از دیدار با پاپ تا امضای قراردادهای تجاری

روحانی منادی بهبود روابط با اروپا است

۲۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۵۳۶۸۹ اخبار اصلی اروپا
برخلاف تصویری که اسرائیل و تندروها علاقه دارند نشان دهند، روحانی یک عوام فریب پر سر و صدا نیست. او مدعی است یک رهبر مدرن از کشوری مدرن است و این تصویری است که آنها در این سفر نشان خواهند داد.
روحانی منادی بهبود روابط با اروپا است

نویسنده: کیم سنگوپتا

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از سال 2013 که به قدرت رسید به ایالات متحده، چین، ترکیه، افغانستان، روسیه و چند کشور آسیای مرکزی سفر کرده است. اما به غیر از سفری که به سوئیس برای شرکت در اجلاس داووس داشت، تا این هفته سفری به اروپا نداشته است.

در چند روز آینده وی با پاپ و مقامات ایتالیا و فرانسه دیدار خواهد داشت. این اولین سفر یک رئیس جمهور از ایران به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا در یک دهه اخیر است. واتیکان می گوید مذاکرات وی با پاپ فرانسیس از روی تلاش برای هموار کردن راه دوستی و اعتماد پایدار میان جمهوری اسلامی و کلیسای کاتولیک است.

پاپ فرانسیس قاطعانه از توافق میان قدرت های بین المللی و ایران بر سر برنامه هسته ای حمایت کرد و آن را «گامی مهم در جهت رسیدن به جهانی امن و برادرانه» نامید. این توافق موجب بهبود روابط دیپلماتیک تهران با غرب شد اما از سوی اسرائیل و جناح راست ایالات متحده با نفرت دیده می شود.

پس از چند سال اتهام زنی متقابل به نظر می رسد ایران از وضعیت سردی که حاکم بود خارج شده است. تنها 48 ساعت قبل از آغاز سفر رئیس جمهور، مقامات ایران در مذاکرات وین برای پایان دادن به جنگ خونین سوریه شرکت می کنند. نشستی که تا پیش از این از حضور در آن منع شده بودند. حضور هیات ایرانی پذیرش آشکار این نکته از سوی غرب است که حل و فصل این بحران بدون حضور یکی از حامیان بشار اسد و بازیگر بزرگ منطقه ای ممکن نیست.

آقای روحانی از زمانی که به قدرت رسیده نشان داده که مسافر باتجربه ای است، اما در خارج از کشور حضور چندانی در ملاء عام نداشته است. مقامات غربی ای که با وی دیدار داشته اند می گویند وی با ادب و به آرامی سخن می گوید و درک قابل توجهی از سیاست دارد.

یک دیپلمات سابق بریتانیایی که هم اکنون در یک اتاق فکر مشغول است درباره روحانی می گوید: «برخلاف تصویری که اسرائیل و تندروها علاقه دارند نشان دهند، وی یک عوام فریب پر سر و صدا نیست. او مدعی است یک رهبر مدرن از کشوری مدرن است و این تصویری است که آنها در این سفر نشان خواهند داد.»

این سفر اروپایی فقط درباره سیاست نیست. نمایندگان زیادی از از بخش عمومی و خصوصی اقتصاد هم در میان مقامات حضور دارند. یکی از این افراد محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن ایران است. جلال پور می گوید: «ما انتظار داریم که قراردادهایی تجاری امضا کنیم. سرمایه گذاری های مشترکی از سوی ایرانی ها، فرانسوی ها و ایتالیایی ها در نظر گرفته شده است. شرکت در نشست مشترک اقتصادی در حضور روسای جمهور ایران و فرانسه، برنامه ای است که نهایی شده است. دیدار مهم مشابهی هم در ایتالیا برگزار خواهد شد و در ضیافت شامی که در حضور نخست وزیر ایتالیا برگزار خواهد شد درباره تجارت هم صحبت می شود.»

میزان تجارت ایران با ایتالیا و فرانسه و ایران در سال 2013 به ترتیب 696 میلیون یورو و 481 میلیون یورو بوده است. اما با لغو تحریم ها این مناسبات افزایش پیدا خواهد کرد. چین، هند و ژاپن هم جزء شرکای تجاری ایران هستند و ایران می خواهد اروپا و ایالات متحده بدانند که در این زمینه دست و پا بسته نیست.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران در این زمینه می گوید: «کشورهایی که خواستار تشدید تحریم ها علیه ایران بودند، هم اکنون در حال سبقت گرفتن از یکدیگر برای پیدا کردن فرصت های تجاری با تهران هستند. اما آنها باید بدانند که ایران براساس منافع خودش تصمیم می گیرد و شریکی را انتخاب می کند که بهترین برای ایران باشد.»

آخرین باری که پاپ میزبان مقامات ایران در واتیکان بود، سال 1999 بود که پاپ ژان پل دوم و محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران با یکدیگر دیدار داشتند. خاتمی اولین مقام ایرانی پس از انقلاب 1979 بود که به اروپای غربی سفر می کرد.

منبع: ایندیپندنت/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: پاپ ایتالیا روحانی ایران و اروپا


نظر شما :