ژنو 2 تنها فرصت باقی مانده برای حل بحران سوریه

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۸ کد : ۱۹۱۶۳۳۸ سرخط اخبار

«حسن عبدالعظیم» رئیس کمیته هماهنگی ملی سوریه در گفت وگو با خبرگزاری فارس در دمشق  از توافق آمریکا و روسیه در مورد ایجاد برون رفت سیاسی برای حل بحران سوریه استقبال کرد.

عبدالعظیم افزود: هیئت هماهنگی از توافق ایجاد شده میان مسکو و واشنگتن برای حل سیاسی بحران سوریه استقبال می کند و ما همچنین از برگزاری نشست بین المللی برای اجرایی کردن توافق ژنو یک و توقف خشونت و آزادی زندانیان از سوی دو طرف نزاع استقبال می کنیم.

رئیس کمیته هماهنگی سوریه تأکید کرد که باید نشستی ملی برای مذاکره درباره تشکیل حکومت انتقالی با صلاحیت های کامل بر اساس قانون اساسی و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار شود تا کشور از نابودی و چندپار گی نجات پیدا کند.

وی با اشاره به چالش های فراوان پیش روی نشست ژنو 2 تأکید کرد که در این نشست حضور پیدا خواهند کرد و دیدگاه ها و ایده های خود را مطرح خواهند کرد.

عبدالعظیم درباره پیش شرط های کمیته هماهنگی برای حضور در نشست ژنو2 گفت: مسأله پیش شرط مطرح نیست زیرا این نشست تنها راهکار موجود برای خودداری از تقسیم سوریه و پیامد های هرج مرج در این کشور است به همین دلیل هیئت هماهنگی اصرار دارد که در این نشست شرکت و در راستای موفقیت آن تلاش کند.

وی با اشاره به هجوم اخیر اسرائیل به سوریه تأکید کرد که کمیته هماهنگی این تجاوزات را محکوم کرده و آن را اعلام جنگ علیه مردم،حکومت و ارگان های دولتی سوریه می داند زیرا اسرائیل از اوضاع داخلی سوریه استفاده کرده بود؛ بنابراین باید پاسخ سوریه به این حمله ها حساب شده باشد و باید مقاومت از جولان اشغالی آغاز شود.

وی تأکید کرد که هدف اسرائیل از حمله به سوریه نابودی هرگونه امکاناتی بود که ممکن بود در حمله به اسرائیل از آن استفاده شود و تل آویو از شرایط موجود برای حمله به سوریه و لبنان استفاده می کند.

رئیس کمیته هماهنگی ملی سوریه افزود: در شرایط فعلی واکنش نشان دادن به حمله اسرائیل مهم نیست بلکه مهمترین مسأله فراهم کردن شرایط برای پاسخ واقعی به تل آویو است.

عبدالعظیم گفت: پاسخ دادن به مطالبات مردم و ایجاد حکومت بر پایه دموکراسی که مردم در آن آینده خود را تعیین کنند مهمترین مسأله است زیرا ملت ها هستند که اصل مقاومت را تشکیل می دهند و آنها هستند که جبهه مقاومت برای آزادی جولان اشغالی و اراضی فلسطینی را تشکیل می دهند و تلاش خواهند کرد که تجاوزهای اسرائیل را برای همیشه پایان دهند.

در پی توافق مسکو و واشنگتن بر راهکار سیاسی برای بحران سوریه در ماه ژوئن آینده نشست ژنو2 برگزار خواهد شد.

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل کمیته هماهنگی کمیته توافق


نظر شما :