تلاش چین برای کنترل اوضاع کره

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۱ کد : ۱۹۱۲۸۳۷ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، چین که به عنوان یک متحد کره شمالی محسوب می شود طی پنج روز گذشته از آزمایش هسته ای این کشور رایزنی های دیپلماتیک زیادی را برای کاهش تنش در منطقه انجام داده است.

دولت چین که خود درتصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه کره شمالی به خاطر پرتاب راکت ماهواره بر و عصبانی شدن پیونگ یانگ سهیم بوده، اکنون بیش از هرزمانی برگفت وگو به عنوان بهترین راه حل بحران سخن می گوید.

رسانه های دولتی چین روز شنبه و برای دومین روز پیاپی بر احیای گفت وگوهای شش جانبه هسته ای و ارتباط بیشتر و تعامل دیپلماتیک پویا برای حل مسایل تاکید کردند.

روزنامه ˈمردمˈ امروز به نقل از یک استاد دانشگاه نوشت که مذاکره هنوز هم بهتر از اعمال تحریم بیشتر علیه کره شمالی است.

ارگان حزب حاکم چین که نگرانی خود را از خارج شدن کنترل اوضاع شبه جزیره کره پنهان نکرده به طور تلویحی از غرب به ویژه آمریکا خواسته که فشارهای بیشتری به کره شمالی وارد نکنند.

این روزنامه تنها راه ˈواقع بینانهˈ را درحال حاضر شکل گرفتن مذاکره بین پیونگ یانگ با دیگر کشورها برای حل و فصل مسئله هسته ای عنوان کرده است.

درحالی که شورای امنیت سازمان ملل هنوز درفرایند بحث در مورد چگونگی برخورد با کره شمالی است، آمریکا و برخی متحدان آن مانند کره جنوبی و ژاپن مجموعه ای از تحریم های بیشتر و یکجانبه علیه این کشور را تبلیغ می کنند.

این وضعیت در حالی است که کره شمالی به طور رسمی به آمریکا هشدار داده که از مواضع ˈخصمانهˈ خود عقب نشینی کند.

رهبران کره شمالی که تاکید کرده اند صبرشان از دشمنی های آمریکا و سیاست های دوگانه این رژیم در منطقه به پایان رسیده گفته اند اگر رفتارهای واشنگتن ادامه یابد قدم های بعدی را که ˈانفجاریˈ است، برخواهند داشت.

چین ضمن آنکه تهدیدهای پیونگ یانگ را بیش از گذشته جدی گرفته این سوءظن را نیز پیدا کرده که آمریکا بهانه مناسب تری برای حضور نظامی در منطقه پیدا کرده است.

به گفته برخی از ناظران سیاسی، هر چند پس از تصویب قطعنامه شماره 2087 برخی گمان کردند سیاست های چین و آمریکا علیه کره شمالی در یک جهت قرار گرفته اما تحولات روزهای اخیر خلاف این نظر را نشان می دهد.

دولت چین اکنون از یک طرف نگران واکنش های بعدی و عملی کره شمالی است و از طرف دیگر به این نتیجه رسیده که آمریکا سناریوهای زنجیره ای خود را برای برهم زدن موازنه قدرت در آسیا و اقیانوسیه به اجرا در آورده است .

ناظران می گویند، شرایط منطقه به گونه ای است که هرگونه اشتباه در تصمیم گیری های سیاسی پکن، کفه ترازو را به نفع راهبرد آمریکا که هدف آن نه کره شمالی که مهار چین است، سنگین تر خواهد کرد.

روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین هفته گذشته و در سومین روز پس از آزمایش هسته ای کره شمالی با توجه به واکنش های واشنگتن نوشت: آمریکا بهانه خوبی برای تقویت حضور نظامی در منطقه بدست آورده است.

شاید چین اکنون به این نتیجه رسیده که رای دادن مثبت آن به قطعنامه 2087 شورای امنیت یک اشتباه استراتژیک بوده است.

به گفته ناظران سیاسی، تکرار این اشتباه می تواند کره شمالی را از پکن دورتر و بی اعتماد تر کرده و دست های آمریکا را برای حضور نظامی و تحدید چین بازتر کند.

کلید واژه ها: کره شمالی آمریکا چین


نظر شما :