آیا مذاکره در شرایط تحریمی موفقیت آمیز است؟

۲۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۳:۲۰ کد : ۱۹۱۲۶۳۶ سرخط اخبار

خبرگزاری الجزیره، در تحلیلی از شرایط اخیر تحریمی ایران و وضع تحریم های همه جانبه بر علیه کشور از سوی آمریکا از یک سو و دعوی آمریکا برای انجام مذاکرات مستقیم با ایران، تلویحاً اشاره کرده است که رفتار و گفتار آمریکا در برابر ایران به شدت متناقض است. این گزارش پرسشی معنادار را مطرح کرده است که آیا در شرایط فعلی انجام مذاکره مستقیم موفقیت آمیز خواهد بود؟

به گزارش تابناک، الجزیره در این مطلب با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب، و اعمال تحریم های اخیر آمریکا بر علیه ایران سعی در نشان دادن تناقض فاحش در عملکرد و گفتار رهبران آمریکایی است.

الجزیره در تحلیل خود نوشته: تنها چند روز پس از آنکه معاون رئیس جمهور آمریکا جو بایدن اظهار کرد که کشورش برای مذاکره دوجانبه با ایران مشتاق و علاقه مند است، واشنگتن تحریم های جدید را بر علیه ایران وضع کرد.

تحریم های یک جانبه آمریکا بر علیه ایران منجر به آن شده است که ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش یابد، نرخ بیکاری افزایش یابد و دسترسی به داروهای حساس و تجهیزات پزشکی دشوار شده و این اقلام کمیاب شوند.

اما علیرغم تأثیر تحریم ها بر مردم در ایران، نظر سنجی اخیری که موسسه گالوپ از مردم داخلی ایران انجام داده است نشان می دهد که 63 درصد از افرادی که مورد تحقیق قرار گرفته اند خواهان آن هستند که کشورشان به برنامه هسته ای خود ادامه دهد و تقریباً نیمی از این افراد آمریکا را مسئول مستقیم تبعات سخت اقتصادی تحریم بر کشور میدانند.

در هفته ای که گذشت آیت الله خامنه ای در یک سخنرانی از آمریکا خواست که توضیح دهد که: درخواست مذاکره هم زمان با تهدید و فشار چه معنی دارد ؟

دولت اوباما طی ماه های اخیر اقدام به وضع تحریم های سنگینی بر علیه مقامات ، شرکت ها و نهادهای ایرانی کرده است و این تحریم ها شامل شرکت های خارجی که در بخش نفت، کشتی رانی بیمه و مالیه با ایران همکاری کنند نیز می شود که مورد اخیر به شدت قدرت تجاری ایران را کاهش داده است. آمریکا حتی فراتر رفته و افرادی را که با بانک مرکزی ایران همکاری کنند را نیز مورد مجازات و تحریم قرار می دهد.

روز چهارشنبه نیز در آخرین اقدام تحریمی آمریکا علیه ایران قرار بر آن شده است که هر کشور خارجی که اقدام به خرید نفت ایران می کند امکان بازپرداخت پول نفت ایران را به هر ترتیب نداشته باشد. در عوض این پول می تواند در یک بانک محل در همان کشور سپرده گذاری شده و ایران برای خرید کالاها از آن کشور از همان پول استفاده کند. شیوه ای که دقیقاً معادل با تهاتر نفت با کالا است.

بر اثر این تحریم ها و کاهش درآمد نفتی، ریال ایران بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است و نرخ تورم در این کشور بر اساس اعلام بانک مرکزی به بیش از 27 درصد رسیده است.

این در حالی است که حوزه های بسیار مهم تری وجود دارد که آمریکا می تواند در آن ها با ایران وارد تعامل شود. ایران نقش مهمی در موافقت نامه های بین المللی آینده برای افغانستان خواهد داشت. زیرا دو کشور مرزهای طولانی با یکدیگر داشته و از توان تجارت بالایی برخوردارند.

برخی بر این باورند که مسئله فلسطین ارتباطی تنگاتنگ با سایر موضوعات مطرح در خاورمیانه از جمله ایران دارد. ایشان معتقدند که برای ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی تعامل و دخالت دادن ایران از اهمیت اساسی برخوردار است. همچنین انکار و نادیده گرفتن نقش ایران در منطقه، می تواند هر راه حل بین المللی برای بحران سوریه را با بن بست مواجه کند.

[سردار] رحیم صفوی آمریکا را متهم به آن کرده است که در صدد است با سیاست هایش در سوریه ایران را تضعیف کند.وی گفته: در مسائل منطقه ای، آمریکا نمی خواهد ایران قدرت اول منطقه باشد. اما ثبات سیاسی ایران در منطقه بسیار قوی است و مسلماً قدرت فائقه در منطقه است و مهم ترین رکن این قدرت ملت ایران هستند.

نیکولاس برنز، یکی از مقامات سابق دولتی آمریکا که به اجرای تحریم ها در دوران بوش بر علیه ایران کمک کرد، این هفته در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفت: حتی اگر تحریم های آمریکا بر علیه ایران تا کنون پاسخگو نبوده است، اما آمریکا باید صبور باشد و بر انجام مذاکرات مستقیم در سطوح عالی سیاسی تاکید کند. در نهایت هم اوباما و هم نتانیاهو باید تهدید به زور و جنگ را برای ایران بیشتر قابل اعتنا کنند. این امر هم زمان با تحریم اقتصادی تنها راه مجاب کردن ایران برای انجام مذاکرات صلح دوستانه است.

با این تفاسیر، آیا مذاکرات مستقیم در حالی که تحریم ها بر قرار است و "همه گزینه ها روی میز است" موفقیت آمری خواهد بود؟

کلید واژه ها: آمریکا تحریم بر علیه بر علیه ایران پول مذاکرات قدرت


نظر شما :