ایران و روسیه نزدیک تر می شوند

صادرات خودرو در نقش کاتالیزور دیپلماسی

۱۰ تیر ۱۳۹۳ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۹۳۵۱۵۶ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
روابط ایران و روسیه در حال نزدیک تر شدن است و گواه این مدعا هم خودرو است. ایران برای نخستین بار در 5 سال گذشته، از روز یکشنبه صادرات خودرو را به روسیه آغاز کرده است.
صادرات خودرو در نقش کاتالیزور دیپلماسی

دیپلماسی ایرانی: روابط ایران و روسیه در حال نزدیک تر شدن است و گواه این مدعا هم صنعت خودرو است. ایران برای نخستین بار در 5 سال گذشته، از روز یکشنبه صادرات خودرو را به روسیه آغاز کرده است.تایم در این زمینه نوشت:پس از اینکه ایران استاندارهای آلایندگی هوا را در خودروهای تولیدی بهبود بخشید، صادرات خودرو به روسیه را آغاز کرده و قصد دارد تا سال 2015، ده هزار دستگاه خودرو سمند و رونا به این کشور صادر کند. این در حالی است که ایران خودور در فاصله سال های 2007 تا 2009 ، دوازده هزار خودرو به روسیه صادر کرده بود. اما این صادرات پس از اعمال قوانین یورو 4 در روسیه متوقف شد. به گزارش تایم، صادرات خودرو به روسیه در حالی از سر گرفته می شود که پس از توافق هسته ای مقدماتی و لغو بخشی از تحریم ها، فضای بهتری برای تجارت با ایران ایجاد شده است. از سوی دیگر ایران و گروه 1+5 شامل روسیه قصد دارند توافق جامع هسته ای را نیز امضاء کنند که به موجب آن بخش وسیع تری از تحریم ها لغو خواهد شد.

از سوی دیگر از سرگیری صادرات نشان می دهد که همکاری فزاینده ای بین ایران و روسیه برقرار شده است. همچنین روسیه قرادادهایی را برای ساخت نیروگاه های هسته ای جدید در ایران منعقد کرده است.

کارشناسان می گویند پیش از اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران این کشور سالانه یک میلیون خودرو تولید می کرد. اما تحریم ها تولید خودرو در ایران را کاهش داد و اکنون با لغو بخشی از تحریم ها این صنعت در ایران در حال احیا شدن است. روسیه نیز یک بازار بزرگ برای خودور به شمار می رود.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی در این زمینه نوشت: صادرات خودرو از ایران به روسیه گامی دیگر در جهت عمیق تر کردن روابط دو کشور از زمان اجرای توافق هسته ای مقدماتی به شمار می رود.

این خبرگزاری آمریکایی به اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و روسیه، منافع مشترک منطقه ای و ژئوپولتیک های انرژی که دو کشور را در موضوعات منطقه ای و استراتژیک به هم پیوند می دهد ، نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در بهمن ماه گذشته اعلام کرده بود پویایی های جدیدی در روابط ایران و روسیه ایجاد خواهد شد.

صادرات خودرو از ایران به روسیه گامی دیگر در جهت عمیق تر کردن روابط دو کشور از زمان اجرای توافق هسته ای مقدماتی به شمار می رود.

این در حالی است که تنش بر سر الحاق کریمه به روسیه نیز بین واشنگتن و مسکو اختلافات عمیقی ایجاد کرده است که در نزدیک تر شدن روابط تهران – مسکو بی تاثیر نیست. برخی کارشناسان بر این باورند در حالی که روسیه و ایران به هم نزدیک تر می شوند، روند مذاکرات هسته ای نیز دشوار تر خواهد شد. زیرا کرملین موضع سرسختانه تری علیه تعیین محدودیت ها برای ایران اتخاذ خواهد کرد. از سوی دیگر از آنجایی که آمریکا و اروپا تهدید کرده اند که روسیه را تحریم می کنند، مسکو از کارت مذاکرات هسته ای ایران علیه غرب استفاده می کند تا از این طریق موضع آنها را در برابر بحران اوکراین تضعیف کند.

مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه با اشاره به از سرگیری صادرات خودرو به روسیه می گوید: امیدوارم ارزش روابط تجاری دوجانبه افزایش یابد. به گفته او حجم روابط تجاری ایران و روسیه پیش از اعمال تحریم ها 4 میلیارد دلار بود اما در چهار سال اخیر و به دنبال اعمال تحریم ها،کاهش قابل ملاحظه  ای داشت.

یک مقام روسی نیز بر این باور است که صادرات خودرو از ایران به روسیه به تهران امکان می دهد که به پول رایج در روسیه دسترسی پیدا کند و از آن برای خرید کالاهای مورد نیاز استفاده کند. به دلیل اعمال تحریم ها واردات کالا از غرب دشوار است و به این ترتیب روسیه به کاتالیزوری برای دسترسی ایران به کالاهای مورد نیاز تبدیل می شود.

این در حالی است که پیش از این تهاتر نفت در برابر کالا بین ایران و روسیه مطرح شده بود. به این ترتیب که روسیه در مقابل واردات نفت از ایران ، محصولات خود را به این کشور صادر کند. اما آمریکا و اروپا ادعا می کنند این معامله می تواند ناقض تحریم های بین المللی علیه ایران باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: صادرات خودرو ایران و روسیه


نظر شما :