ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از نیامدن مقتدا صدر به تهران تا اعتراف به قدرت اسد

۱۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۱۲۴۹۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نیامدن متقدی صدر به نشست وحدت اسلامی، تاکید بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران توسط دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، آزادی نوه ملک عبدالله عربستان و ترور تک تیرانداز امریکایی جنگ عراق در تگزاس،در زمره خبرهای ریز اما مهم در هفته گذشته بودند
از نیامدن مقتدا صدر به تهران تا اعتراف به قدرت اسد

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

صدر به تهران نیامد

روزنامه الحیات، چاپ لبنان به نقل از منابع آگاه خود نوشت که مقتدی صدر برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی که هفته گذشته به مدت سه روز در تهران برگزار شد، دعوت شده بود اما وی از حضور در این نشست عذرخواهی کرد و دو نفر را به نمایندگی از خود برای شرکت در این نشست فرستاد.

در کنفرانس وحدت اسلامی چهره های دینی و سیاسی از سراسر جهان اسلام از جمله عراق حضور داشتند.

ایران تا 2015 بمب هسته ای نخواهد داشت

روزنامه لس آنجلس تایمز گزاریشی از سازمان امنیت اسرائیل را منتشر کرد که می گوید بر خلاف اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر تندروی اسرائیلی ایران حداقل تا سال 2015 به بمب هسته ای دست نخواهد یافت.

بنا به این گزارش، سازمان امنیت اسرائیل تاکید می کند، گزارش های مقام های غربی نیز به خوبی نشان می دهد که ایران در حال حاضر هیچ جنگ افزار هسته ای در اختیار ندارد و در آینده نزدیک نیز قصد دستیابی به آن را ندارد. در این گزارش از تلاویو خواسته شده که خویشتنداری کرده و به تنش موجود بر سر پرونده هسته ای ایران دامن نزند و اجازه دهد که غربی ها در مذاکره با تهران بر سر برنامه هسته ای اش سیر طبیعی کار خود را پیش ببرند.

اقدام عجیب شرکت امریکایی در عراق

در حالی که اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق بر سر حضور شرکت های خارجی در بخش نفت و گاز این منطقه بدون مشورت گرفتن از بغداد به شدت اختلاف نظر دارد و اوج این اختلاف ها در کرکوک متمرکز شده است و حتی در سایه همین اختلاف نظر چندین شرکت سرمایه گذار خارجی قراردادهای خود در اقلیم کردستان را به صورت یکجانبه لغو کردند، شرکت امریکایی اکسون موبیل گفته است که در کرکوک عراق دست به اکتشاف نفت و استخراج آن خواهد زد.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن شرکت امریکایی اکسون موبیل گفته است که با همکاری استانداری سلیمانیه در اقلیم کردستان کار اکتشاف نفت در منطقه «قره هنجیر» در شهر کرکوک را آغاز خواهد کرد.

حمله هکرها به سایت شخصی مالکی

سایت نوری مالکی، نخست وزیر عراق برای دومین طی یک ماه گذشته مورد حمله هکرها قرار گرفت.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، استان های سنی نشین عراق نزدیک به یک ماه است که شاهد ناآرامی و تظاهرات خیابانی است و برای همین گفته می شود که این حمله سایبری توسط افراد یا گروه های نزدیک به جریان های مخالف مالکی صورت گرفته است.

پس از انجام این حمله بر روی وبسایت مالکی چهره زنان عراقی مسن می آید که در زیر آن به زبان انگلیسی نوشته شده است: "تیم هکرز کویت".

همکاری مخفیانه هسته ای امریکا و عربستان

روزنامه لبنانی الاخبار گزارش داد که مقام های عربستانی با مقام های امریکایی وارد مذاکره شده اند تا هر چه سریع تر به یک توافق نامه هسته ای با یکدیگر برسند.

بنا به این گزارش وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده است که همکاری هسته ای امریکا با عربستان از نوع همکاری های این کشور با تایوان، ویتنام و کره جنوبی خواهد بود.

این در حالی است که گفته می شود نمایندگان کنگره امریکا از امضای این توافق نامه به شدت ناخرسندند و تلاش دارند تا مانع انعقاد آن شوند. به اعتقاد آنها عربستان هسته ای در کنار اردن هسته ای که او نیز در تلاش است تا به کمک امریکایی ها نیروگاه هسته ای در خاک خود بسازد، امنیت اسرائیل را مورد تهدید قرار خواهد داد.

