موضع مشترک دیپلمات های ایرانی و آمریکایی

مذاکرات سخت و دشوار بود

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۳۲۹۰۴ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
این احتمال وجود دارد که اظهارات مقامات آمریکایی و ایرانی به دلیل افزایش فشارها بر طرف مقابل باشد اما این یک واقعیت است که هنوز مشکلات عدیده ای در روند مذاکرات باقی مانده که اگر حل نشده باقی بمانند می توانند ریسک در خطر افتادن توافق هسته ای نهایی را به هماره داشته باشند.
مذاکرات سخت و دشوار بود

دیپلماسی ایرانی: ایران و شش قدرت جهانی پیشرفت اندکی در روند مذاکرات به منظور حل مجادله هسته ای ایران داشته اند. این را یک مقام عالی رتبه آمریکایی می گوید و به این ترتیب تردید ها در مورد چشم انداز دستیابی به توافق نهایی تا 29 تیرماه افزایش یافته است.این در حالی است که تهران نیز می گوید مذاکرات وین که از روز چهارشنبه آغاز شده، دشوار و کند بوده است.

پس از سه ماه مقایسه انتظارها به جای  مذاکره بر سر مصالحه احتمالی،هر دو طرف در حال نگارش متن پیش نویس توافق هسته ای نهایی هستند که می تواند به سال ها بن بست در مذاکرات هسته ای با ایران پایان داده و از بروز جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری کند.

این احتمال وجود دارد که اظهارات مقامات آمریکایی و ایرانی به دلیل افزایش فشارها بر طرف مقابل باشد اما این یک واقعیت است که هنوز مشکلات عدیده ای در روند مذاکرات باقی مانده که اگر حل نشده باقی بمانند می توانند ریسک در خطر افتادن توافق هسته ای نهایی را به هماره داشته باشند. یک مقام آمریکایی در گفت و گو با رویترز خاطرنشان کرده است که مذاکرات دشوار و کند بوده و شکاف های بارزی وجود دارد. به کفته او ایران باید تصمیم های سختی بگیرد و غرب نیز از اینکه با توجه به زمان کوتاه باقی مانده، پیشرفت کمی صورت گرفته، نگران است.

با این وجود فضای مذاکرات به اندازه ای تعاملی بوده است که ملاقات دیپلمات های ایرانی و آمریکایی بیش از 2 ساعت به طول بیانجامد. این نشست ها که زمانی غیر قابل تصور می نمود اکنون بین دو دشمن قدیمی به روالی عادی تبدیل شده است.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، دیپلمات ها فاش کرده اند که برخی موانع در جریان سه دو مذاکرات قبلی ظهور کرد که از جمله آنها می توان به آینده راکتور آب سنگین اراک اشاره کرد. غرب ادعا می کند که این راکتور می تواند به ذخیره ای از پلوتونیوم برای ایران تبدیل شود که در ساخت سلاح هسته ای کارایی دارد . البته به نظر می رسد اکنون این موضوع به یکی از ساده ترین مسائل برای حل و فصل شدن تبدیل شده است.

با این وجود فضای مذاکرات به اندازه ای تعاملی بوده است که ملاقات دیپلمات های ایرانی و آمریکایی بیش از 2 ساعت به طول بیانجامد. این نشست ها که زمانی غیر قابل تصور می نمود اکنون بین دو دشمن قدیمی به روالی عادی تبدیل شده است.

دیپلمات ها می گویند مواضع دو طرف همچنان در موضوعاتی نظیر ظرفیت اورانیوم غنی شده ایران از هم فاصله دارد. غرب از ایران می خواهد برنامه های غنی سازی خود را به عقب بازگرداند تا در صورت انحراف از مسیر صلح آمیز زمان بیشتری برای ورود به باشگاه هسته ای لازم باشد. اما تهران که همواره بر صلح آمیز بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد می گوید که از ذخایر اورانیوم برای مصارف غیر نظامی استفاده می کند.

یک مساله دیگر نیز مدت زمانی است که هرگونه محدودیت در برنامه های هسته ای ایران اجرا می شود. سرعت لغو تحریم ها و برنامه های موشکی ایران نیز از دیگر موارد مورد اختلاف نظر است.

این در حالی است که پس از سال ها درگیری بین ایران و غرب، پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصت مغتنمی را برای بهبود روابط ایران با جامعه بین المللی پدید آورده است. شکست مذاکرات هسته ای و حاصل نشدن توافق نهایی ، موضع دولت روحانی را تضعیف و در مقابل دست تندروهای منتقد دولت را بازتر می کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: مذاکرات ایران با 1+5 برنامه هسته ای ایران


نظر شما :