داگان دوباره به نتانیاهو هشدار داد

خطر اقدام پیشگیرانه ایران با تجهیز تل آویو

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۱۵۵۴۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
داگان که پس از کناره گیری از سمتش به عنوان رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل،همواره اظهار نظرهای تندی علیه حمله به ایران داشته، در برنامه ای تلویزیونی بار دیگر هشدار داد که به صدا در آوردن طبل جنگ خطر حمله پیشگیرانه ایران را به دنبال دارد.
خطر اقدام پیشگیرانه ایران با تجهیز تل آویو

دیپلماسی ایرانی: مئیر داگان را بسیاری با موضع گیری هایی به یاد می آورند که آشکارا در تضاد با تفکر نخست وزیر اسرائیل قرار داشت که سودای اقدام نظامی علیه ایران را دارد. این رئیس سابق موساد که پیش تر در مورد عواقب حمله به ایران به نتانیاهو هشدار داده بود، اکنون می گوید: همیشه می توان حرکت هسته ای ایران را متوقف کرد و محافل سیاسی نیز در این زمینه باید به توصیه های روسای سازمان های امنیتی، گوش فرا دهند.

به گزارش تایمز اسرائیل، داگان نیز این روزها به جمع کارشناسای پیوسته که روش نخست وزیر اسرائیل در تعیین خط قرمزها برای ایران را به باد انتقاد گرفته اند. برخی منتقدان نتانیاهو بر این باورند که ایران هم اکنون نیز از خط قرمز ها عبور کرده و انفعال اسرائیل ریسک از دست رفتن اعتبار نخست وزیر را به همراه دارد.

همیشه می توان حرکت هسته ای ایران را متوقف کرد و محافل سیاسی نیز در این زمینه باید به توصیه های روسای سازمان های امنیتی، گوش فرا دهند.

داگان که پس از کناره گیری از سمتش به عنوان رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل،همواره اظهار نظرهای تندی علیه حمله به ایران داشته، در برنامه ای تلویزیونی بار دیگر هشدار داد که به صدا در آوردن طبل جنگ خطر حمله پیشگیرانه ایران را به دنبال دارد. رئیس سابق موساد با یادآوری نشستی که با حضور اشکنازی، نتانیاهو و باراک برگزار شده بود، این نکته را خاطرنشان کرد که در این نشست مقامات امنیتی با ایده نتانیاهو و باراک در مورد حمله به ایران مخالفت کردند. داگان ادامه داد: به عقیده من، زمانی که گروهی از مقامات در ساختار امنیت ملی، ایده خود را مطرح می کنند و دیدگاه های مشابهی نیز با آنها همراهی می کند، حلقه سیاسی نزدیک به نتانیاهو باید به آن گوش دهد. داگان افزود: اطمینان دارم که در تاریخ ما هیچ موقعیتی وجود نداشته که در آن حلقه سیاسی یک چیز بگوید و نخبگان و کارشناسان چیز دیگری.البته داگان این نکته را نیز یادآور شد که با وجود برخی اختلاف نظرها، جای تردیدی وجود ندارد که این پلکان سیاسی است که اختیار تصمیم گیری ها را بر عهده دارد.

اما در حالی که نتانیاهو و همفکرانش ادعا می کنند زمان برای برخورد با برنامه های هسته ای ایران رو به پایان است، رئیس سابق موساد گفت: من نظری مخالف نتانیاهو دارم و معتقدم همیشه می توان فعالیت های هسته ای ایران را به تعویق انداخت.

پیش از این برخی مقامات نزدیک به نتانیاهو از اینکه داگان با اظهار نظرهای علنی اش، شکاف در عقاید بین مقامات اسرائیلی را برای افکار عمومی به تصویر می کشد، انتقاد کرده و از وی خواسته بودند از ادامه این رویکرد خودداری کند.

داگان با اشاره به اینکه هیاهوی اسرائیل و نشان دادن آمادگی ارتش برای مقابله با ایران می تواند انگیزه تهران برای اقدام نظامی پیشگیرانه را تقویت کند، اظهار داشت: در نتیجه این روند شرایطی پیش خواهد آمد که در آن همه برای جنگ آماده اند اما در واقع هیچ کس خواستار جنگ نیست.

داگان با اشاره به اینکه هیاهوی اسرائیل و نشان دادن آمادگی ارتش برای مقابله با ایران می تواند انگیزه تهران برای اقدام نظامی پیشگیرانه را تقویت کند، اظهار داشت: در نتیجه این روند شرایطی پیش خواهد آمد که در آن همه برای جنگ آماده اند اما در واقع هیچ کس خواستار جنگ نیست.

این در حالی است که برخی تحلیلگران اخیرا به دولت اوباما توصیه کرده بودند برای پیشگیری از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران، در جهت تقویت نیروی نظامی اسرائیل حرکت کند. در همین راستا، چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیر به اسرائیل قرارداد فروش جت های سوخت رسان به نیروی هوایی اسرائیل را نهایی کرد که به گفته بسیاری از جمله نقاط ضعف اسرائیل در بحث حمله به ایران به شمار می آمد. چرا که با توجه به بعد مسافت با ایران، جنگنده های اسرائیلی نیاز به سوخت گیری در میانه راه داشتند اما اسرائیل پیش از این به تعداد کافی جت سوخت رسان در اختیار نداشت.اما اکنون داگان نظر داگان بر خلاف این دست هاز تحلیلگران آمریکایی است. او می گوید تجهیز اسرائیل و نشان دادن آمادگی برای حمله، ریسک اقدام متقابل تهران برای حمله پیشگیرانه را به همراه خواهد داشت.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: اسرائیل داگان نتانیاهو اقدام نظامی


نظر شما :