اظهارات جدید نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران

۰۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۹۱۹۰۵۴ سرخط اخبار

تأکید انگلیس بر ضرورت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، اظهارات جدید نتانیاهو درباره برنامه هسته ای ایران، تشدید فشارهای آمریکا بر شرکت های بیمه طرف قرارداد با ایران، نفع کشورهای عرب منطقه از افت صادرات نفت ایران و تحلیل یک روزنامه ترک از انعطاف پذیری ایران در مقابل تحریم ها، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

سود کلان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از تحریم ایران


به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع برنامه هسته ای ایران و موضع گیری ها پیرامون آن اختصاص دارد. در این رابطه، خبرگزاری کویت از تأکید مشترک انگلیس و رژیم اسرائیل بر ضرورت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خبر داده است.

به نوشته این خبرگزاری، ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس پس از دیدار با یووال استینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم اسرائیل گفته، دولت انگلیس خود را به امنیت رژیم اسرائیل، از جمله در قالب جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد می داند. با این حال، وی گفته انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، فرصتی برای پاسخگویی ایران به نگرانی ها پیرامون برنامه هسته ای این کشور است.

سود کلان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از تحریم ایران


در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، خواستار افزایش فشار ها بر ایران شده است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، نتانیاهو روز گذشته در دیدار با «فومیو کیشیدا»، وزیر خارجه ژاپن اظهار داشته: «من فکر می کنم باید فشار را بر ایران افزایش دهیم. تنها با انجام این کار است که تغییری واقعی در دیدگاه این کشور ایجاد خواهد شد».
وی با اشاره به موضوع کره شمالی گفته: «اسرائیل و ژاپن، هر دو با دولت هایی مواجه هستند که در حال پیشبرد برنامه های خطرناک تسلیحات هسته ای می باشند». خبرگزاری فرانسه اشاره می کند که چند روز پیش نیز نتانیاهو بار دیگر از احتمال حمله یکجانبه رژیم اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران سخن گفته بود.

سود کلان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از تحریم ایران


البته در عمل، دولت آمریکا فشارهای خود بر ایران را روزافزون افزایش می دهد. در این زمینه، «وال استریت ژورنال» می نویسد، تنظیم کننده ارشد مالی نیویورک، بازرسی های خود از شرکت های بیمه برای کشف ارتباط احتمالی با ایران را تشدید کرده است.

به نوشته این روزنامه، بازرسی های نهاد تنظیم کننده مالی نیویورک در راستای دریافتن این موضوع است که آیا شرکت های بیمه، قراردادهایی برای تجارت بین المللی با ایران دارند که ناقض تحریم های جدید ایالات متحده باشد یا خیر. این نهاد همچنین از شرکت های یاد شده خواسته سیاست ها و ساز و کارهایی را که برای مطابقت دادن خود با قوانین تحریم ایران در پیش گرفته اند، به طور مشخص ارائه نمایند.

سود کلان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از تحریم ایران


در مطلب دیگری درباره تحریم ها، خبرگزاری «ترند» از سود بالای کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از افت صادرات نفت ایران به واسطه تحریم ها خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از روزنامه «فایننشال تایمز» می نویسد، کشورهای نفتی منطقه، از کاهش چشمگیر صادرات نفت ایران سود برده و توانسته اند درآمدهای صادراتی خود را افزایش دهند.

بنا بر گزارش مؤسسه اطلاعات انرژی آمریکا، اعضای اپک به جز ایران، توانسته اند در سال گذشته، ۹۸۲ میلیارد دلار از راه صادرات به دست بیاورند که بیشترین مبلغ از سال ۱۹۷۵ (سال آغاز ثبت اطلاعات اپک توسط مؤسسه اطلاعات انرژی) تاکنون به شمار می رود.

سود کلان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از تحریم ایران


در پایان، روزنامه «تودی زمان» ترکیه در مطلبی کوتاه به فشارهای وارده از سوی غرب بر ایران پرداخته و می نویسد، با وجود این کشور ها، ایران کشوری دارای قابلیت انعطاف پذیری است. تودی زمان در توضیح این امر اشاره می کند که ذخایر ارزی خارجی ایران، می تواند کفاف هزینه واردات این کشور را به مدت ده ماه بدهد و با وجود تحریم های آمریکا، ایران هنوز به واسطه صدور نفت و گاز، از تراز تجاری قابل قبولی برخوردار است. از سوی دیگر، ایران غنی ترین کشور از لحاظ درآمدهای گاز طبیعی و سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان به شمار می رود که همه این موارد، نشانگر قابلیت انعطاف پذیری ایران است.

کلید واژه ها: تحریم ایران رژیم اسرائیل آمریکا انگلیس


نظر شما :