نگرانی روسیه از بالاگرفتن تنش میان اسرائیل و سوریه

۱۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۸ کد : ۱۹۱۳۶۵۵ سرخط اخبار

 وزیران خارجه اتحادیه عرب امروز (چهارشنبه) نشست دو روزه ای را در خصوص سوریه و فلسطین آغاز می کنند که قرار است در آن در باره مشارکت مخالفان سوری در نشست های اتحادیه عرب تصمیم گیری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اماراتی الخیلج، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب امروز چهارشنبه نشست عادی خود را به ریاست محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر و با محوریت بحران سوریه و مساله فلسطین آغاز می کند.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، در این نشست حاضران در خصوص اوضاع سوریه ، درخواست مخالفان برای داشتن کرسی در اتحادیه عرب، اوضاع فلسطین و بحران مالی تشکیلات خودگردان فلسطین و نیز همکاری های مشترک کشورهای عربی گفتگو خواهند کرد.

همچنین سران کشورهای عرب تصمیم گرفتند محل برگزاری این نشست را از مقر اتحادیه عرب به دلیل ناآرامی های میدان التحریر مصر، به یکی از هتل های نزدیک فرودگاه قاهره منتقل کنند.

علاوه بر این، منابع آگاه مصری اعلام کردند که در این نشست تنها 12 تن از وزیران خارجه کشورهای عرب شرکت می کنند و بقیه کشورهای عرب نمایندگانی را به قاهره اعزام می کنند.

اتحادیه عرب تاکنون چندین نشست در باره وضعیت سوریه برگزار کرده و طی آن تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شده است.

در پایان سال 2011 در یکی از نشست های این اتحادیه تصمیم تعلیق عضویت سوریه در فعالیت های اتحادیه عرب علاوه بر وضع تحریم های دیپلماتیک و اقتصادی علیه سوریه اتخاذ شد.

این نشست همچنین زمینه ساز کنفرانس سران عرب در دوحه، پایتخت قطر نیز خواهد بود که قرار است پایان مارس برگزار شود.

در همین حال اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در مصاحبه ای مطبوعاتی از "ناتوانی کامل جامعه جهانی" دررویارویی با تحولات سوریه به شدت انتقاد کرد.

وی اعلام کرد: دلیل ناتوانی جامعه جهانی این است که جامعه جهانی دنباله رو شورای امنیت است که این شورا نیز به مسئولیت هایش عمل نمی کند.

احسان اوغلو در ادامه افزود: آنچه در سوریه رخ می دهد اعم از کشتارها و خرابی هایی، در حقیقت تاکیدی است بر اینکه راهکار نظامی نه تنها نتیجه بخش نیست بلکه خرابی ها و کشتارها در سوریه را شدت می بخشد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین بر لزوم یافتن راهکاری سیاسی در خصوص سوریه تاکید کرده و گفت: راهکار سیاسی با حضور دو طرف درگیر سوری بر سر میز مذاکرات با نظارت بین المللی ممکن خواهد شد.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنانی اعلام کرد: موضع اتحادیه عرب نسبت به بحران سوریه این است که بحران این کشور باید از طریق سیاسی حل و فصل شود.

وی گفت: ما هیچ فکری در خصوص اقدام نظامی درباره تحولات سوریه نداریم.

العربی در ادامه اعلام کرد: اتحادیه عرب سعی خود را بر یافتن راهکاری سیاسی برای بحران سوریه متمرکز کرده و به دنبال راه دیگری نیست و باید بگویم که موضع اتحادیه عرب در این خصوص ثابت است و از دو سال گذشته تاکنون تغییری نکرده است.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین تاکید کرد که این اتحادیه تاکنون بیش از چندین راهکار و طرح سیاسی برای حل وفصل بحران سوریه به نظام این کشور ارائه داده است اما همه آنها رد شده اند.

از سوی دیگر، دولت فرانسه در واکنش به برگزاری انتخابات محلی مخالفان سوری در ترکیه برای تشکیل اولین شورای محلی استان حلب، از این اقدام استقبال کرد.

فیلیپ لالیو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این خصوص گفت: فرانسه از انتخاباتی که آغاز ماه جاری میلادی برای انتخاب اعضای شورای محلی استان حلب سوریه توسط مخالفان صورت گرفت استقبال می کند.

وی همچنین این اقدام مخالفان را شجاعانه توصیف کرده و گفت: این اقدام نشان دهنده پایبندی مخالفان به روند دموکراسی در سوریه است.

ائتلاف مخالفان سوریه روزیکشنبه در ترکیه اولین انتخابات محلی خود را با حضور اعضای هیات سیاسی و روسای ائتلاف ملی مخالفان و چند تن از دیپلمات های عربی و غربی برگزار کردند که گفته می شود در میان اعضای انتخاب شده یک زن نیز دیده می شود.

لالیو همچنین خاطرنشان کرد: فرانسه از همه طرح ها و اقداماتی که به تاسیس نظامی جدید و دموکراتیک در سوریه بینجامد، استقبال می کند.

از سوی دیگر، ران بروسور، سفیر اسرائیل در سازمان ملل ضمن شکایت به شورای امنیت از سوریه به خاطر پرتاب گلوله های توپخانه ای اعلام کرد: جنگ داخلی به مرزهای سوریه کشیده شده و باید گفت که درگیری ها در این کشور در حال خارج شدن از مرزهای سوریه است.

وی در نامه خود آورده است: اسرائیل در برابر کشته شدن شهروندانش و هدف قرار گرفتن آنها دست بسته نمی نشیند، اسرائیل تاکنون خویشتنداری دنبال کرده است.

ویتالی چورکین، رئیس دوره ای شورای امنیت و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این باره اعلام کرد: وضعیت امنیتی سوریه و اسرائیل خطری جدید به شمار می رود و نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل نیز از مقابله با این وضعیت ناتوان شده اند.

همچنین روزنامه الدستور از شهادت هشت فلسطینی در حملات اخیر به اردوگاه آوارگان فلسطینی در سوریه خبر داد.

منابع فلسطینی در این خصوص اعلام کردند: پنج تن از فلسطینی های ساکن در اردوگاه سبینه در دمشق از جمله یک زن در پی درگیری ها در این اردوگاه کشته شدند.

در همین حال روزنامه اماراتی الخلیج اعلام کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین تصمیم گرفته است ماهانه مبلغ یک میلیون دلار برای حمایت از آوارگان فلسطینی در سوریه اختصاص دهد.

خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) در این خصوص گزارش داد: کابینه فلسطین در نشست اخیر خود که به ریاست سلام فیاض، نخست وزیر دولت موقت فلسطین برگزار شد، تصمیم گرفت ماهانه یک میلیون دلار برای حمایت از فلسطینیان مقیم اردوگاه های فلسطینی در سوریه اختصاص دهد.

درگیری های سوریه در حالی به پایان دومین سال خود نزدیک می شود که هنوز هیچ راهکار سیاسی در این خصوص که به خروج از بحران این کشور بینجامد ارائه نشده است و گزارش های بین المللی حاکی از آن است که حدود 70 هزار تن در این مدت کشته و بیش از 900 هزار تن دیگر به خارج از سوریه گریخته اند.

کلید واژه ها: سوریه عرب اتحادیه اتحادیه عرب فلسطین بحران سیاسی در این خصوص این خصوص فلسطینی در محلی فرانسه اردوگاه اسرائیل راهکار


نظر شما :