جلیلی: اعضای 1+5 از گفت‌وگو فرار می‌کنند

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۷ کد : ۱۹۱۲۴۳۵ سرخط اخبار
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان این که با 1+5، آخرین بار برای 28 و 29 ژانویه (9 و 10 بهمن) قرار گذاشتیم اما آن ها چند روز قبلش اعلام کردند گفت وگوها باید به تاخیر بیفتد اعلام کرد: اکنون آن ها پیشنهاد کرده اند گفت وگوها برای اواخر فوریه باشد، ما همان طور که گفته ایم همیشه برای گفت وگو آماده هستیم. امیدوارم اگر این بار پشیمان نشدند بتوانند با رویکردی سازنده وارد گفت وگوها شوند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر دکتر سعید جلیلی در کنفرانس خبری اش در دمشق درباره گفت وگوهای هسته یی ایران و 1+5 گفت: همان طور که می دانید جمهوری اسلامی ایران یک عضو ثابت و فعال ان. پی. تی و آژانس است. ما مخالف جدی سلاح های هسته یی هستیم و معتقدیم این سلاح ها باید هر چه زودتر از صحنه جهان برچیده شود. این نگاه جدی ما است. امروز یک سوال جدی این است که سلاح های هسته یی را چه کسی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است؟ باید در صحنه بین المللی این سوال پیگیری شود. ما از این که کشورها بتوانند از انرژی صلح آمیز هسته یی استفاده کنند، دفاع می کنیم و از این رو فکر می کنیم این حق اعضای ان. پی. تی است که بتوانند از انرژی صلح آمیز هسته یی برخوردار باشند. این را حق جمهوری اسلامی ایران می دانیم و نشان داده ایم که در دفاع از حقوق خودمان جدی هستیم و ما فکر می کنیم دفاعی که جمهوری اسلامی از این حقوق انجام می دهد در حقیقت دفاع از حقوق همه اعضا است.
 
او ادامه داد: برای همین فکر می کنیم منطق ما کاملا قابل دفاع و روشن است. در هر گفت وگو نیز این منطق را به روشنی بیان کرده ایم. آخرین دور گفت وگوهایی که داشتیم در مسکو بود. ما در پنج محور دیدگاه های خود را به شکل روشن و اساسی با پیشنهادهای سازنده بیان کردیم و بعد از گفت وگوها هر چه که بود را در اختیار افکار عمومی جهان قرار دادیم. پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران به طور مشخص در فضای مجازی منتشر شده است.
 
چرا اعضای 1+5 از گفت وگو فرار می کنند
 
مذاکره کننده ارشد ایران با گروه 1+5 اظهار کرد: آن ها گفتند باید این را بررسی کنیم. ما در همان جا در مسکو در هفت ماه پیش بیان کردیم که آماده ایم همین الان گفت وگو ها را بر مبنای همین منطق و پیشنهادی که دادیم ادامه دهیم. آن ها گفتند ما باید بررسی کنیم و مهلت خواستند تا برای بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی فرصتی داشته باشند. انتظار این بود که بعد از یک ماه این آمادگی را پیدا کنند. اما ظاهرا آن ها این آمادگی را نداشتند و مدام گفت وگوها را به تاخیر انداختند. باید از خود آن ها سوال کرد چرا از گفت وگوها فرار می کنند. آخرین بار برای 28 و 29 ژانویه(9 و 10 بهمن) قرار گذاشتیم، باز هم آن ها آماده نشدند، چند روز قبلش اعلام کردند گفت وگوها باید به تاخیر بیفتد. به هر حال منطق جمهوری اسلامی روشن است، اراده اش در دفاع از حقوقش روشن است، ظرفیت های ملی، منطقه یی و بین المللی ما امروز بیش از همیشه است، امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهد و یک عنصر موثر در منطقه با ظرفیت های بالای ملی برای جهان شناخته شده است.
 
جلیلی ادامه داد: به هر حال ما فکر می کنیم بهتر است آن ها دچار اشتباه محاسباتی نشوند؛ از گذشته پند بگیرند و با رویکردی سازنده هر چه سریع تر وارد گفت وگو شوند.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آن ها پیشنهاد کرده اند گفت وگوها برای اواخر فوریه باشد، ما همان طور که گفته ایم همیشه برای گفت وگو آماده هستیم. امیدوارم اگر این بار پشیمان نشدند بتوانند با رویکردی سازنده وارد گفت وگوها شوند.
 
جلیلی تاکید کرد که ما فکر می کنیم ایران و ظرفیت هایی که امروز جمهوری اسلامی دارد، ظرفیت هایی است که به ثبات، امنیت و عدالت کمک می کند.

کلید واژه ها: گفت وگوها وگوها جمهوری اسلامی می کنیم وگو گفت وگو یی فکر می کنیم هسته یی فکر می جمهوری اسلامی ایران سازنده ظرفیت منطق


نظر شما :