لبنان، ایستگاه اول

دوره تفاهم میان ایران و عربستان آغاز می‌شود

۲۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۹۳۱۱۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در این میان این سوال مطرح است که آیا مرحله جدیدی از تماس‌های ایرانی – عربستانی با ترغیب امریکایی‌ها و با مشارکت اماراتی‌ها، آن طور که برخی منابع مطلع می‌گویند، آغاز شده است؟
دوره تفاهم میان ایران و عربستان آغاز می‌شود

دیپلماسی ایرانی: از شدت لحن پرخاشگرانه حزب الله و جریان المستقبل نسبت به یکدیگر کاسته شده است. موفقیت اجرای طرح امنیتی در طرابلس تاثیر خود را بر روابط احزاب درونی لبنان گذاشته است. برای بسیاری این سوال به وجود آمده که آیا این آرامش ماحصل تفاهم عربستان و ایران با استقبال امریکا است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان های لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، نضال طعمه در این باره می گوید: «همه به این باور رسیده اند که ضرورت دارد لبنان بی طرفی خود را در قبال تحولات سوریه حفظ کند. سیاست بی طرفی و خویشتنداری جدی است و باید بر روی زمین نیز تطابق یابد. با آغاز به کار دولت جدید لبنان و بازگشت نمایندگان مجلس به پارلمان و طبیعت کار قانونگذاری شان و تلاش برای برگزاری انتخاباتی جدی که قطعا محدود به داخل لبنان خواهد بود، اگر چه از جانب طرف خارجی نیز متاثر است، همه اینها باعث شدند تا آرامش به لبنان بازگردد و ثبات بر لبنان حاکم شود.»

وی در ادامه می گوید: «با اجرای طرح امنیتی در طرابلس که قرار است به زودی تا بقاع و ضاحیه و بیروت نیز گسترش یابد امور به سمتی می رود که رهبران سیاسی نوعی از آرامش را بر کشور حاکم کنند. ممکن است مدت این آرامش تا انتخابات ریاست جمهوری باشد ممکن هم است خدای ناکرده به زمان صفر برسد.»

که آن چه امروز از اجرای طرح امنیتی در طرابلس شاهدیم و این گونه به نظر می رسد که امور به سمت نوعی حل و رفع اختلافات متمایل شده حاکی از نزدیکی ایران و عربستان است.

در همین رابطه عبدالمجید صالح، نماینده مجلس از جریان "آزادی و توسعه" می گوید: «ما بیش از 10 سال است که درگیر مذاکراتی داغ میان حزب الله و جریان المستقبل هستیم. اما در آخر برای هر چیزی پایانی وجود دارد. بهترین راه برای ایجاد ثبات در کشور و دور کردن عرصه سیاسی لبنان از پیچیدگی های موجود در پرونده سوریه و همچنین مقابله با سیل مهاجرانی که از سوریه به لبنان سرازیر شده گفت وگو است.»

وی در ادامه می گوید: «از طریق وضعیت سیاسی و امنیتی مضطرب و ناآرام در لبنان نمی توان به آرامش مورد هدف در کشور رسید. حداقل انتظار می رود که گفت وگوها بر قضایای اولیه مرتبط به امنیت و ثبات کشور متمرکز باشد. زمینه چنین کاری هم بعد از توافق لبنانی ها به تشکیل دولت فراهم شده است. پیش از آن لبنان بر لب پرتگاه بود. ما از هر گفت وگویی که مرحله توافق طولانی مدت را برای کشور ایجاد کند، حمایت می کنیم. ما نباید اسیر زمان باشیم تا هر وقت مشکلی پیش آمد به وقتش با آن مشکل مقابله کنیم.»

در این میان این سوال مطرح است که آیا مرحله جدیدی از تماس های ایرانی - عربستانی با ترغیب امریکایی ها و با مشارکت اماراتی ها، آن طور که برخی منابع مطلع می گویند، آغاز شده است؟

طعمه می گوید: «عملا امروزه چنین مرحله ای آغاز شده است. همه اموری که مرتبط با خارج بودند از جمله انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت که مداخله ها و مصالح خارجی در آنها موثرند به نوعی به سمت نوعی تفاهم در حرکت هستند. تماس ها و گفت وگوهای بین المللی ای وجود دارد که همگی آنها بر وضعیت جاری بر لبنان تاثیر دارند.»

در این رابطه صالح می گوید: «هر آن چه در گذشته غیر ممکن به نظر می رسید، اکنون ممکن شده است. دولتی تشکیل نمی شد اگر گفت وگویی میان ایران و عربستان که می توانند معادلات را تغییر دهند، انجام نمی شد. شاید این گفت وگوها به دور از رسانه ها یا پشت پرده جریان داشته باشد. شاید هم میانجی گرها و ارتباطاتی میان دو طرف وجود داشته اند. مثل نشست کویت یا نقشی که عمان بازی می کند، بی شک تنش و جنگ بهترین یا مناسب ترین انتخاب در منطقه محسوب نمی شود.»

در این میان به نظر می رسد که اوضاع در سوریه نیز در حال تغییر است و آن قدری اوضاع تغییر کرده است که از شدت دشمنی دو طرف دوست و دشمن حکومت سوریه کاسته شود. اما آیا اوضاع به مرحله ای رسیده که بگوییم ارتباطاتی آغاز شده است تا سرنوشت بقای بشار اسد در حکومت را تعیین کند؟

طعمه می گوید که اسد نمی تواند در حکومت باقی بماند حتی اگر همه کشورها بر بقای او توافق کنند. حجم خشونت ها و درگیری ها به اندازه ای بالا است که جایی برای بقای او در حکومت باقی نمی گذارد. وی همچنین این سوال را می پرسد که سوریه متمدن و محور گفت وگوها امروزه کجاست؟

صالح با این نظر مخالف است. او می گوید: «گفت وگوهایی وجود دارد که مسلما نمی تواند مفهوم سیاسی، نظامی و امنیتی بیابد مگر این که اسد در قدرت باقی بماند، کشورهایی که انتظار سقوط اسد را ظرف یک هفته و یک ماه و یک سال داشتند اکنون می بینند که رویایشان تحقق نیافته و لازم است که بر سر بقای اسد در قدرت توافق کنند. ملت سوریه نیز باید بتوانند رهبران خود را حفظ کنند.»

آیا گفت وگوهای ایران و عربستان می تواند تکلیف لبنان را در قبال سوریه روشن کند؟

طعمه تاکید می کند که آن چه امروز از اجرای طرح امنیتی در طرابلس شاهدیم و این گونه به نظر می رسد که امور به سمت نوعی حل و رفع اختلافات متمایل شده حاکی از نزدیکی ایران و عربستان است. تصمیمی بین المللی وجود دارد که لبنان از بحران سوریه دور بماند و به طور جدی به فکر انتخاب رئیس جمهور خود باشد.

صالح می گوید که لبنانی ها باید خویشتنداری خود را حفظ کنند. تشکیل دولت باب گفت وگو میان المستقبل و حزب الله را گشود. اظهاراتی بیان شده که نشان می دهد دو طرفی که از هم دور شده بودند در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. چیزی که قبلا غیر ممکن بود اکنون ممکن شده است. برای این که سیاست مجموعه ای از مصالح است و هر چیزی از طریق آن امکان پذیر است. تغییراتی وجود دارد که خود را بر واقعیت منطقه و واقعیت تحولات داخلی تحمیل می کند که از جمله آن می توان به توافق همگان بر لزوم مبارزه با تروریسم اشاره کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و عربستان


نظر شما :