گذر قطار توافق هسته‌ای از ایستگاه عربستان

۲۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۴۵۴۶۱ سرخط اخبار

یک کار شناس مسائل خاورمیانه با بی اثر دانستن ابراز نگرانی های مقامات سعودی نسبت به توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: قطار توافق هسته ای خیلی وقت است که از ایستگاه های عربستان سعودی و یا اسرائیل گذر کرده است و مطمئنا به عقب هم برنمی گردد از این رو نگرانی های سعودی های و اسرائیلی ها مانعی رسیدن ایران و ۱+۵ به توافق نمی شود. 

 
دیروز ترکی فیصل، از مقامات ارشد خاندان آل سعود همزمان با دور تازه مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس، در گفت و گو با بی بی سی با ابراز نگرانی نسبت به هر نوع توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ مدعی شده بود که «توافق هسته ای با ایران می تواند سایر کشورهای منطقه را به تولید سوخت اتمی ترغیب کند.» 
 
رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی با بیان اینکه در صورت توافق قدرت های جهانی با ایران، کشورش ممکن است به دنبال همان حقوق برود گفت: من همیشه گفته ام هر آنچه از این گفت وگو ها بیرون آید، ما هم به دنبال همان خواهیم بود. 
 
پیش از این بار ها مقامات غربی نسبت به شکل گیر هر نوع رقابت تسلیحاتی و هسته ای در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده بودند و بر پایه این نگرانی خواستار پایان بخشیدن به برنامه هسته ای ایران شده بودند. 
 
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بار ها اعلام کرده است که برنامه هسته ای اش صرفا یک برنامه صلح آمیز است و دستیابی به تسلیحات هسته ای جایگاهی در اهداف این برنامه ندارد. 
 
با این حال به نظر می رسد که سعودی ها تلاش دارند از یک سو با غیر صلح آمیز جلوه دادن برنامه هسته ای ایران و از سوی دیگر با طرح ادعای پیش گرفتن مسیر دستیابی به تسلیحات هسته ای، کشورهای غربی را در آستانه رسیدن به ایستگاه پایانی مذاکرات هسته ای، به عدم توافق با ایران ترغیب کنند. 
 
این در حالی است که به گفته صباح زنگنه، کار شناس مسائل خاورمیانه این نگرانی ها امروز دیگر اثر بخش نیست و نمی تواند به مانعی در رسیدن به توافق هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ تبدیل شود. 
 
صباح زنگنه، با بیان این مطلب در گفت و گو با فرارو درباره سخنان ترکی فیصل گفت: موضوع مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ برای رسیدن به یک توافقی که از یک سو منجر به رفع نگرانی ها نسبت به ماهیت برنامه هسته ای کشورمان و از سوی دیگر منتج به ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای در داخل کشور شود موضوع تازه ای نیست که امروز سعودی ها بخواهند آن را مستمسکی قرار دهند برای آنکه به گفته خود رقابت تسلیحاتی را به راه اندازند. 
 
وی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای حداقل ۱۰ سال است که میان ایران و قدرت های بزرگ جهانی در جریان است و اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد گفت: از این رو همانطور که نگرانی های پیشین سعودی ها نتوانسته است به مانعی در مسیر مذاکرات تبدیل شود بعید است که مانع از حصول توافق هم شود. 
 
این کار شناس مسائل خاورمیانه افزود: از سوی دیگر نه ایران و نه کشورهای عضو گروه ۱+۵ نتایج این مذاکرات را علیه طرف ثالث نمی دانند. بنابراین نگرانی های سعوی ها نسبت به توافق هسته ای اساسا به جا و منطقی نیست. 
 
زنگنه در ادامه با اشاره به سخنان ترکی فیصل مبنی بر اینکه هر آنچه از این گفت وگو ها بیرون آید، ما هم به دنبال همان خواهیم بود، گفت: هیچکس مانع اقدام کشور ها برای استفاده از حق قانونی خود در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای پس از پیوستن به آژانس بین المللی انرژی اتمی نخواهد شد. این حقی است که نه عربستان بلکه سایر کشورهای منطقه می توانند به آن دست پیدا کنند واستفاده کشور ها از انرژی هسته ای صلح آمیز تهدید علیه سایر کشور ها محسوب نمی شود. 
 
وی افزود: با این حال خوب است مقامات سعودی از جمله آقای ترکی فیصل این واقعیت را در نظر بگیرند که کار بر روی پروژه انرژی هسته ای سابقه ای نه یک روزه و دو روزه بلکه ۴۰ ساله در ایران دارند. 
 
این کار شناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بنابراین دستیابی به پروژه هسته ای با یک تصمیم و دستور و فرمان ملوکانه حاصل نمی شود و نیازمند پروسه طولانی با تمهیدات فراوان و تنوع علمی و تکنولوژیک و نیروی انسانی است. 
 
وی تصریح کرد: از این رو سعودی ها به سادگی و تنها با یک فرمان ملوکانه و پول نمی توانند مسیری که ایران نزدیک به۴۰ سال است آن را طی کرده است را طی کند و یک شبه به تاسیسات و انرژی هسته ای بومی دست پیدا کند. 
 
زنگنه درباره اینکه چرا تاکنون اطمینان های آمریکا و ایران به عربستان نتوانسته است نگرانی های این کشور درباره توافق هسته ای را کاهش دهد گفت: اولا دولت یا کشوری که نیات سوییی نسبت به سایرین داشته باشد همواره احساس نگرانی می کنند و در نگرانی خود باقی می ماند و با سخن و اطمینان دادن نگرانی هایش مرتفع نخواهد شد. 
 
وی در خاتمه درباره اینکه آیا در ایستگاه پایانی مذکرات هسته ای نگرانی های عربستان می تواند مانع از حصول توافق نهایی شود، گفت: اراده کشورهای عضو گروه ۱+۵ و در راس آن ایالات متحده آمریکا رسیدن به توافق هسته ای با ایران است. در چنین شرایطی می توان گفت که قطار توافق هسته ای خیلی وقت است که از ایستگاه های عربستان سعودی و یا اسرائیل گذر کرده است و مطمئنا به عقب هم برنمی گردد از این رو نگرانی های سعودی های و اسرائیلی ها مانعی رسیدن ایران و ۱+۵ به توافق نمی شود.

کلید واژه ها: گروه 1+5 خاورمیانه مسائل خاورمیانه ترکی فیصل ایران و گروه 1+5


نظر شما :