اعلام رسمی نامزدی جب بوش در انتخابات 2016

رئیس‌جمهوری که توافق هسته‌ای را لغو می‌کند

نویسنده خبر: حسین هوشمند
جب بوش در سخنرانی‌هایش با توافق هسته‌ای ایران ابراز مخالفت کرده و چارچوب توافقی که در لوزان به دست آمده را «توافقی وحشتناک» نامیده است.
رئیس‌جمهوری که توافق هسته‌ای را لغو می‌کند

دیپلماسی ایرانی: جب بوش سرانجام حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را رسمی کرد و سومین عضو خانواده بوش هم وارد رقابت برای تصاحب کاخ سفید شد. جب، فرماندار سابق فلوریدا در حالی در سخنرانی ای که روز دوشنبه در این ایالت داشت، ورودش به کمپین انتخاباتی را اعلام کرد که از حدود 18 ماه پیش فعالیت هایی در این زمینه داشت.

جب بوش کیست؟

جب 62 ساله در میدلند تگزاس به دنیا آمده است. پدر وی جورج هربرت واکر بوش (چهل و سومین رئیس جمهور آمریکا) و مادرش باربارا بوش است. وی پس از جورج، دومین فرزند خانواده است. زمانی که وی شش ساله بود خانواده اش به هوستون تگزاس نقل مکان کردند. نام اصلی وی جان الیس است و نام مستعارش جب، مخفف جان الیس بوش است.

جب تا مقطع ابتدایی در هوستون تحصیل کرد و پس از آن به همراه خانواده به ماساچوست نقل مکان کرد. جب مقطع دبیرستان را در آکادمی فیلیپس در آندوور گذراند. جایی که در سال های ابتدایی آن نمرات خوبی کسب نمی کرد و در دوره ای به ماری جوانا روی آورد، ولی در سال های انتهایی توانست وضعیت تحصیلی اش را بهبود ببخشد.

وی در 17 سالگی به عنوان کارآموزی تابستانی به مکزیک می رود و در یک روستای کوچک به نام ایباریلا، به دانش آموزان زبان انگلیسی یاد می دهد. در جریان همین سفر وی با همسر آینده اش کلومبا گارنیسا دو گالو آشنا می شود. همسر وی هیسپنیک است و همین مسئله کمک زیادی به وی برای جلب آرای هیسپنیک ها در انتخابات می کند. در حالی که بسیاری از اعضای خانواده وی به دانشگاه ییل می رفتند، وی دانشگاه آستین تگزاس را برای تحصیل انتخاب کرد و مدرک لیسانس در رشته مطالعات آمریکای لاتین را از این دانشگاه اخذ نمود.

ورود به سیاست

جب بوش در کمپین انتخاباتی پدرش در سال های 1980 و 1988 به عنوان داوطلب فعالیت می کرد. پس از آن وی در اوایل دهه 1980 به همراه همسرش به فلوریدا نقل مکان کرد و فعالیت های تجاری اش را در این ایالت آغاز کرد. ایالتی که به خاطر نزدیک بودن به کوبا، جمعیت هیسپنیک زیادی دارد.

اولین حضور جب در عرصه سیاسی مربوط به سال 1987 می شود زمانی که وی توسط باب مارتینز، فرماندار فلوریدا به عنوان وزیر بازرگانی ایالت انتخاب شد. وی تا سال 1988 در این پست حضور داشت و پس از آن به کمپین ریاست جمهوری پدرش در سال 1988 پیوست. بوش در سال 1989 مدیر کمپین انتخاباتی ایلیانا رز-لتینن در انتخابات مجلس نمایندگان بود و توانست وی را به عنوان اولین کوبایی تبار که وارد کنگره می شود، مورد مشاوره قرار دهد.

جب در سال 1994 در انتخابات فرمانداری فلوریدا کاندیدا شد ولی نتوانست فرماندار دموکرات لاتون چیلز را شکست دهد. بوش در این انتخابات مواضع به شدت محافظه کارانه ای اتخاذ کرده بود و در پاسخ به سوال «اگر شما به عنوان فرماندار انتخاب شوید، چه کاری برای سیاهپوستان انجام می دهید؟» گفت: «الان زمان این است جامعه ای براساس برابری فرصت ها داشته باشیم، نه برابری نتایج. پس در پاسخ به سوال شما می توانم بگویم احتمالاً هیچ کاری.»

جب پس از شکست در انتخابات به عضویت هیات مدیره بنیاد هریتیج در آمد و به فعالیت های تجاری اش ادامه داد. وی در انتخابات 1998 مجدداً کاندیدای فرمانداری فلوریدا شد و این بار توانست رقیب دموکراتش را شکست دهد و دوره فرمانداری اش با دوره دوم فرمانداری برادرش جورج در تگزاس همزمان شد. جب در این انتخابات توانست رای 61 درصد هیسپنیک ها را به دست بیاورد. وی در انتخابات مجدد سال 2002 هم توانست در انتخابات پیروز شود و تبدیل به اولین فرماندار جمهوری خواه دو دوره ای در فلوریدا شد.

