اتحاد تهران - بغداد علیه تلاویو

فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عراق رسید؟

۱۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۹۱۶۹۸۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، شبکه دوم اسرائیل مدعی شد که ایران قصد دارد به زودی مرکز هسته ای عراق را فعال کرده و از آن برای توسعه برنامه هسته ای خود استفاده کند.
فعالیت‌های هسته‌ای ایران به عراق رسید؟

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل در تازه ترین ادعا مدعی شده است که ایران برای افزایش خطرپذیری حمله به تاسیسات هسته ای اش و ناکام ساختن غرب برای مانع شدن از هسته ای شدنش فعالیت های هسته ای خود را تا خاک عراق گسترش داده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، شبکه دوم اسرائیل یکشنبه شب مدعی شد که ایران قصد دارد به زودی مرکز هسته ای عراق را فعال کرده و از آن برای توسعه برنامه هسته ای خود استفاده کند. به ادعای اسرائیلی ها در صورت راه اندازی این مرکز ایرانی ها می توانند در خلال کمتر از یک سال به بمب هسته ای دست یابند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که فعالیت های هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد و به هیچ وجه به دنبال دستابی به تسلیحات هسته ای نیست.

اسرائیل در سال 1981 تاسیسات هسته ای عراق در اوسیراک در منطقه دهوک را بمباران کرده بود. در آن موقع ایران در حال جنگ با ارتش رژیم بعثی بود.

اسرائیلی ها ادعا کرده اند که در صورت اثبات این موضوع تلاویو باید فورا به عراق حمله نظامی کند تا جمهوری اسلامی ایران نتواند از امکانات هسته ای این کشور استفاده کند.

به ادعای منابع صهیونیستی ساخت و تجهیز تاسیسات هسته ای از سوی ایران در عراق در راس اولویت های سازمان های امنیتی غربی و اسرائیلی قرار دارد و آنها به دقت تحرکات ایران در عراق را زیر نظر گرفته اند.

این در حالی است که عاموس یادلین، رئیس سابق سازمان امنیت نظامی اسرائیل و رئیس مرکز مطالعات امنیت ملی این رژیم هشدار داده است که چنین حمله ای باعث ایجاد چرنوبیل دو خواهد شد.

به ادعای منابع صهیونیستی ساخت و تجهیز تاسیسات هسته ای از سوی ایران در عراق در راس اولویت های سازمان های امنیتی غربی و اسرائیلی قرار دارد و آنها به دقت تحرکات ایران در عراق را زیر نظر گرفته اند.

به ادعای منابع صهیونیستی این سازمان های امنیتی ترجیح می دهند که قبل از تکمیل ساخت و آماده سازی این فر هسته ای در عراق به آن حمله نظامی شود تا از انتشار مواد رادیو اکتیو و مضر جلوگیری شود. به ادعای آنها در صورتی که این حمله دیر انجام شود و این فر به مرحله عملیاتی برسد، حمله به آن باعث بروز یک حادثه بزرگ انسانی خواهد شد.

در عین حال برخی منابع صهیونیستی هشدار می دهند چنین حمله ای در حال حاضر نیز می تواند به یک فاجعه بزرگ انسانی در منطقه تبدیل شده و افراد بسیاری کشته شوند. ژنرال یادلین از جمله این افراد است که می گوید چنین حمله ای باعث می شود تا چرنوبیل دومی همانند آن چه در دوران اتحاد جماهیر شوروی در سال 1986 رقم خورد، رقم بخورد.

عراق به اسرائیل هشدار داده است در صورتی که بخواهد هر گونه استفاده غیر قانونی از حریم هوایی آن کند و استقلال این کشور را زیر پا بگذارد و بخواهد به ایران حمله نظامی کند یا بخواهد با همین رویکرد حمله مشابهی را به سوریه انجام دهد با واکنش جدی و کوبنده عراق مواجه خواهد شد.

وی در این باره می گوید: «من خود از جمله کسانی بودم که در سال 1981 در حمله به تاسیسات هسته ای عراق مشارکت داشتم و می دانم که انجام چنین حمله ای در حال حاضر چه فاجعه بزرگی رقم خواهد زد. هیچ کس نمی خواهد حادثه چرنوبیل مجددا تکرار شود.»

در همین رابطه عراق به اسرائیل هشدار داده است در صورتی که بخواهد هر گونه استفاده غیر قانونی از حریم هوایی آن کند و استقلال این کشور را زیر پا بگذارد و بخواهد به ایران حمله نظامی کند یا بخواهد با همین رویکرد حمله مشابهی را به سوریه انجام دهد با واکنش جدی و کوبنده عراق مواجه خواهد شد.

سید حسین شهرستانی، وزیر امور انرژی دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق در گفت وگو با خبرگزاری فرانس پرس به اسرائیل هشدار داد در صورتی که بخواهد حریم هوایی عراق را زیر پا بگذارد، باید متحمل عواقب سنگین آن نیز بشود.

وی در این مصاحبه همچنین خبر داد که بغداد هشدارهای لازم را از طریق کشورهایی که با تلاویو در ارتباط هستند به اطلاع اسرائیلی ها رسانده است.

شهرستانی که نخستین مقام عالی رتبه عراقی محسوب می شود که این گونه به صراحت علیه مواضع جنگ طلبانه اسرائیل موضع می گیرد، در پاسخ به این پرسش که نوع واکنش عراق به حمله اسرائیل از طریق خاک این کشور به تاسیسات هسته ای ایران چه خواهد بود، گفت: «روشن است که ما فاش نکنیم که نوع واکنشمان چه خواهد بود تا اسرائیل بر اساس آن حرکت های خود را محاسبه نکند اما بداند در صورتی که بخواهد حریم هوایی عراق را نقض کند، با واکنش سریع و کوبنده عراق مواجه خواهد شد.»

شهرستانی همچنین به اسرائیل هشدار داد که برای حمله نظامی به سوریه از خاک کشورش استفاده نکند و گفت: «ما اجازه نمی دهیم که حریم هوایی یا زمینی ما به محلی برای انتقال سلاح به سوریه تبدیل شود، ما در این زمینه به ایرانی ها نیز هشدار داده ایم کما این که از امریکایی ها نیز خواسته ایم که از حریم هوایی و زمینی ما برای این منظور استفاده نکنند.»

در همین رابطه نوری مالکی، نخست وزیر عراق نیز گفت: «امریکا ما را مطمئن کرده که به کسی اجازه نمی دهد که از حریم هوایی ما برای حمله به هر کدام از کشورهای همسایه مان استفاده کند و نخواهد گذاشت که به این شکل استقلال عراق زیر پا گذاشته شود.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: چهارشنبه 15 خرداد 1392/ بازانتشار: یکشنبه 19 خرداد 1392

کلید واژه ها: عراق اسرائیل برنامه هسته ای ایران


نظر شما :