بندر بن سلطان و ضربه‌ای از که پاریس خورد

۲۹ تیر ۱۳۹۲ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۹۱۸۸۱۲ سرخط اخبار

نه فرانسه و انگلیس به عربستان؛ بندر بن سلطان و ضربه ای که از پاریس خورد

مخالفت فرانسه، انگلیس و آلمان با خواسته های عربستان درباره معارضان سوری ضربه بزرگی برای بندر بن سلطان بود که تلاش داشت پوششی حمایتی برای عربستان توسط اتحادیه اروپا برای حمایت های نظامی اش از گروه های مسلح در سوریه به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه السفیر، «نه» فرانسه به درخواست عربستان سعودی برای مسلح کردن گروه های مسلح در سوریه ضربه بزرگی برای «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت رژیم سعودی به شمار می آمد که به هیچ طریق نتوانست تضمین های لازم به پاریس بدهد که سلاح های ارسالی غرب برای گروه های مسلح در سوریه به دست گروه های سلفی جهادی نخواهد افتاد و این جهادی ها با این سلاح ها به کشورهای خود در اروپا باز نگردند و آنها را علیه دولت های خود به کار نگیرند.

این چکیده مهمترین گفت وگوهای رد و بدل شده میان بندر بن سلطان و «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهوری فرانسه به شمار می آید. این موضوعی است که رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه مطبوعاتی خود نیز به آن اشاره و تاکید کرد که در دیدار با بندر بن سلطان، وی آمادگی پاریس برای حمایت نظامی از گروه های مسلح در سوریه را رد و اعلام کرده که کشورهای دیگری به آنها کمک خواهد کرد، چون این خطر بزرگ وجود دارد که این سلاح در دست جهادی ها بار دیگر به اروپا باز گردد.

آخرین گزارش های دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای اروپایی که ژوئن گذشته ارائه شدند، بر این نکته تاکید می کنند که 800 سلفی جهادی اروپایی در صفوف گروه های تروریستی مسلح درحال مبارزه علیه نظام سوریه هستند.

این سخنان رئیس جمهوری فرانسه ضربه بزرگی به عربستان سعودی وارد می کند، به ویژه آنکه پس از تغییر و تحولات سیاسی که قطر شاهد آن بوده، این کشور آنگونه که باید دیگر در پرونده سوریه حضور فعالی ندارد.

همچنین از سخنان رئیس جمهوری فرانسه می شد، برداشت کرد که محور توطئه کنندگان علیه سوریه هم اکنون به معدود کشورهای غربی و برخی از رژیم های عربی حوزه خلیج فارس محدود می شود و در میان کشورهای غربی دیگر نام و نشان چندانی از کشور فرانسه و انگلیس نمی توان دید که به صورت رسمی و علنی هرگونه اقدام و کمک نظامی خود به گروه های مسلح در سوریه تا پیش از آغاز هرگونه مذاکرات و گفت وگوهای سیاسی را متوقف کرده اند.

تلاش های بندر بن سلطان برای جلب حمایت فرانسه پیش از برگزاری نشست اتحادیه اروپا صورت می گیرد که قرار است، دوشنبه آینده برگزار شود و در جریان آن وزرای خارجه این اتحادیه پرونده سوریه را مورد بررسی قرار دهند و اگرچه وزرای اتحادیه اروپا یکم اوت را موعد لغو تحریم های اعمال شده علیه سوریه درباره صادرات سلاح به گروه های مسلح در این کشور می دانند، اما پیش بینی ها نشان می دهد که کشورهای اروپایی به شکلی گسترده از جبهه سوریه و بحران جاری در این کشور عقب نشینی کرده اند. چراکه بندر بن سلطان به غیر از فرانسه در سفرش به آلمان و انگلیس و دیدار با مسئولان این کشورها نیز نتوانست در خصوص جلب حمایت برلین و لندن از گروه های مسلح سوری راه به جایی ببرد.

در حالی که بندر بن سلطان تلاش داشت، با دیدار از این سه کشور بزرگ اروپایی پوشش سیاسی گسترده ای برای نبرد گروه های مسلح علیه نظام سوریه به دست آورد و اتحادیه اروپا را راضی کند، در نشست آینده خود با صدور بیانیه ای هجومی، از تلاش های عربستان سعودی برای حمایت و کمک نظامی و تسلیحاتی از گروه های مسلح در سوریه حمایت کنند.

درحال حاضر رئیس جمهوری فرانسه که قرار است، چهارشنبه آینده با «احمد الجربا»، رئیس جدید ائتلاف معارضان سوری در پاریس دیدار کند، تحلیل بسیار متفاوتی با آنچه که آن را درباره پرونده سوریه اعلام می کند، دارد. وی بر این باور است که اگرچه موعد برگزاری کنفرانس ژنو 2 اکتبر آینده اعلام شده، اما اگر «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه برنده بحران در سوریه باشد، هیچ گاه به ژنو پای نخواهد گذاشت.

کلید واژه ها: سوریه بندر بن سلطان عربستان اتحادیه اروپا


نظر شما :