به گفته روزنامه الاخبار دولت عربستان پافشاری می کند که این توافق نامه هر چه سریع تر امضا شود و نخستین نیروگاه نیز تا قبل از سال 2015 به بهره برداری برسد. خواسته ای که امریکایی ها نسبت به تحقق آن شبهه وارد کرده اند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با سرمایه گذاری 112 میلیارد دلاری تلاش دارند تا قبل از سال 2013 حداقل 16 نیروگاه هسته ای تولیدکننده برق در اختیار داشته باشند. به گفته تحلیلگران هدف اصلی آنها ترس از قدرت گرفتن ایران هسته ای است که اکنون از تکنولوژی انرژی هسته ای برخوردار است و کشورهای عربی این حوزه معتقدند که امریکا و متحدان غربی اش نتوانسته اند جلوی هسته ای شدن آن را بگیرند.

امریکا مخالفان سوری را مسلح نمی کند

کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی در هفته ای که گذشت، برگزار شد که پرونده هسته ای ایران و سوریه بر فعالیت های آن سایه انداخته بود. در همین رابطه روزنامه عراقی الزمان گزارش داد که مقام های امریکایی رسما به اطلاع مخالفان سوری حاضر در نشست مونیخ رسانده اند که به هیچ وجه قصد مسلح ساختن مخالفان اسد را ندارند و حاضر به دادن سلاح به آنها نیستند. بنا به این گزارش مقام های وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده اند که این تصمیم نهایی آنها است و آنها به هیچ وجه قصد ندارند که به مخالفان اسد سلاح بدهند.

ترور تک تیرانداز مشهور امریکایی در عراق

کریس کایل، یکی از تک تیراندازهای مشهور امریکایی که در طول دوران اشغال عراق توسط نیروهای امریکایی حضور فعال در این کشور داشت و بسیاری از چهره های مورد نظر امریکایی ها را کشته بود، هفته گذشته در تکزاس به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش روزنامه عراقی الزمان به نقل از شبکه خبری سی ان ان، وی در طول حضورش در عراق بیش از 150 نفر را با سلاح از راه دور کشته بود که به همین دلیل به او لقب شیطان داده بودند. عمده فعالیت وی در شهر فلوجه متمرکز بود.

مخالفان شبه نظامی عراقی در هنگام حضور وی در عراق بابت سر او جایزه تعیین کرده بودند. کریس کایل در عراق دو بار ترور شده بود که در هر دو بار از مرگ نجات یافته بود. وی به هنگام مرگ 39 سال داشت.  

انگلیس نوه ملک عبدالله را تحویل می دهد

دولت انگلیس اعلام کرد که شاهزاده عربستانی ای که در فوریه سال 2010  در هتلی در لندن یکی از کارگرانش را مورد ضرب و شتم قرار داده و کشته بود و به حبس ابد محکوم شده بود را به زودی به مقام های عربستانی تحویل خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، علی سعود بن عبدالعزیز بن ناصر آل سعود، 36 ساله نوه دختری ملک عبدالله بن عبدالعزیز است که در پی کشتن کارگر خود در هتلی در لندن به حبس ابد محکوم شده بود.

وی همچنین متهم به تجاوز جنسی به یکی از کارکنان هتل محل اقامتش بود.

سمند در مصر تولید می شود

دیپلماسی ایرانی به نقل از روزنامه عراقی الزمان، گزارش داد که شرکت عربی صنعتی و سرمایه گذاری و بازرگانی مصر که با سرمایه گذاری یک صد میلیون دلاری ایران تاسیس شده است در یکی از زمین های مناطق صنعتی مصر در حال مونتاژ و ساخت خودروی سمند با همکاری شرکت ایران خودرو با سرمایه گذاری ای در حدود 80 میلیون دلار است.

مصر همچنین قصد دارد با در نظر گرفتن تسهیلاتی گردشگران از دست داده خود را با گردشگران ایرانی جبران کند. درآمد اصلی مصر از صنعت گردشگری تامین می شود.

اعتراف اولاند به ماندن اسد در قدرت

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با امین جمیل، رئیس جمهوری اسبق مصر گفته است که به این اطمینان رسیده است که بشار اسد و حکومتش سقوط نخواهد کرد و تا آخر در قدرت خواهد ماند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، اولاند گفته است که تمامی نشانه ها حاکی از آن است که مخالفان هیچ پیشرفتی به دست نخواهند آورد و اسد همچنان در قدرت باقی خواهد ماند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عراق امریکا مصر


نظر شما :