گزارش فارن پالیسی از اقدامات جدید در اطراف تنگه هرمز

پهپادها در قشم چه می کنند؟

۰۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۲۰۳۱۰ اخبار اصلی آمریکا
طول باند اصلی این پایگاه هوایی به تازگی دو برابر شده و به هزار و 600 متر می رسد. این طول باند به ایران امکان می دهد با سهولت بیشتری پهپادهای شاهد 129 را به پرواز درآورد که می توانند کشتی های در حال عبور از تنگه هرمز را ردیابی کرده یا اینکه آنها را هدف قرار دهند
پهپادها در قشم چه می کنند؟

دیپلماسی ایرانی: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که ایران یک پایگاه پهپادی را در جزیره قشم توسعه داده که در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد که در سال گذشته میلادی 20 درصد از منابع نفت جهان از آن عبور کرده است. به گزارش فارن پالیسی، این اقدام در جهت تلاش های تهران برای افزایش تاسیسات نظامی در اطراف تنگه استراتژیک هرمز است.

 آی اچ اس که یک شرکت خصوصی متخصص در امور دفاعی است، اخیرا اعلام کرده، طول باند اصلی این پایگاه هوایی به تازگی  دو برابر شده و به هزار و 600 متر می رسد. این طول باند به ایران امکان می دهد با سهولت بیشتری پهپادهای شاهد 129 را به پرواز درآورد که می توانند کشتی های در حال عبور از تنگه هرمز را ردیابی کرده یا اینکه آنها را هدف قرار دهند. مقامات تهران می گویند این پهپادها می توانند 24 ساعت پرواز کنند و از توانایی حمل موشک هایی برخوردار هستند که می توانند کشتی ها و اهداف زمینی را هدف قرار دهند. از سوی دیگر در پایگاه هوایی قشم تاسیساتی برای کنترل و هدایت پهپادها ایجاد شده است.همچنین یک واحد رادار موبایل در این تاسیسات به چشم می خورد که احتمالا برای دریافت اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد که در هدایت پهپادها و جلوگیری از برخورد آنها با هواپیماها موثر است، چرا که فرودگاه بین المللی قشم نیز در همان حوالی قرار دارد.

این پایگاه هوایی تنها سایت نظامی در جزیره قشم به شمار نمی رود. با نگاهی به نقشه گوگل این جزیره می توان دریافت که یک پایگاه دریایی کمتر از دو مایل با این پایگاه هوایی مخصوص پهپادها فاصله دارد.

بهینه سازی این پایگاه هوایی می تواند حاکی از واکنش ایران به اخبار جدید در مورد تصمیم نیروی دریایی آمریکا برای مجهز شدن به لیزرهایی باشد که توان هدف قرار دادن پهپادهای بسیار کوچک را دارند.

علاوه بر این، این سایت دارای یک لنگرگاه زیزمینی است که برخی کارشناسان معتقدند برای پنهان کردن زیردریایی ها از آن استفاده می شود. همچنین قایق های کوچک تندرو و مسلح نیز در این سایت دریایی به چشم می خورند. گفتنی است ایران می تواند از زیردریایی های کوچک برای منهدم کردن ناوهای جنگی آمریکایی در منطقه استفاده کند.

گزارش ها حاکی از آن است که بخشی از طرح ایران در مورد هر گونه درگیری احتمالی با آمریکا در منطقه خلیج فارس به استفاده از ترکیبی از موشک های ضد ناو ، پهپادها، مین های دریایی، قایق های تندرو و احتمالا زیردریایی ها مربوط می شود تا از این طریق عملیات برای ناوهای غول پیکر آمریکایی در منطقه دشوار شود. همچنین ایران در صورت درگیری احتمالی تلاش می کند پایگاه های هوایی آمریکا در منطقه را هدف بگیرد و به همین دلیل به دنبال توسعه توان موشکی خود است.

در خاتمه گزارش فارن پالیسی آمده است که هم اکنون تایید شده که ایران تعدادی از پهپادها را در پایگاه هوایی قشم و حتی پیش از توسعه آن فعال کرده است. تصاویر ماهواره ای در مورد وجود پهپادهای جدید و بهینه سازی این پایگاه هوایی می تواند حاکی از واکنش ایران به اخبار جدید در مورد تصمیم نیروی دریایی آمریکا برای مجهز شدن به لیزرهایی باشد که توان هدف قرار دادن پهپادهای بسیار کوچک را دارند.

با این حال همچنان پایگاه هوایی قشم یک پایگاه بزرگ به شمار نمی رود و ادعا می شود که هدف قرار دادن آن برای آمریکا با استفاده از موشک های کروز بمب افکن های بی – 2، آسان است. کارشناسان بر این باورند که در صورتی که ایران بخواهد در شرایط درگیری، کنترل تنگه هرمز را برای مدتی طولانی تر بر عهده داشته باشد، باید تعداد بیشتری از این پایگاه های هوایی مخصوص پهپاد ایجاد کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا تنگه هرمز


( ۱۳ )

نظر شما :