تندروها مسلمانان را تهدید می‌کنند

موج گسترده مسلمان‌ستیزی در اروپا

۰۲ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۴۰۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
مرکز مبارزه با اسلام‌گرایی در فرانسه که یک مرکز مستقل است اعلام کرد که طی یک هفته گذشته 29 حادثه علیه مسلمانان را ثبت کرده است.
موج گسترده مسلمان‌ستیزی در اروپا

دیپلماسی ایرانی: چند روزی از حوادث تروریستی پاریس نمی گذرد که مسلمانان دایره گسترده نفرت از آنها را در جوامع مختلف اروپایی به خوبی لمس می کنند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مرکز ملی مبارزه با اسلام هراسی که موسسه ای مرتبط با شورای اسلامی فرانسه است گزارش داد که در یک هفته گذشته حداقل 32 حادثه علیه مسلمانان در فرانسه رخ داده است.

عبدالله ذکری، رئیس این مرکز گفت که در طول یک هفته گذشته حداقل چهار یا پنج شکایت از سوی مسلمانان دریافت کرده است که می گویند مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

مرکز مبارزه با اسلام گرایی در فرانسه که یک مرکز مستقل است اعلام کرد که طی یک هفته گذشته 29 حادثه علیه مسلمانان را ثبت کرده است.

یاسر اللوانی، سخنگوی جمعیت مبارزه با اسلام گرایی نیز در این باره گفت: «دفتر ما سیلی از گزارش ها و شکایت های مسلمانان دریافت کرده و همچنین تماس هایی با آن شده که می پرسند یا توصیه می خواهند که می توانند کودکانشان را به کدام مدارس امن ببرند.»

وی در ادامه افزود: «در شهر بونتیفی در منطقه بریتانی در شمال غرب فرانسه یک تجمع اعتراض آمیز علیه مهاجران یک روز بعد از حوادث پاریس برگزار شد که در آن تظاهرکنندگان به یک جوان از شمال آفریقا که در حال عبور از خیابان بود، حمله کردند.»

در همین رابطه نقاشی های گرافیکی بسیاری علیه مسلمانان در سراسر فرانسه منتشر شده است. در شهر ایفرو در شمال فرانسه بر روی دیوار شهرداری و دیگر اماکن عبارت "مرگ بر مسلمانان" یا "کیف سفر یا کفن" نوشته شده که به روشنی نشان می دهد فرانسوی ها مسلمانان را تهدید می کنند که باید فرانسه را ترک کنند.

چهارشنبه شب گذشته نیز یک خانم محجبه در حین خروج از ایستگاه مترو در مارسی، جنوب فرانسه مورد تعرض قرار گرفت. او گفت که یک مرد به او حمله کرد و با یک ابزار تیز لباس هایش را پاره کرد و به او دشنام داد و به او تهمت زد که تروریست است.

در روزهای گذشته مساجد نیز هدف حملات افراد خشمگین قرار گرفته است، مهاجمان بر روی دیوارهای مساجد می نویسند که مسلمانان باید بروند، یا با نوشتن شعارها و عبارت هایی نسبت به سرنوشت فرانسه ابراز نگرانی می کنند، مثلا در سالن مسجدی در اولورون – سنت ماری عبارت های "زنده باد فرانسه" یا "فرانسه بیدار شو" نوشته شد.

در خارج از فرانسه نیز موج مسلمان ستیزی قوت گرفته است. در اسپانیا افراد ناشناس با حمله به یکی از مساجد آن را آتش زدند بدون این که پلیس دخالت کند یا فردی را دستگیر کند.

در هلند نیز افراد ناشناس تلاش کردند در شهر روزندال وابسته به استان برابنت در شمال این کشور، مسجدی را که توسط مغربی های ساکن منطقه اداره می شود، آتش بزنند.

با وجود این که نمایندگان مهاجران در کشورهای مختلف اروپایی حملات پاریس را محکوم کردند و خود را از این گونه فعالیت های تروریستی بری دانستند و جنایت هایی که تندروهای تکفیری انجام می دهند را رد کرده اند، اما برای قانع کردن جمعیت خشمگین با سختی های بسیاری مواجهند. به ویژه که برخی از جریان های تندرو مثل جبهه ملی، جریان راست گرای افراطی به ریاست جان ماری لوپن و نوه اش ماریون ماریشال لوپن که نماینده مجلس است با اظهارات آتشین و افراطی شان بنزین روی آتش می ریزند و به تهییج افکار عمومی می پردازند.   

جان ماری لوپن 87 ساله که در سال 1972 حزب جبهه ملی را تاسیس کرده و امروزه دخترش مارین لوپن آن را رهبری می کند، پیشنهاد داده است "مجازات اعدام برای تروریست ها احیا شود و همان طور که داعش انجام می دهد سر آنها قطع شود."

ماریون ماریشال لوپن که 25 سال سن دارد و از سال 2012 از سوی جبهه خود نماینده مجلس است نیز گفت که «می توان مسلمان را هم ردیف کاتولیک ها در فرانسه دانست.»

این در حالی است که خطبای ائمه جماعات در نمازهای جمعه خود در سراسر فرانسه تلاش کردند تاکید کنند که مسلمانان مهاجر خشونت را رد می کنند و می پرسیدند: "چگونه می توانند مسلمانان در فرانسه خشونت را تایید کنند در حالی که وجود آنها را هدف قرار می دهد و فضایی از نفرت به وجود می آورد که می تواند منجر به رانده شدن بسیاری از آنها شود؟"

دولت فرانسه حملات گسترده ای را علیه ائمه جماعات تندرو آغاز کرده و بسیاری از مساجد در فرانسه را تعطیل کرده است، حرکتی که نشان از موج مسلمان ستیزی دارد که در پی حوادث اخیر به وجود آمده است.

مقامات فرانسوی همچنین در اقدامی بی سابقه علیه تندروها وارد عمل شده و ضمن اعلام حالت فوق العاده و تعدیل قانون اساسی اقدام به اخراج افراد تندروی ثبت شده در فهرست گروه های تروریستی کرده است. همچنین انتظار می رود به زودی فهرستی از کسانی که گفته می شود با گروه های تندرو ارتباط دارند در چارچوب فهرست امنیت ملی معروف به فهرست "اس" تهیه و دستور اخراج آنها صادر شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اروپا فرانسه


نظر شما :