نیروهای عراقی باز هم در برابر داعش مقاومت نکردند

تکرار سناریوی موصل در رمادی؟

۱۹ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۹۳۹۳۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نیروهای ارتش عراق که در شهرهای هیت و کبیسه حضور داشتند با آمدن داعش بدون هر گونه مقاومتی شهر را ترک کردند.
تکرار سناریوی موصل در رمادی؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه الحیات، چاپ بیروت در گزارشی که درباره تحولات اخیر عراق منتشر کرده، آورده است که سناریوی تازه ای در این کشور در حال شکل گیری است که تفاوت چندانی با سناریوی سقوط موصل ندارد. حادثه ای که ضربه ای شدید بر اعتبار ارتش عراق وارد کرد و تا اندازه بسیاری بر روحیه ملت عراق تاثیر منفی گذاشت. به نوشته این روزنامه در استان الانبار به ویژه در شهر رمادی بعد از آن که نیروهای ارتش از جنوب آن از جمله پایگاه نظامی «الحبانیه» عقب نشینی کردند، داعش پیشروی بسیاری داشته و توانسته است جای خالی نیروهای عراقی را پر کند. به عبارت دیگر خیانتی تازه از ارتش عراق که همچنان بازماندگان رژیم بعثی را در خود جای داده است.

چند روز پس از محاصره شهر حدیثه در شمال رمادی که همچنان تحت کنترل نیروهای ارتش عراق و عشایر سنی است، نیروهای داعش به سمت شهرهای دیگر این منطقه از جمله شهرهای هیت و کبیسه پیشروی کرده اند و به گفته شاهدان عینی که به روزنامه الحیات گفته اند، بیشتر مناطق این شهرها تحت کنترل داعش در آمده است. آنها می گویند نیروهای ارتش عراق که در این شهرها حضور داشتند با آمدن داعش بدون هر گونه مقاومتی شهر را ترک کرده اند. نیروهای داعش در مناطق دیگری از جنوب شرق فلوجه نیز پیشروی کرده اند. آنها همچنین توانسته اند روستاهای اطراف شهر الکرمه که پیش از این تحت کنترل نیروهای امنیتی عراقی و عشایر بود را نیز به اشغال خود در آورند.

منابع امنیتی استان الانبار روز دوشنبه گفتند که عناصر داعش تلاش کردند که از ناحیه غربی شهر رمادی را تصرف کنند اما پس از درگیری های شدیدی که میان آنها با نیروهای هنگ هشتم ارتش روی داد، از رسیدن به این هدف باز ماندند.

در همین رابطه صباح کرحوت، رئیس شورای استانداری الانبار در این باره گفت: «الانبار به دلیل ضعف کمک رسانی به نیروهای عشایر و پلیس که انتظار می رود از سوی دولت مرکزی و نیروهای پیمان بین المللی مبارزه با داعش مورد پشتیبانی قرار بگیرند، در بن بست قرار گرفته است.»

وی نسبت به سقوط الانبار هشدار داد و گفت که سقوط داعش می تواند مقدمه ای برای سقوط بغداد باشد به ویژه که نیروهای داعش بعد از عقب نشینی نیروهای عراقی توانسته اند به امکانات تسلیحاتی بالایی دست یابند.

این در حالی است که ارتش عراق عقب نشینی از الانبار به ویژه شهر رمادی را از روی ناچاری و ناتوانی خود اعلام کرده و گفته است که وقتی مشاهده کرده است که ناگهان سه هزار نیروی داعش با تجهیزات مدرن وارد رمادی شده اند در حالی که آنها از امکانات لازم برخوردار نیستند، عقب نشینی از آن را بر مردن به دست داعش ترجیح داده است. 

در همین رابطه لئون پانه تا، وزیر دفاع سابق امریکا نسبت به جنگ با داعش هشدار داد و گفت که این جنگ بسیار سخت است و احتمال دارد سی سال به طول بینجامد. اظهاراتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بوی توطئه ای تازه علیه منطقه می دهد.

وی همچنین باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا را به دلیل عقب نشینی همه نیروهای امریکایی از خاک عراق و تردیدش در حمایت از مخالفان سوری سرزنش کرد.

لئون پانه تا در اظهاراتی که روزنامه یو اس ای تودی منتشر کرد، گفت: «به اعتقاد من جنگ با داعش 30 سال طول خواهد کشید و تهدید این شبکه تندرو می تواند به یمن و لیبی و نیجریه و سومالی کشیده شود.»

وی از این که اوباما به دولت عراق به اندازه کافی فشار نیاورد که نیروهای امریکایی را در عراق بپذیرد، انتقاد کرد و گفت: «بعد از عقب نشینی نیروهای ما در سال 2011 خلاء امنیتی در عراق به وجود آمد.»

در حال حاضر داعش بر استان موصل و بیشتر شهرهای الانبار تسلط کامل دارد به گونه ای که ماه گذشته میلادی تقسیم الانبار به دو ولایت را اعلام کرد، یکی از این مناطق که داعش آن را "ولایت فرات" نامیده شامل دو شهر القائم عراق و البوکامل سوریه می شود و ولایت دوم را نیز الانبار نامیده است.

منابع آگاه می گویند احتمالا به زودی فلوجه که این شهر نیز در حال حاضر تحت کنترل داعش است، از سوی این شبکه به عنوان ولایت جدید اعلام شود.

روز دوشنبه نیروهای ائتلاف به داعش در شهر هیت حمله کردند که این حمله باعث تلفاتی در میان نیروهای داعش شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: الانبار ارتش عراق نیروهای داعش


نظر شما :