جنگ نیابتی به یمن هم می‌رسد؟

ایران یک طرف، اعراب و غرب طرف دیگر

۲۸ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۱۵۰۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
قطر یکی از مهم‌ترین بازیگران اصلی در یمن است اما با این حال بسیاری از تحلیلگران و ناظران تلاش می‌کنند دریابند که واقعا در یمن چه می‌گذرد.
ایران یک طرف، اعراب و غرب طرف دیگر

دیپلماسی ایرانی: روزنامه فایننشال تایمز در مطلبی مدعی شد که ادامه بحران یمن به این دلیل است که این کشور به عرصه رویارویی ایران از یک سو و عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای غربی از سوی دیگر تبدیل شده و احتمال این که این کشور نیز همانند سوریه تبدیل به جبهه ای برای جنگ نیابتی شود، وجود دارد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، ایالات متحده امریکا در حال جنگ با اسلام گرایان افراطی در جنوب یمن است که در این رابطه از کشورهای همسایه یمن مثل قطر نیز کمک می گیرد. قطر نیز به نوبه خود بی میل نیست که در یمن تاثیرگذار باشد و به دلیل موقعیت استراتژیک این کشور که در شبه جزیره عربستان غنی از نفت واقع شده، صاحب نقشی در این کشور شود.

در این میان دیپلمات ها و تحلیلگران می گویند که ایران تلاش می کند که از این ناآرامی ها و آشوب ها و نقاط ضعف شبه جزیره عربستان بهره برداری کرده و ضمن حمایت از شورشیان در شمال و جنوب جای جای پای محکمی برای خود در یمن ایجاد کند.  

علی سیف حسین، رئیس کنگره توسعه سیاسی در صعنا در این باره می گوید: «یمن به سرزمینی باز برای همه تبدیل شده است، از امریکا و اروپا گرفته تا عربستان و ایران و قطر.»

وی همچنین می گوید: «بازرسان سازمان ملل می گویند که اخیرا در بازرسی های خود در مکان های نزدیک به نیروهای امنیتی یمنی که در ماه ژانویه گذشته انجام شده به انبارهای سلاح دست یافته اند، امریکایی ها مدعی هستند که این سلاح ها از ایران آمده اند تا به دست عناصر جدایی طلب در جنبش جنوبی ها، از جمله علی سالم البیض، معاون سابق رئیس جمهوری یمن که مورد حمایت ایران قرار دارند، برسد.»

علی سالم البیض در حال حاضر ساکن بیروت است و شورای امنیت از ماه فوریه تهدید کرده است که به دلیل دخالتش در روند عملیات انتقال سیاسی قدرت در یمن او را مورد تحریم قرار خواهد داد.

ایران تا کنون همه اتهام هایی که به آن مبنی بر حمایت های مالی اش از تحرکات جنوبی ها در جنوب یمن یا جنبش الحوثی ها در شمال این کشور وارد می شود را رد کرده است، الحوثی ها خود نیز هر گونه توصیه برای چگونگی فعالیت از سوی تهران را رد کرده اند.

این در حالی است که فایننشال تایمز به نقل از علی البخیتی، سخنگوی جنبش الحوثی ها نوشته است که وی سال گذشته 5 هفته در ایران بوده و دیدارهای مفصلی را با رهبران سیاسی و دینی ایرانی انجام داده است اما هیچ کس به او هیچ پولی نداده است.

این روزنامه انگلیسی همچنین می نویسد که قطر یکی از مهم ترین بازیگران اصلی در یمن است اما با این حال بسیاری از تحلیلگران و ناظران تلاش می کنند دریابند که واقعا در یمن چه می گذرد. برخی معتقدند که حرکت اصلاح اسلامی (یا همان حزب تجمع یمنی برای اصلاح) نقش بارزی در تظاهرات علیه علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق داشته و روابط قوی ای را با جریان های اسلامی در خاورمیانه و شمال آفریقا برقرار کرده است از جمله با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای غربی.

محمد الیدومی، رهبر حزب تجمع یمن برای اصلاح هر گونه دریافت کمک مالی از دوحه را رد می کند اما در عین حال اشاره می کند که ائتلافش یکی از ائتلاف های جریان های مخالف یمنی بوده که به قطر سفر کرده و از دولت قطر برای حمایت از انقلاب یمن تشکر کرده است.

فایننشال تایمز می نویسد که سفیر قطر در صنعا از هر گونه اظهار نظر درباره نقش کشورش در یمن خودداری کرد اما منابع آگاه اصرار دارند که بگویند دوحه رویکردی مبتنی بر عقب گرد سیاسی را در یمن پیش گرفته با این تصور که یمن سهم عربستان است و هر گونه نفوذی در آن باید قبل از هر چیز با هماهنگی عربستان صورت بگیرد اما با این حال به طور کامل نیز ارتباطات خود را با یمنی ها قطع نکرده است.   

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: یمن عربستان قطر


نظر شما :