اروپایی‌ها یکی پس از دیگری رهسپار ایران می‌شوند

تهران، ترافیک سفرهای دیپلماتیک

۱۵ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۹۲۸۲۷۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
ایران در مقایسه با سوریه و عراق و مصر شاهد ثبات سیاسی قابل لمسی است. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ثبات سیاسی دارند و شرکت‌های خارجی فعالیت بسیاری در آنها می‌کنند اما این به تنهایی برای سرمایه‌گذاران خارجی کافی نیست.
تهران، ترافیک سفرهای دیپلماتیک

دیپلماسی ایرانی: با گذشت شش ماه از آغاز دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، چهره میانه رو، هیئت های سیاسی و اقتصادی یکی پس از دیگر راه تهران را در پیش گرفته اند و به از سرگیری روابط سریع با ایران با امید رفع تحریم ها در نزدیک ترین زمان ممکن ابراز تمایل می کنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، روز سه شنبه هیئتی مشتمل بر 110 نفر از بزرگان اقتصادی فرانسه و اربابان طراز اول این کشور وارد ایران شدند تا ضمن ملاقات و مذاکره با ایرانی ها زمینه های بازگشت به ایران پس از سال ها غیبت را بررسی کنند. این هیئت بزرگ ترین هیئت اقتصادی خارجی پس از سفر هیئت های اقتصادی ایتالیایی، آلمانی، اتریشی و پرتغالی به تهران محسوب می شود.

اگر چه در بعد دیپلماتیک از نظر فنی انتظار نمی رود که در خلال این سفر با وجود ادامه تحریم های اعمال شده علیه تهران قراردادی میان دو طرف امضا شود اما نکته مهم در این است که صرفا حضور آنها در ایران خود مهم است و نشان می دهد که آنها درصدد ورود به بازار بزرگی با 76 میلیون نفر جمعیت هستند.

به موجب توافق نامه امضا شده میان ایران با 1+5 در ماه نوامبر گذشته بخشی از تحریم های اقتصادی تحمیل شده علیه ایران در برابر تعلیق بخشی از فعالیت های هسته ای این کشور متوقف خواهد شد. این توافق که از 20 ژانویه وارد مرحله اجرایی شد انتظار می رود که بتواند زمینه ساز مذاکرات برای پایان دادن به بحران پرونده هسته ای ایران و رسیدن به یک توافق نهایی شود.

یکی از تحلیلگران ایرانی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «ایران در مقایسه با سوریه و عراق و مصر شاهد ثبات سیاسی قابل لمسی است. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ثبات سیاسی دارند و شرکت های خارجی فعالیت بسیاری در آنها می کنند اما این به تنهایی برای سرمایه گذاران خارجی کافی نیست، آنها به دنبال بازارهای بزرگ تر و باثبات تر و پرنفوذتر و تاثیرگذارتر هستند.»

شرکت خودروسازی پژو که فعالیت های خود را از 2012 در ایران متوقف کرد و شرکت رنو دیگر شرکت فرانسوی که چند ماه پیش فعالیت های اقتصادی خود را در ایران به حداقل رساند، قبل از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران بر بازار خودروی این کشور مسلط بودند. این دو شرکت اکنون امیدوارند که با رفع تحریم خودرو علیه ایران بتوانند مجددا به بازار ایران بازگردند و دستاوردهای جدیدی را در برابر شرکت های آسیایی به ویژه چینی که در سال گذشته میلادی توانسته بودند سهم بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص دهند، به دست آورند.

تولید خودرو در ایران از 1.7 میلیون خودرو در سال 2011 به 500 هزار خودرو در سال 2013 کاهش یافت و تهران امیدوار است که با رفع تحریم ها و عادی شدن روابط با غرب بتواند تا سال 2015 جایگاه سابق خود را در تولید، جایگاهی که قبل از اعمال تحریم ها داشت، به دست آورد.

کارشناسان ایرانی بر این اعتقادند که این حجم گسترده سفرهای مقام های خارجی به ایران که تهران را تبدیل به جایی برای ترافیک دیپلماتیک کرده است، نشان از فروریختن چارچوب و ساختار تحریم ها و آغاز فصلی تازه از روابط ایران با جامعه جهانی دارد.

در عین حال شرکت بزرگ توتال که فعالیت های گسترده ای در بخش نفت و گاز دارد و فعالیت های خود را در ایران از سال 2010 متوقف کرده نیز امیدوار است که بتواند مجددا به بازار پرسود ایران بازگردد.

در ماه دسامبر ایما بونینو، وزیر امور خارجه ایتالیا به عنوان اولین مسئول عالی رتبه اروپایی به تهران سفر کرد. پیش از این به دلیل سیاست های تند محمود احمدی نژاد علیه غرب به ویژه اظهارات آتشینی که بیان می کرد، روابط ایران و اروپا بسیار تیره شده بود.

در این میان سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به ایران که اواخر ماه گذشته میلادی انجام شد، از مهمترین سفرهای انجام شده به تهران محسوب می شود. این سفر نشان داد به رغم ادامه اختلاف های دو طرف بر سر بحران سوریه روابط دو کشور رو به گسترش است، تا آن جایی که دو کشور ابراز تمایل کردند که سطح روابط تجاری خود را تا سال 2015 تا سقف 30 میلیارد دلار در سال افزایش دهند.  

این در حالی است که روز سه شنبه کارل بیدت، وزیر امور خارجه سوئد نیز وارد تهران شد و انتظار می رود تا پایان ماه فوریه رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان نیز به تهران سفر کند.

در همین حال در طول یک ماه گذشته مسئولان سابق بین المللی مثل جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق و کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل نیز به تهران سفر کردند.

کارشناسان ایرانی بر این اعتقادند که این حجم گسترده سفرهای مقام های خارجی به ایران که تهران را تبدیل به جایی برای ترافیک دیپلماتیک کرده است، نشان از فروریختن چارچوب و ساختار تحریم ها و آغاز فصلی تازه از روابط ایران با جامعه جهانی دارد. به گونه ای که بسیار سخت می توان مانع از بازگشت شرکت های خارجی به ایران شد و این موفقیتی بزرگ برای دیپلماسی حسن روحانی محسوب می شود. در این میان بسیاری از مسئولان ایرانی نیز معتقدند که عادی سازی روابط میان ایران با ایالات متحده نیز به امری گریزناپذیر تبدیل شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ايران و اروپا ايران و فرانسه


نظر شما :