مواضع در سیاست خارجی

جب بوش در حالی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است که بحث های زیادی درباره نظرات وی درباره عملکرد ضعیف برادرش در دوران ریاست جمهوری وجود دارد. تاثیر منفور بودن جورج بوش تا حدی است که جب علاقه ای به استفاده از نام بوش در تبلیغات انتخاباتی اش ندارد و در اولین سخنرانی تبلیغاتی اش، مادرش حضور داشت ولی پدر و برادرش حضور نداشتند. این مسئله خودش را در پلاکاردهای تبلیغاتی و لوگوی انتخاباتی وی هم نشان می دهد.

یکی از مهمترین مسائل پیش روی انتخابات آینده سیاست خارجی است. عقاید جب در زمینه سیاست خارجی شباهت های زیادی به مواضع پدر و برادرش دارد و دیدگاه های مشابه آنها دارد. این شباهت خودش را در تیم سیاست خارجی وی نشان می دهد، جایی که 19 نفر از 21 نفر آن را اعضای دولت پدر و برادرش تشکیل می دهند. در این تیم افرادی همچون جورج شولتز، جیمز بیکر، جان نگروپونته، پل ولفوویتز، استیفن هادلی، مایکل هایدن، رابرت زولیک و تام ریج حضور دارند.

جب در سخنرانی ای خصوصی که در ماه فوریه داشت گفته بود در زمینه مسائل خاورمیانه، برادرش جورج، مشاور وی است. این درحالی است که جنگ عراق لکه ننگی برای دولت بوش بوده است، اما جب هم مانند پدر و برادرش که عراق را اشغال کرده اند، مواضع مشابهی در قبال این جنگ دارد و از حامیان آن محسوب می شود. البته وی به این نکته اعتراف کرده است که اشتباهاتی در عراق صورت گرفته است اما به طور کلی از انجام این حمله دفاع می کند و افزایش مجدد شمار نیروها در عراق در سال 2007 را مورد تحسین قرار داده و گفته بود «این عمل یکی از قهرمانانه ترین شجاعت های سیاسی است که یک رئیس جمهور انجام داده است.»

ایران

جب در سخنرانی هایش با توافق هسته ای ایران ابراز مخالفت کرده و چارچوب توافقی که در لوزان به دست آمده را «توافقی وحشتناک» نامیده است. وی این نکته را هم اعلام کرده است که در صورتی که به ریاست جمهوری برسد، به احتمال زیاد هرگونه توافق نهایی با ایران را لغو خواهد کرد. بوش پیش از این هم بارها اعلام کرده است که گزینه نظامی باید روی میز باشد تا مقامات ایران مجبور به رها کردن جاه طلبی های هسته ای شان شوند. وی همچنین معتقد است که ایالات متحده باید به دنبال تغییر حکومت ایران برود و در این زمینه بسیار تهاجمی تر عمل کند.

داعش

بوش در مقطع کنونی موافق اعزام نیروی زمینی به عراق برای مبارزه با داعش نیست و اعتقاد دارد که تعدادی نیرو برای آموزش نیروهای عراقی و شناسایی اهداف باید اعزام شوند.

اسرائیل

جب بوش خودش را «حامی تزلزل ناپذیر» اسرائیل و بنیامین نتانیاهو می نامد. وی در سخنرانی هایش اعلام کرده است که سیاست های خاورمیانه ای اش را براساس اسرائیل تعیین خواهد کرد.

روسیه

بوش، ولادیمیر پوتین را «قلدر» می نامد و خواهان رویکردی قدرتمندانه تر در مقابله با وی است. بوش در جریان سفری که هفته گذشته به اروپا داشت به خبرنگاران گفته بود ایالات متحده باید نیروهای بیشتری در لهستان، کشورهای بالتیک و همسایه روسیه مستقر کند. وی همچنین پیشنهاد مانورهای نظامی بیشتر ایالات متحده در این منطقه را داده است.

کوبا

جب مخالف استراتژی اوباما برای عادی سازی روابط با دولت کوبا است. وی ماه دسامبر در این رابطه گفته بود: «ما به جای لغو تحریم ها باید به دنبال تقویت آنها باشیم.»

جب بوش رقبای زیاد و بعضاً قدرتمندی در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان دارد و هنوز راه طولانی برای رسیدن به نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 پیش رو دارد. اما حمایت شاخه اصلی حزب از وی و قدرت مالی ای که در سازماندهی تبلیغات دارد، عوامل مهمی در پیروزی وی خواهند بود. البته نکاتی همچون نام خانوادگی و مخالفت بعضی از محافظه کاران با وی می تواند برایش مشکل ساز شود. اما طبیعتاً نبرد حساس و مهم برای وی در صورتی که بتواند در انتخابات مقدماتی پیروز شود، رقابت با هیلاری کلینتون در انتخابات نهایی خواهد بود. رقابتی که یادآور دوگانه کلینتون-بوش خواهد بود. رقابتی که در سال 1992 به نفع خانواده کلینتون تمام شد.   

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فلوریدا جب بوش انتخابات 2016 انتخابات آمريكا توافق هسته اي حزب جمهوری خواه حسین هوشمند


نظر شما :