، دامنه درگیری ها گسترش یافته و به سراسر ایالت و میان دو قوم کشیده شده است، افزود: درگیری و حمله با سلاح سرد، کارد، قمه و چوب بوده و سلاح گرم در دست مردم وجود ندارد.

آقامحمدی گفت: بنا به گفته مقامات رسمی راخین در این درگیری ها ده هزار منزل از طرفین به آتش کشیده شده و بیش از 260 نفر کشته 119 هزار نفر اعم از مسلمان و بودایی آواره شده اند که قریب سه چهارم آنان را مسلمانان تشکیل می دهند.

وی دامنه این درگیری ها را در دوازده شهر ایالت راخین عنوان کرد و با اشاره به کشته شدن افرادی از هر دو گروه، اظهار داشت: با توجه به میزان جمعیت و موقعیت مسلمانان و میل طبیعی دولت میانمار و مواضع حمایتگرانه آن نسبت به بودایی ها، خسارات مسلمانان بسیار سنگین تر از بودایی ها بوده است.

نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلام تأکید کرد: سر وزیر ایالت راخین این رخداد را از نتایج دموکراسی در راخین ارزیابی کرده و می گوید قبلاً مردم آزاد نبودند، ولی هم اکنون دموکراسی به وجود آمده و در نتیجه مردمی که قبلاً اجازه حرف زدن نداشتند، بدلیل آزادی حرفشان را بیان می کنند.

وی با بیان اینکه به عقیده سروزیر راخین رسانه ها موضوع را خیلی سنگین جلوه داده و الجزیره اخبار غیر واقعی از حوادث میانمار پخش کرده است، گفت: سروزیر راخین تأکید دارد این درگیری ها از پنجاه سال پیش تاکنون وجود داشته و زود به اتمام رسیده است و هم اکنون نیز مردم نمی خواهند دیگر به درگیری ادامه داده و درگیر شوند زیرا کسب و تجارت و همه چیزشان خراب می شود ولی رسانه ها سعی می کنند فضا را طوری جلوه دهند که مجددا درگیری ها از سر گرفته شود.

آقامحمدی ادامه داد: دموکراسی که سروزیر از آن حرف می زند به صورتی است که تقریباً تمام پست های دولتی از قبیل وزرا، کرسی های مجلس و استانداران از نیروهای نظامی بوده ولی خودشان را نظامیان تعدیل شده می دانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه بعد از ظهر بیست و ششم دی ماه، هیأت ایرانی به همراه وزیر امنیت و دیگر مقامات راخین از اردوگاه آوارگان اعم از مسلمانان و بودائیان بازدید به عمل آورد، افزود: در این بازدید، از سه اردوگاه آوارگان مسلمان و دو اردوگاه آوارگان بودایی دیدن شد و در هر سه اردوگاه مسلمانان، جمعیت چندین هزار نفری این اردوگاه ها در وضعیت اسفبار به سر می بردند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان ملل در این اردوگاه ها، خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد اقدمات مناسبی در اردوگاه ها انجام داده و با استفاده از مواد موجود در منطقه، سوله هایی برای آوارگان بی سرپناه درست کرده و چادرهای نسبتاً قابل توجهی تدارک دیده است.

آقامحمدی ادامه داد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی هم اقدام به نصب چادرهایی در میان اردوگاه ها اعم از مسلمان و مسیحی نموده است اما کثرت جمعیت آواره مسلمان بیش از ظرفیت ایجاد شده می باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تأکید کرد: بر خلاف جمعیت چند هزار نفری اردوگاه های مسلمانان، جمعیت اردوگاه های آوارگان بودایی در حد چند صد نفر است.

وی گفت: با وجود رنج و سختی در یکی از اردوگاه های بودایی، در اردوگاه دیگر تقریباً زندگی مردم آرام بود.

عضو هیأت اعزامی ایران به میانمار با اشاره به حمایت سایر بودائیان اعم از مردم شهر و روستا های همجوار از اردوگاه های بودایی، خاطرنشان کرد: جملگی مسلمانان آواره بوده و هیچکس را در منطقه ندارند که از آنها حمایت کند. حتی یک نفر از آنان در شهر نمانده و دسترسی به یک مغازه ندارند. مغازه داران مسلمان مغازه های خود را ترک کرده اند.

آقامحمدی با تأکید بر اینکه در اردوگاههای مسلمانان هیچ چیزی وجود ندارد و همه از گرسنگی رنج می برند، تصریح کرد: امید مسلمانان فقط به کمک های امدادی است که به هیچ وجه جوابگو نیست.

وی بهداشت اردوگاه های مسلمانان را در حد صفر دانست و با اشاره به نبود هیچگونه حمام در اردوگاه ها، خاطرنشان کرد: مردم نه زیراندازی دارند و نه چیزی که بپوشند. زیرانداز مناسب آنها به جای خاک تخته و کاه است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اردوگاه ها فاقد برق و آب آشامیدنی بوده و برخی از کودکان شیرخوار و افراد مسن بدلیل خوابیدن روی زمین دچار مریضی شده اند و زیر انداز آنها صرفاً تخته های چوب و کاه می باشد.

وی در خصوص فضای زندگی آوارگان گفت: به هر خانواده فضایی بیش از 4 یا 5 متر نرسیده است و برای به چنگ آوردن یک جعبه بیسکویت چندین نفر حمله ور می شوند.

آقامحمدی در پایان گفت: آنچه در این اردوگاه ها می توان گفت این است که ساکنین آن فقط زنده اند ولی زندگی نمی کنند.

کلید واژه ها: راخین اردوگاه میانمار مسلمانان جمعیت بودایی مسلمان ایالت اردوگاه ها امنیت مجلس اعزامی ایران هیأت اعزامی آوارگان امنیت ملی هیأت اعزامی ایران درگیری ها کمیسیون کمیسیون امنیت ملی مسلمان و سروزیر اعم از امنیت ملی و سیاست کمیسیون امنیت ملی و ملی و سیاست است. عضو مسلمان و بودایی امنیت ملی و خاطرنشان تایلند و بودایی به میانمار و سیاست سیاست خارجی خاطرنشان کرد: خارجی


نظر شما :