کارشکنی ها در رابطه ایران-کانادا ادامه دارد

یک چالش دیگر در روابط تهران - اتاوا

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۱۵۲۹۳ اخبار اصلی آمریکا
فشای طرح انفجار اخیر در خط راه آهنی در کانادا و برخی گمانه زنی ها در این زمینه موجب شد که بار دیگر موضوع روابط ایران و کانادا مورد توجه قرار گیرد.
یک چالش دیگر در روابط تهران - اتاوا

دیپلماسی ایرانی: افشای طرح انفجار اخیر در خط راه آهنی در کانادا و برخی گمانه زنی ها در این زمینه موجب شد که بار دیگر موضوع روابط ایران و کانادا مورد توجه قرار گیرد. برخی رسانه های غربی مدعی شده اند که در طراحی این انفجار اعضای القاعده دخالت داشته اند و بنا بر ادعای این مقامات، این افراد، روابطی نیز در ایران داشته اند. این در حالی است که به گزارش اوتاوا سیتیزن، کارشناسان در مورد ادعایی که در خصوص روابط ایران و القاعده مطرح می شود، سردرگم شده اند.  

 ماندی، سفیر سابق کانادا در تهران در خصوص اتهامات جدیدی که مطرح شده، اظهار داشت: این اتهامات گیج کننده هستند. وی افزود: در سال 2007 که در ایران حضور داشتم، ایران به هیچ وجه به اعضای القاعده اجازه فعالیت نمی داد و دو طرف دشمن یکدیگر به نظر می رسیدند. ماندی ادامه داد: در صورتی که اتهامات جدید صحت داشته باشد، موضوعی جدید و پیچیده برای آمریکا و کانادا خواهد بود. وی تاکید کرد: باید صبر کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آوریم.البته مقامات آمریکایی ماه گذشته هشدار داده بودند که ایران همچنان فعالیت القاعده در مرزهایش را متوقف نکرده است. آنها مدعی شدند ، به نظر می رسد حمایت هایی در این زمینه وجود دارد.

اما باوجود این گمانه زنی ها، اسکات استوارت، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا می گوید: هرگونه ارتباط بین ایران و القاعده با طرح ترور در کانادا، غیر معمول است.

اما باوجود این گمانه زنی ها، اسکات استوارت، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا می گوید: هرگونه ارتباط بین ایران و القاعده با طرح ترور در کانادا، غیر معمول است.

روابط کانادا با ایران برای سال ها  متشنج بوده است.  در سال 2012، زمانی که اتاوا روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد، این روابط تیره تر شد. سابقه تحولات در روابط دوجانبه نیز به شزح زیر است:

ژانویه 1979: پس از خروج محمد رضا پهلوی از ایران و انقلاب اسلامی، کن تیلور، سفیر وقت کانادا در ایران به خروج امن 850 کانادایی کمک کرد.

نوامبر 1979: تیلور به 6 آمریکایی که در جریان گروگانگیری سفارت آمریکا در تهران فرار کرده بودند، پناه داد. درامی که اخیرا در فیلم آرگو نیز به تصویر کشیده شد.

جولای 2003: زهرا کاظمی، عکاس و روزنامه نگار کانادایی- ایرانی، در زندان اوین فوت کرد.

دسامبر 2007: پیتر مک کی، وزیر دفاع کانادا، تهران را به حمایت تسلیحاتی از طالبان و دامن زدن به تنش ها در افغانستان متهم کرد.

ژوئن 2010: کانادا تحریم های جدیدی را علیه برنامه های هسته ای ایران اعمال کرد.

مارس 2012: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از سفر به اوتاوا برای هشدار د راین زمینه استفاده کرد که تهران از مذاکرات برای خرید زمان و پیشبرد برنامه های تسلیحاتی استفاده می کند.

سپتامبر 2012: جان برد، وزیر امور خارجه کانادا ناگهان اعلام کرد سفارت کانادا در تهران تعطیل می شود و به دیپلمات های ایرانی نیز مدت کوتاهی فرصت داد تا از کانادا خارج شود. برد مدعی شد، ایران مهمترین تهدید برای امنیت جهانی به شمار می رود. وی همچنین ادعا کرد به دلیل نگرانی در مورد امنیت کارمندان در ایران، سفارت تعطیل می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: کانادا القاعده آمریکا


نظر شما :