ناتو یک سال دیگر در افغانستان می ماند

۰۴ آذر ۱۳۹۴ | ۰۱:۲۲ کد : ۱۹۵۴۰۸۸ سرخط اخبار
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که ماموریت نظامی 21 کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا پایان سال 2016 در افغانستان تمدید شد.
 
به گزارش ایرنا، خبرگزاری «جمهور» افغانستان روز سه شنبه به نقل از وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که تمدید ماموریت «ناتو» در افغانستان برای پشتیبانی وحمایت نظامیان افغان و آموزش آنان، حایز اهمیت است.
 
براساس این گزارش، نظامیان کشورهای عضو ناتو برای ایفای وظایف مستشاری و آموزش نظامیان افغان، در استان های «بلخ، فاریاب، جوزجان، سرپل، سمنگان، قندوز و تخار»، واقع در شمال افغانستان، حضور خواهند داشت.
 
وزیران دفاع 21 کشور عضو ناتو در نشست روزگذشته «دوشنبه» خود در «برلین» پایتخت آلمان، ماموریت نظامیان این سازمان را تحت عنوان «حمایت قاطع» برای سال 2016 تمدید کردند.
 
وزرای دفاع آلمان وافغانستان، تمدید ماموریت حمایت قاطع ناتو درافغانستان را پیام آشکاربه مخالفان مسلح این کشور برای پشتیبانی جامعه جهانی از دولت افغانستان دانستند و گفتند که آنان باید سلاح خود را زمین بگذارند و به پروسه صلح ملحق شوند.
 
«محمد معصوم استانکزی»، سرپرست وزارت دفاع افغانستان که به برلین سفر کرده است، در نشست مشترک با همتای آلمانی خود، به خبرنگاران گفت که رویدادهای اخیر در افغانستان نشان داد مبارزه علیه تروریسم، نیازمند همکاری گسترده بین المللی است.
 
به گفته وی، ادامه همکاری جامعه بین المللی به خصوص سازمان ناتو، سبب ثبات و تامین امنیت در افغانستان و منطقه خواهد شد و ازمهاجرت جوانان به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی، جلوگیری می کند و بحران پیاهجویان را کاهش خواهد داد.
 
نظامیان ناتو پس ازهدف قرارگرفتن مرکز تجارت جهانی در سال 2001 به رهبری آمریکا، وارد افغانستان شدند و ماموریت جنگی نظامیان خارجی در سال 2014 در افغانستان پایان یافت. 
 
ناتو درپایان این سال، ماموریتی تازه موسوم به «حمایت قاطع» را با هدف آموزش نظامیان افغان برای تداوم حضور خود در این کشور تا پایان سال 2016 تعریف کرده بود.

کلید واژه ها: ناتو


نظر شما :