تلاویو برای خروج یهودی‌ها از حلب چراغ سبز نشان داد

برخورد تبعیض‌آمیز اسرائیل با شهروندان سوری

۲۳ آبان ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۳۶۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در سال 1948 سوریه نزدیک به 30 هزار یهودی داشت اما با ایجاد رژیم صهیونیستی بسیاری از آنها این کشور را ترک کردند که بزرگترین موج مهاجرت آنها در دهه نود بود.
برخورد تبعیض‌آمیز اسرائیل با شهروندان سوری

دیپلماسی ایرانی: دولت اسرائیل از دادن ویزا به یک شهروند سوری یهودی که همسر مسلمان دارد، خودداری کرد اما به یهودیان مستقر در سوریه به ویژه در شهر حلب چراغ سبز نشان داد که این کشور را ترک کنند. دولت اسرائیل اعلام کرده است حاضر است به این شهروند یهودی سوری روادید بدهد اما حاضر نیست به همسر مسلمان او روادیدی اعطا کند.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به گروه های لیبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، موتی کاهانا در گفت و گو با خبرگزاری فرانس پرس در این باره گفت: «ما موفق شدیم در ابتدای سال جاری میلادی دو یهودی سوری را از این کشور خارج کنیم و آنها را به اسرائیل برسانیم. اما سومین شهروند سوری به همراه خانواده اش به سوریه بازگشت و حاضر نشد به اسرائیل بیاید برای این که دولت اسرائیل به دلیل این که با یک دختر مسلمان ازدواج کرده بود، حاضر به دادن ویزا به او نشده بود.»

وی در ادامه افزود: «من دوستانی دارم که خودرویی را تهیه کردند و به شهر حلب فرستادند. شهری که همچنان درگیر جنگ شدیدی است. آنها به حلب رفتند تا سه خانواده یهودی که در این شهر هستند را به همراه خانواده هایشان خارج کنند. یکی از آنها یک زن هفتاد ساله بود که دو فرزند دختر داشت که یکی از آنها متاهل بود که به روی هم هفت نفر می شدند.»

شهر حلب از تابستان 2012 تا کنون شاهد درگیری های شدیدی است. این شهر عملا به دو قسمت تقسیم شده که یک قسمت آن دست حکومت و ارتش سوریه است و بخش دیگری آن به دست گروه های مخالف سوری افتاده است که عموما یک پارچه هم نیستند و هر بار گروهی جای آنها را می گیرد. اخیرا نیز داعش بخش هایی از مناطق پیرامونی حلب را به تصرف خود در آورده است. در حال حاضر شهر قدیمی حلب کاملا ویران شده و بازار تاریخی آن نیز آسیب های جدی دیده است.

در منطقه الجمیلیه در مرکز حلب قدیمی ترین خانواده های یهودی در جهان زندگی می کنند. بر اساس گزارش وزارت امور خارجه امریکا که درباره آزادی ادیان در سوریه که در سال 2014 منتشر شد در حدود 20 یهودی در این منطقه زندگی می کند.

برخی از یهودی ها مجبور شدند به سختی از طریق ترکیه از حلب بگریزند، آنها برای این فرار مجبور بودند از میان جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه عبور کنند. از جمله یهودی های اخیری که گفتند طی چند روز گذشته وارد اسرائیل شدند. اما یکی از آنها با وجود این راه جانکاه با تبعیض رژیم صهیونیستی مواجه شد و دولت این رژیم حاضر به دادن ویزا به خانواده او به دلیل این که مسلمان بودند، نشد در حالی که به مادر و دیگر دختر او ویزا داد. آن شهروند سوری که موفق به دریافت ویزا نشد حاضر نشد شرایط اسرائیلی ها را بپذیرد و به سوریه و به شهر حلب بازگشت.

کاهانا که می گوید با مخالفان مسلح سوری ارتباط دارد، همچنین می گوید: «یکی از فرزندان این خانواده که در نیویورک اقامت دارد به ما کمک کرد که در خارج کردن این خانواده از سوریه تلاش کنیم. او با یکی از خاخام ها که مقیم نیوجرسی در ایالات متحده است با تلفن تماس گرفت و او نیز گفت که ترتیب کار را برای خروج آنها در سریعترین زمان ممکن می دهد.»

او درباره دلایل خروج این خانواده یهودی گفت: «در ابتدا آنها حاضر نبودند خارج شوند اما اوضاع روزبه روز بدتر می شد تا این که دیگر آب و برق آنها قطع شد. با وجود این باز هم حاضر به خروج از سوریه نشدند تا این که مجبور شدیم آنها را بترسانیم و با تهدید آنها را سوار ماشین کنیم. وقتی به ترکیه رسیدند گفتند که می خواهند به ایالات متحده بروند چرا که در آن جا خانواده دارند و می خواهند به آنها بپیوندند اما دریافت روادید از ایالات متحده بسیار مشکل و پیچیده است، برای همین نتوانستند از آن جا روادید بگیرند.»

بر اساس قانون اسرائیل هر یهودی در دنیا می تواند شناسنامه اسرائیلی بگیرد به غیر از کسانی که به ادیان دیگر تعلق دارند.

کاهانا با انتقاد از رفتارهای دولت اسرائیلی که منجر به بازگشت آن شهروند سوری به سوریه شد، گفت: «50 درصد یهودی های امریکا با غیر یهود ازدواج کرده اند. برخی از آنها حتی به کنیسه می روند.»

یغال بالمور، سخنگی آْژانس یهود در پاسخ به این انتقاد گفت: «ما مطابق قانون کسانی را که ویژگی های مهاجرت به اسرائیل را ندارند رد می کنیم. اگر کاهانا با قوانین مشکل دارد می تواند برود و یقه قانون گذاران اسرائیلی را بگیرد نه کسانی را که قانون را اجرا می کنند.»

در سال 1948 سوریه نزدیک به 30 هزار یهودی داشت اما با ایجاد رژیم صهیونیستی بسیاری از آنها این کشور را ترک کردند که بزرگترین موج مهاجرت آنها در دهه نود بود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: شهروند سوری اسرائيل سوريه حلب


نظر شما :