آیا آمریکایی ها تغییر رویه دادند؟

فرصت دوباره واشنگتن به بشار اسد

۰۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۹۲۷۸۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
غرب عموما و واشنگتن به طور خاص فرصت تازه ای به حکومت اسد برای حفظ قدرت و فاصله گرفتن از اشتباهات گذشته اش و ایجاد فضای جدید به سود خود که در آن جایی از تجربیات گذشته نباشد، بدهد و آن را در نهایت بپذیرد.
فرصت  دوباره واشنگتن به بشار اسد

دیپلماسی ایرانی: مهنا الحبیل، مفکر و تحلیلگر سیاسی عربستانی معتقد است که همچنان زمان برای خروج از بحران سوریه وجود دارد و هنوز می توان بر داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شام غلبه کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وی در این باره می گوید که یکی از راه حل های بحران سوریه هم پیمانی 3+1 است که شامل عربستان و قطر و ترکیه به علاوه مخالفان بشار اسد که شامل جبهه انقلابیون و جبهه اسلامی و ارتش آزاد است، می شود.

وی بر این اعتقاد است که ایجاد وحدت میدانی به روی زمین در سوریه تضمین کننده مهار هر گونه توطئه ای است و هر چه مخالفان بتوانند از امکانات میدانی خود بیشتر استفاده کنند بهتر می توانند از پس درگیری های میدانی بر آیند. اما در صورتی که بخواهند هر کدام به یک دستورالعمل خارجی عمل کنند و توجهی به وحدت عمل نداشته باشند، روز به روز بیشتر تضعیف شده و در آخر به شدت شکست خواهند خورد.

وی درباره این که برخی مدعی اند که داعش با حکومت دمشق همکاری هایی دارند، گفت: «بعید نیست که بشار اسد از لحاظ امنیتی یا از طریق جریان های دیگر در برخی مواقع آنها را به خدمت خود بگیرد، به ویژه برای توجیه عملیاتش در مرزهای ترکیه و سوریه یا مناطقی که تحت نفوذ ارتش آزاد سوریه قرار دارد. شاید سازمان امنیت سوریه از طریق شخصیت های موثر ارتباطاتی با القاعده در عراق گرفته باشد.»

وی تاکید می کند، سطحی نگری عناصر داعش در مسائل سیاسی و تاکید بر اغراق و تندروی باعث می شود که شکاف در آنها آسان تر صورت بگیرد و آنها سهل تر به زانو در آیند.

الحبیل که کارشناسان عربی توجه بسیاری به اظهارت و تحلیل هایش می کنند درباره نقش علمای وهابی عربستان در بسیج جوانان عرب حوزه خلیج فارس برای جنگ در سوریه می گوید: «برخی از علما دست به چنین کارهایی زده اند. به ویژه وقتی که دیدند به طور رسمی هیچ کس حمایت سیاسی و مادی از مخالفان سوری نمی کند. اگر تویتر را به خوبی رصد کنید به روشنی می بینید که جماعت البغدادی چه فعالیت های گسترده ای را انجام می دهند. به ویژه در مناطق مرزی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و به خصوص منطقه القصیم در عربستان که اکنون به جای مطمئنی برای تامین نیروهای مورد نیاز القاعده و دیگر نیروهای سلفی جهادی تبدیل شده است. به ویژه که آنها تبلیغ می کنند که فعالیت هایشان تکرار مبارزات انقلابی با استفاده از نیروهای بیداری در عراق است که همه آنها به حمایت های مالی از این جریان ها و برنامه هایشان می افزاید.»

وی در ادامه تاکید می کند، داعش با ترویج حرکت آزادسازی بلاد شام آن هم با اندیشه های سلفی معتدل مشکلاتی را در اندیشه سلفی مسلح ایجاد کرده و این مساله سبب می شود تا نتواند طرح خود را برای تسلط بر سر سوریه پیش ببرد.

وی درباره کنفرانس ژنو 2 نیز می گوید: «باید میان ضرورت هایی که بر دو کنفرانس ژنو یک و ژنو 2 سایه انداخته است، تفاوت قائل شویم، ظرفیت هایی که باعث شد تا ژنو یک تشکیل شود با ظرفیت هایی که باعث به وجود آمدن ژنو 2 شدند، تفاوت اساسی دارند، چرا که وضعیت جاری در سوریه سبب شد تا مواضع کشورها به طور گسترده و عمیقی تغییر کند و اهداف تعریف های دیگری به خود بگیرند.»

پیش بینی می کنم که غرب عموما و واشنگتن به طور خاص فرصت تازه ای به حکومت اسد برای حفظ قدرت و فاصله گرفتن از اشتباهات گذشته اش و ایجاد فضای جدید به سود خود که در آن جایی از تجربیات گذشته نباشد، بدهد و آن را در نهایت بپذیرد.

این کارشناس عربستانی در ادامه می گوید: «راه هایی که کنفرانس ژنو 2 می پیماید نشان می دهد که توافقاتی در سن پترزبورگ میان واشنگتن و مسکو به دست آمده است، بعد از آن توافقات ایرانی ها و امریکایی ها حاصل شد که به ویژه در مورد برنامه هسته ای ایران بود. محور تمامی این توافقات تصفیه مخالفان سوری بود که همگان به این باور رسیدند که خطری برای همگان است. این دیگر تحلیل نیست بلکه واقعیتی است که این روزها از لابه لای اظهارات مقام های غربی به روشنی می شنویم. توافقات به سواحل کشورهای عربی رسمی رسیده و می روند تا عملکرد دولت های این منطقه را زیر سوال ببرند.»

الحبیل در ادامه می گوید: «این نشست از ابتدا شکست خورده بود. هیچ سندی که مبتنی بر واقعیت های سیاسی باشد در آن به چشم نمی خورد. ائتلاف مخالفان سوری با قبول مشارکت در این کنفرانس خطای بزرگی کرد.»

وی درباره تعهدات ایالات متحده به ائتلاف مخالفان سوری برای تشکیل حکومت انتقالی و دولت جدید نیز می گوید: «ائتلاف از کجا این تضمین را گرفت که بر اساسی واقعیت های میدانی به شدت مضطرب سوریه می تواند به این اهداف برسد؟ این ائتلاف حتی نمی تواند روابط ایجابی با نیروهای میدانی داشته باشد و حمایت آنها را کسب کند؟»

مهنا الحبیل در پایان می گوید: «پیش بینی می کنم که غرب عموما و واشنگتن به طور خاص فرصت تازه ای به حکومت اسد برای حفظ قدرت و فاصله گرفتن از اشتباهات گذشته اش و ایجاد فضای جدید به سود خود که در آن جایی از تجربیات گذشته نباشد، بدهد و آن را در نهایت بپذیرد. مذاکرات فعلی نیز راه به جایی نخواهند برد و به مرحله تازه ای وارد خواهد شد. مخالفان به روی زمین پیروزی های ملموسی به دست خواهند آورد و این مساله سبب می شود تا حکومت سوریه در برابر آنها نرمش به خرج داده و مطالبات قانونی و مشروع آنها را بپذیرد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داعش سوريه


نظر شما :