درخواست‌ها از ایران در مسائل اصلی پرونده هسته‌ای در مذاکرات ژنو

۲۳ آبان ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۲ کد : ۱۹۲۴۵۲۶ سرخط اخبار

کنگره آمریکا در حالی مشغول وضع تحریم های جدید علیه ایران است که وزارت خارجه آمریکا تصویب این تحریم ها را ضربه بزرگی به روند مذاکرات با ایران می داند. کنگره مقامات دولتی و کارشناسان را برای بررسی موضوع فراخوانده است. در یکی از این جلسات بررسی، عضو موسسه امریکن انترپرایز به طرح ادعاهایی در مورد محتوای مذاکرات ژنو پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، وبسایت موسسه امریکن اینترپرایز متن سخنان دانیله پلتکا از اعضای این موسسه در جلسه کمیته روابط خارجی آمریکا را در شرایطی منتشر کرده است که ظاهرا کنگره و دولت آمریکا، اختلافاتی بر سر تصویب تحریم های جدید علیه کشورمان دارند.

به گزارش خبرگزاری ها، وزیر امور خارجه ایالات متحده در هشدار خود به کنگره آمریکا گفته است که تشدید تحریم ها علیه ایران، مذاکرات با تهران درباره برنامه هسته ای را در خطر ناکام ماندن می گذارد. وی به کمیته امور بانکی سنا گفته است که اگر جریمه های اقتصادی بیشتری برای نقض تحریم های ایران وضع شود، ایالات متحده ممکن است همراهی برخی از طرفین مذاکرات هسته ای را از دست بدهد. خبرهای منتشره شده حاکی از این است که نمی توان از توفیق کری در عوض کردن نظر اعضای کنگره آمریکا مطمئن بود.

خانم پلتکا که نظر خود در مورد مساله مورد بحث را در روز چهارشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه کرده است، متولد استرالیا و عضو موسسه امریکن انترپرایز است که برای تحقیقات در زمینه سیاستگذاری کلان ایالات متحده آمریکا پایه گذارده شده و یکی از مهم ترین و پرنفوذترین موسسات سیاستگذاری در آمریکا است و با سیاست مداران مرتبط با حزب جمهوری خواه و نومحافظه کار ارتباط گسترده ای دارد.

متن سخنان تند وی علیه ایران و در توضیح تاثیرگذاری تحریم ها علیه ایران، با اذعان به این مساله آغاز می شود که صرف نظر از تفاوت های کشورهایی مانند پاکستان، کره شمالی و هند، فشارهای آمریکا که با شدت زیاد نیز وارد شده، نتوانسته مانع دستیابی این کشورها به سلاح هسته ای شود و تنها تلاش ها علیه برنامه لیبی تا حدی موفق بوده است. وی در تحلیل خود، همه روسای جمهور آمریکا را متهم می کند که از چارچوب قوانین مصوب کنگره برای اعمال حداکثر فشار ممکن بر این کشورها استفاده نکرده اند. وی اوباما را متهم می کند که تمایل زیادی به توافق با ایران دارد.

اظ نظر پلتکا، همه روسای جمهور آمریکا باید نسبت به پایان بخشیدن به برنامه تسلیحات هسته ای! ایران و تلاش این کشور برای سلطه بر خاورمیانه مشتاق باشند ولی هزینه این هدف دائما افزایش یافته است.

به گفته وی 5+1 پیش از این از ایران می خواست که اصلا غنی سازی انجام ندهد و تبدیل UF6 به مواد آماده استفاده در غنی سازی را نیز پایان دهد. بعدا درخواست 5+1 به تعلیق همه انواع غنی سازی کاهش یافت و شش ماه پیش در آوریل 2013، تیم مذاکره کننده 5+1 از ایران تقاضاهای زیر را داشت:

- تعلیق همه غنی سازی های بالای 5 درصد

- تعلیق غنی سازی در فردو و افزایش نظارت آژانس بر آن و از جمله نصب دوربین هایی که به طور مستقیم به مقر آژانس در وین وصل باشد

- انتقال همه اورانیوم ایران و از جمله اورانیوم غنی شده تا 5 درصد به تاسیسات نطنز

- خروج همه اورانیوم با غنای بیش از پنج درصد از فردو

پلتکا سپس مدعی شده است که در دور اخیر مذاکرات در ژنو تنها تعلیق درخواست شده برای مدت شش ماه است؛ هیچ درخواستی برای جابجایی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران حتی در داخل کشور مطرح نشده است؛ معلوم نیست که آیا دولت خواستار توقف فعالیت ها در اراک شده است یا خیر و هنگامی که از یکی از مقامات مسئول در مورد وضعیت پارچین پرسیدم، وی اظهار داشت که پارچین مشکل آژانس است.

وی در ادامه مدعی شده است که باید این نکته را در نظر داشت که ایران به احتمال زیاد هنوز تاسیسات هسته ای مخفی دیگری نیز دارد و در واقع ایالات متحده تاکنون نتوانسته است از وجود هیچ تاسیسات جدیدی در ایران آگاه شود مگر این که کار در آن به خوبی پیش رفته باشد.

به اعتقاد وی ایرانی ها احتمال حمله آمریکا را در دوره ریاست جمهوری اوباما صفر می دانند و اگر در این مورد شکی هم داشتند با توجه به مساله سوریه این شک برطرف شده است. از سال 2003 به این سوی، خط قرمزهای آمریکا و اسرائیل چنان تغییر کرده است که دیگر این تهدیدها در مقابل ایران کارایی ندارد.

عضو موسسه اینترپرایز در ادامه مواضع تند خود مدعی شده است که شدیدترین تحریم ها باعث خواهد شد که ایران در میز مذاکره با غرب، امتیازات بیشتری بدهد. به اعتقاد وی، تحریم های جدید باعث ارسال این سیگنال به دنیا خواهد شد که قرار نیست رژیم تحریم ها علیه ایران به نحو سیل آسایی از بین برود و حتی اگر دولت آمریکا بخواهد تحریم ها را کاهش دهد، کنگره در صورت امکان جبران خواهد کرد.

کلید واژه ها: تحریم تعلیق


نظر شما :