تحلیل هاآرتص از تحولات اقتصادی پس از توافق ژنو

ایران به قطب جهان تبدیل می‌شود

۱۱ آذر ۱۳۹۲ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۲۵۴۱۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
در این بازار پرسود برنده کاخ سفید است برای این که شرکت‌های رقیب در دور اول قراردادهای خود را بسته‌اند و امریکایی‌ها منتظر دور دوم رفع تحریم‌ها هستند تا سهم بیشتری از بازار ایران را از آن خود کنند.
ایران  به قطب جهان تبدیل  می‌شود

دیپلماسی ایرانی: با آغاز لغو تحریم های اقتصادی بین المللی علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای اش، کشورهای متعدد جهان به سمت جمهوری اسلامی ایران متمایل شده اند تا از امکانات سرشار آن استفاده کنند، آنها تلاش دارند در «دوره جدید»، تضمینی برای جایگاه و سهم خود بیابند. این چیزی است که روزنامه عبری هاآرتص از اتفاقات اقتصادی اخیر ایران در پی لغو تحریم های بین المللی علیه این کشور بر سر برنامه هسته ای اش بعد از توافق ژنو نوشته است.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ لبنان، هاآرتص همچنین می نویسد، هتل های تهران هفته گذشته مملو از میهمانان خارجی ای بود که می خواستند در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو همکاری اقتصادی اکو شرکت کنند، نشستی که در آن ایران به ریاست اکو انتخاب شد. در این جا به این موضوع توجه کنید که ترکیه، پاکستان، هند، آذربایجان، افریقای جنوبی و کشورهای امریکای جنوبی همگی پشت دروازه های ایران به صف ایستاده اند تا فرصتی بیابند که فورا وارد بازارهای پرسود و پررونق ایران شوند.  

هاآرتص در تحلیل این وضعیت می نویسد، نمایندگان شرکت های غربی تلاش دارند تا چگونگی امضای توافق نامه های آتی با طرف های ایرانی را بررسی کنند، مدیر عامل شرکت عظیم نفتی توتال گفته است که در صورتی که تحریم های ایران کاهش یابند، این شرکت آمادگی دارد تا قراردادهای تجاری خود را با ایران از سر بگیرد. اما خبر خوب فوری بیش از همه برای شرکت های خودروسازی پژو و سیتروئن بود، به ویژه که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز گفت که کشورش آمادگی دارد تا تحریم های اعمال شده علیه صنعت خودروسازی ایران را از ابتدای ماه دسامبر لغو کند.  

هاآرتص در ادامه به سود شرکت های فرانسوی از بازارهای ایرانی و چشم طمعی که به این بازار پرسود دوخته شده است، اشاره می کند و در ادامه می نویسد: انتظار می رود ظرف شش ماه آینده میزان فروش تولیدات خودروهای فرانسوی به ایران بالغ بر 500 میلیون دلار باشد، همچنین انتظار می رود که ایران بتواند محصولاتش را به کشورهای منطقه و روسیه صادر کند که نشان از آغاز تکاپویی تازه در اقتصاد ایران می دهد. این در حالی است که شرکت های آلمانی نیز به زودی به جمع سرمایه گذاران خارجی در ایران خواهند پیوست.

: انتظار می رود ظرف شش ماه آینده میزان فروش تولیدات خودروهای فرانسوی به ایران بالغ بر 500 میلیون دلار باشد، همچنین انتظار می رود که ایران بتواند محصولاتش را به کشورهای منطقه و روسیه صادر کند که نشان از آغاز تکاپویی تازه در اقتصاد ایران می دهد.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه به طرح های تازه شرکت های امریکایی و کانادایی اشاره می کند و می نویسد: شرکت های هوایی کانادایی و امریکایی نمایندگانی را به تهران فرستاده اند تا درباره پروازهای مستقیم به ایران و بالعکس با طرف های ایرانی مذاکره کنند. همچنین انتظار می رود با رفع تحریم قطعات هواپیما که از ابتدای ماه دسامبر اعمال می شود، شرکت های هوایپیمایی ایرانی بتوانند یکصد فروند از هواپیماهای زمین گیر خود را بازسازی کرده و مجددا به خطوط هوایی بازگردانند و به این ترتیب پروازهای مستقیم میان کانادا و امریکا، بدون توقف در اروپا، از ابتدای ژانویه آغاز شود. شرکت های امریکایی با نگرانی به بازارهای ایران نزدیک می شوند، چرا که بیشتر شرکت های خارجی رقیب توانسته اند زودتر از آنها قراردادهای خوبی را در این کشور ببندند، اما با این حال باز هم برنده کاخ سفید است برای این که شرکت های رقیب در دور اول قراردادهای خود را بسته اند و امریکایی ها منتظر دور دوم رفع تحریم ها هستند تا سهم بیشتری از بازار ایران را از آن خود کنند.

در ادامه این تحلیل به مواضع عربستان اشاره شده و آمده است: عربستان اخیرا اعلام کرده که اگر بندهای توافق نامه به دقت اجرا شوند، این توافق می تواند تحولی ایجابی باشد. عربستان فقط نقشه سیاسی را بررسی نکرده است بلکه چارچوب تهیه آن را نیز به خوبی می داند، برای همین آمادگی دارد در صورتی که ببیند اوضاع به سود آن نیست امتیاز دهد و از خواسته هایش کوتاه بیاید. برای همین عربستان نیز تمایل ندارد در جمع مخالفان کوچک توافق با ایران در کنار اسرائیل باشد.

این روزنامه عبری در پایان می نویسد: به رغم توافق ژنو و با وجود این که همه به ویژه جامعه جهانی آن را دستاوردی بزرگ می داند اسرائیل می گوید که در حال آماده سازی تسلیحات هوایی خود برای حمله به ایران است.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تحریم مذاكرات ژنو 3


نظر شما :