تشدید تنش ها در ائتلاف مخالفان سوری

اختلافات عربستان و قطر در جمع دشمنان اسد شکاف انداخت

۲۲ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۲۹۹۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
برخی از تحلیلگران بر این اعتقادند فرا خواندن سفرای کشورهای عربستان و امارات و بحرین از قطر به دلیل شدت گرفتن اختلاف‌ها بر سر ایدئولوژی رایج در عملکرد سیاسی مخالفان سوری و چگونگی اداره پرونده سوریه بوده است.
اختلافات عربستان و قطر در جمع دشمنان اسد شکاف انداخت

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به ائتلاف مخالفان اسد می گویند که تصمیم به بازگشت 41 عضو سابق این جریان به این ائتلاف باعث ایجاد اختلاف در درون ائتلاف مخالفان شده تا آن جا که احتمال شکاف جدی و عمیق در میان آنها قوت گرفته است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بعد از آن که جلسات ائتلاف مخالفان با نمایندگان حکومت بشار اسد در خلال نشست ژنو 2 به شکست انجامید و مخالفان و طرف های حامی آنها به این تتیجه رسیدند که تصمیمی برای به نتیجه رسیدن با حکومت بشار اسد برای حل سیاسی بحران سوریه وجود ندارد، شماری از مخالفان از ائتلاف خارج شدند که در آن موقع موجی از انتقادها را بر انگیختند. اکنون بازگشت این افراد به جمع مخالفان اختلاف برانگیز شده است. برخی از اعضای ائتلاف می گویند کسانی که از جمع ما خارج شدند دیگر حق بازگشت به ائتلاف را ندارند.

منذر اقبیق، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوری از اظهار نظر درباره بازگشت این 41 نفر عضو سابق به ائتلاف خودداری کرد اما یکی از مسئولان ائتلاف مخالفان که نخواست نامش فاش شود درباره بازگشت این افراد به جمع ائتلاف گفت که بازگشت آنها باعث ایجاد تنش در میان مخالفان شده است.

در عین حال اقبیق در این باره گفت که بازگشت آنها به جمع ائتلاف با هدف ممانعت از انتخاب مجدد احمد الجربا به ریاست ائتلاف صورت گرفته است.

قرار است انتخابات درونی ائتلاف مخالفان برای انتخاب رئیسشان در چهارم ماه ژوئن برگزار شود. احمد الجربا مورد حمایت عربستان سعودی است در حالی که شاخه قطری ائتلاف مخالفان با ریاست مجدد او مخالف است.  

41 عضو انصراف داده از ائتلاف مخالفان در شش ژانویه گذشته درباره دلایل انصراف خود  از ائتلاف گفتند که "با توجه به خروج انقلاب سوریه از اصول و اهدافش و بعد از آن که دیدند که راهی که پیش رو است، بسته است و همه تلاش ها برای پیشبرد اصلاحات محکوم به شکست است تصمیم به پذیرفتن حقیقت و جدا شدن از ائتلاف گرفتند چرا که می بینند توانایی تحمل مسئولیت و نمایندگی از نیروهای انقلابی و مدنی در سوریه را ندارند."

هیثم المالح، رئیس کمیته قانونی ائتلاف مخالفان و از اعضای جنبش اخوان المسلمین سوریه در این باره گفت که بازگشت به جمع مخالفان و حضور در نشست آینده این ائتلاف از حق اعضای انصرافی از این ائتلاف است.

ائتلاف مخالفان سوری شامل 123 عضو است که 41 نفر خارج شده از آن یک سوم جمع آنها را شامل می شوند. ریاض حجاب، نخست وزیر اسبق و بالاترین مقام جدا شده از حکومت اسد از بارزترین چهره های این جمع محسوب می شود. وی مورد حمایت قطر است و آن طور که ناظران می گویند او پس از آن که در انتخابات گذشته در برابر احمد الجربا در رسیدن به ریاست ائتلاف شکست خورد، تصمیم به کناره گیری از عضویت در جمع ائتلاف مخالفان گرفت.

این در حالی است که هیثم المالح، رئیس کمیته قانونی ائتلاف مخالفان و از اعضای جنبش اخوان المسلمین سوریه در این باره گفت که بازگشت به جمع مخالفان و حضور در نشست آینده این ائتلاف از حق اعضای انصرافی از این ائتلاف است.

تحلیلگران بر این اعتقادند که گروهی که در بحبوحه مذاکرات ژنو از ائتلاف خارج شد باعث تضعیف شدید ائتلاف مخالفان در مذاکراتشان در برابر نمایندگان حکومت سوریه شد به گونه ای که هیئت مذاکره کنندگان مخالفان اسد نتوانستند کوچک ترین گامی در دستاوردهای سیاسی در برابر نمایندگان حکومت بشار اسد بر دارند.

در عین حال این مساله نشان از درگیری ها و تنش های منطقه ای عربی میان عربستان و قطر در پرونده سوریه دارد. قطر از ابتدای درگیری های مسلحانه در سوریه همواره تلاش داشته میان تلاش سیاسی برای پیشبرد اهداف ائتلاف مخالفان در برابر حکومت سوریه و یکپارچه کردن مخالفان فرق بگذارد و این دو را مساله متفاوت از هم جلوه دهد.  

برخی از تحلیلگران نیز بر این اعتقادند فرا خواندن سفرای کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین از قطر به دلیل شدت گرفتن اختلاف ها بر سر ایدئولوژی رایج در عملکرد سیاسی مخالفان سوری و چگونگی اداره پرونده سوریه بوده است. قطر خط حمایت از اخوان المسلمین و جریان های اسلام گرای نزدیک به این جریان را در درون ائتلاف مخالفان دنبال می کند در حالی که عربستان سعودی به شدت با این دیدگاه مخالف است و بر کنار گذاشتن اخوانی ها از جمع ائتلاف مخالفان سوری اصرار دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: قطر سوريه عربستان ائتلاف مخالفان سوري


نظر شما :